Attendo Terveyspalvelut Oy:n Eurajoen terveysasema vuoden 2017 laatuterveyskeskus

Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto on nimennyt Attendo Terveyspalvelut Oy:n Eurajoen terveysaseman vuoden 2017 laatuterveyskeskukseksi. Palkinnon myöntämisen perusteena oli aktiivinen ja systemaattinen kehittämistyö, joka on perustunut monipuolisiin laatumittauksiin sekä hyviin ja jatkuvasti paraneviin hoitotuloksiin.

Sairaanhoitaja Soile Holmström nouti tunnustuksen valtakunnallisen laatuverkoston koordinaattorilta ja Conmedicin toimitusjohtaja Klas Winelliltä. Attendon edustajana paikalla oli myös johtava ylilääkäri Helena Liira.

Eurajoen terveysasema on osallistunut aktiivisesti vuosittaiseen valtimotautien ehkäisyn laatumittaukseen. Tulokset osoittavat toiminnan erinomaista laatua. Terveyskeskus on myös jatkuvasti parantanut hoitotuloksiaan. Mittaus on osoittanut, että Eurajoella tehdään paljon hoitosuunnitelmia potilaiden kanssa yhteistyössä. Hoitosuunnitelma viitoittaa yhteisiä tavoitteita ja keinoja, joilla hyvään hoitoon pyritään.

Eurajoella noudatetaan hyvän hoidon periaatteita varmistamalla, että lääkkeiden käyttö toteutuu ja että sovitut laboratoriokokeet otetaan ajallaan, esimerkkinä diabeetikon munuaisten toimintakokeet. Pitkäaikaissairaiden kontrollikokeet on tehty Eurajoella poikkeuksellisen hyvin.

”Toimintamallissamme hoitajat varmistavat kaikissa sairausryhmissä, että tarvittavat mittaukset on tehty ja oleelliset hoitoon vaikuttavat asiat on arvioitu ennen potilaan siirtymistä lääkärinvastaanotolle. Olemme kiinnittäneet diabetesta sairastaviin erityistä huomiota. Uudella toimintamallilla olemme pystyneet parantamaan esimerkiksi diabeetikoiden sovittujen munuaistutkimusten määrän kolminkertaiseksi. Tulos on nyt maan parhaita. Attendo on toiminut Eurajoella 10 vuotta ja pyrimme siihen, että kehitämme toimintaamme koko ajan ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden parantamiseksi”, sanoo Marja Lampela Eurajoen terveysasemalta.

Kliiniset mittarit osoittavat, että tyypin 2 diabeetikoiden verensokerit ovat hyvällä tasolla. Samoin diabeetikoiden kolesterolitasot ovat hyvässä hoidossa. Pitkäaikaissairaiden tupakointi on maan alhaisimmilla tasoilla Eurajoella.

Eurajoella on kehittämisen painoalueena vuodesta 2016 ollut verenpainepotilaiden parempi hoito. Terveyskeskus on saanut selvän muutoksen hoitotasapainoihin kuluneen vuoden aikana. Verenpaineen hyvä hoito on tärkeää, kun halutaan ehkäistä aivohalvauksia ja sydäninfarkteja.

Vuoden 2017 laatumittaukseen osallistui 17 terveyskeskusta ja vertailussa oli kaikkiaan 3770 potilaan hoitotasapaino. Vuosittain tehtävässä valtimotautien hoidon laadun mittauksessa todettiin koko maan osalta myönteisenä, että potilaiden verenpainetasot ovat parantuneet.

Laatuverkosto kehittää hoitokäytäntöjä

Laatuverkosto on terveyskeskusten vapaa yhteenliittymä, jossa kehitetään parhaita toimintakäytäntöjä sekä vertaillaan hoitotuloksia. Laatuverkosto keskittyy toiminnan tehostamiseen siten, että huonossa hoitotasapainossa olevat potilaat saadaan entistä nopeammin hoitotavoitteisiin. Valtimotautien ehkäisyn laatuverkoston kohteina ovat diabetes, verenpainetauti, sepelvaltimotauti, sydämen eteisvärinä, tupakasta vieroitus ja alkoholin suurkulutukseen puuttuminen. Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto on toiminut vuodesta 1994. Siihen kuuluu 30 terveyskeskusta ja mukana olevien terveyskeskusten alueella asuu lähes viidennes maamme väestöstä.

Lisätietoja vuoden 2017 laatupalkinnosta:

Attendo Terveyspalvelut Oy:n Eurajoen terveysasema: vastaanottopalveluiden johtaja Marja Lampela, p. 0400 187 979
Attendo Terveyspalvelut Oy: johtava ylilääkäri Helena Liira, p. 050 577 1351
Valtakunnallinen laatuverkosto: koordinaattori Klas Winell, p. 0400 407 943

Attendo - johtava hoiva- ja terveyspalveluiden tarjoaja Pohjoismaissa

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Terveydenhuollon osaamiseemme kuuluu perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito laaja-alaisesti ympäri Suomen. Meillä on yli 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Joel Hallikaisen keikkatahti ei hiljene, vauhdissa pitävät kunniakansalaiset31.5.2018 09:01Kutsu

Varaslähdön ottanut kesä näytti parastaan, kun Joel Hallikainen aloitti ensimmäisen Itä-Suomen osuuteensa mittavalla Attendon hoiva- ja palvelukotikiertueellaan toukokuun viimeisellä viikolla. Kaikkiaan Hallikainen on kutsuttu tähän mennessä 83 Attendon hoiva- tai palvelukotiin esiintymään. Hallikainen on jo käynyt 20 kodissa ja loputkin Attendon hoiva- ja palvelukotiesitykset on aikataulutettu tälle vuodelle. Hoiva- ja palvelukotikiertueellaan Hallikainen paitsi kiertää ympäri Suomea, saa myös tuntumaa ikäihmisten nykytilanteeseen. Toimitukset ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan, miten Joel Hallikaisen kiertue etenee ja kuinka hän ottaa erityisen yleisönsä.

Hoivakodissa heittäydyttiin ammattilaisten ehostettaviksi, seuraavana vuorossa seniorit Vaasassa30.5.2018 09:13Blogi

Meikkaaja-maskeeraaja ja blogisti Miia Ezen sekä drag queeniksi pukeutunut maskeeraaja Miikka, taiteilijanimeltään Miss B., jalkautuivat viime kuussa Attendon hoivakotiin Klaukkalassa. Suosion siivittämä tapahtuma on päätetty toteuttaa seuraavaksi Vaasassa, jonne Miia ja Miss B. matkaavat Attendo Kaarlentuvan hoivakotiin 11. kesäkuuta. Ensimmäisessä kauneuspäivässä myös muutamat miehet intoutuivat kokeilemaan käsihoitoja ensimmäistä kertaa elämässään.

Vantaalainen kioskiyrittäjä valitsi ikäihmiset ja vammautuneet Ärrä tekee hyvää –kampanjaansa9.5.2018 09:47Tiedote

Kauppakeskus Jumbon kioskikauppias Anu Tikka valitsi Attendo Lustikullan hyvänteon kohteeksi R-kioskeilla käynnissä olevaan Ärrä tekee hyvää -kampanjaan. Hyvänteon tempauksessa paikalliset kioskiyrittäjät ympäri Suomen päättävät oman kohteensa ja kahden kuukauden välein pääsee kahdeksan R-kioskia lahjoittamaan 1 000 euroa valitsemilleen tahoille. Ensimmäiset lahjoitukset on päätetty ja lahjoitukset tehdään toukokuussa. Lahjoittajana toimii R-kioski Oy.