Attendo Terveyspalvelut Oy:n Eurajoen terveysasema vuoden 2017 laatuterveyskeskus

Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto on nimennyt Attendo Terveyspalvelut Oy:n Eurajoen terveysaseman vuoden 2017 laatuterveyskeskukseksi. Palkinnon myöntämisen perusteena oli aktiivinen ja systemaattinen kehittämistyö, joka on perustunut monipuolisiin laatumittauksiin sekä hyviin ja jatkuvasti paraneviin hoitotuloksiin.

Sairaanhoitaja Soile Holmström nouti tunnustuksen valtakunnallisen laatuverkoston koordinaattorilta ja Conmedicin toimitusjohtaja Klas Winelliltä. Attendon edustajana paikalla oli myös johtava ylilääkäri Helena Liira.

Eurajoen terveysasema on osallistunut aktiivisesti vuosittaiseen valtimotautien ehkäisyn laatumittaukseen. Tulokset osoittavat toiminnan erinomaista laatua. Terveyskeskus on myös jatkuvasti parantanut hoitotuloksiaan. Mittaus on osoittanut, että Eurajoella tehdään paljon hoitosuunnitelmia potilaiden kanssa yhteistyössä. Hoitosuunnitelma viitoittaa yhteisiä tavoitteita ja keinoja, joilla hyvään hoitoon pyritään.

Eurajoella noudatetaan hyvän hoidon periaatteita varmistamalla, että lääkkeiden käyttö toteutuu ja että sovitut laboratoriokokeet otetaan ajallaan, esimerkkinä diabeetikon munuaisten toimintakokeet. Pitkäaikaissairaiden kontrollikokeet on tehty Eurajoella poikkeuksellisen hyvin.

”Toimintamallissamme hoitajat varmistavat kaikissa sairausryhmissä, että tarvittavat mittaukset on tehty ja oleelliset hoitoon vaikuttavat asiat on arvioitu ennen potilaan siirtymistä lääkärinvastaanotolle. Olemme kiinnittäneet diabetesta sairastaviin erityistä huomiota. Uudella toimintamallilla olemme pystyneet parantamaan esimerkiksi diabeetikoiden sovittujen munuaistutkimusten määrän kolminkertaiseksi. Tulos on nyt maan parhaita. Attendo on toiminut Eurajoella 10 vuotta ja pyrimme siihen, että kehitämme toimintaamme koko ajan ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden parantamiseksi”, sanoo Marja Lampela Eurajoen terveysasemalta.

Kliiniset mittarit osoittavat, että tyypin 2 diabeetikoiden verensokerit ovat hyvällä tasolla. Samoin diabeetikoiden kolesterolitasot ovat hyvässä hoidossa. Pitkäaikaissairaiden tupakointi on maan alhaisimmilla tasoilla Eurajoella.

Eurajoella on kehittämisen painoalueena vuodesta 2016 ollut verenpainepotilaiden parempi hoito. Terveyskeskus on saanut selvän muutoksen hoitotasapainoihin kuluneen vuoden aikana. Verenpaineen hyvä hoito on tärkeää, kun halutaan ehkäistä aivohalvauksia ja sydäninfarkteja.

Vuoden 2017 laatumittaukseen osallistui 17 terveyskeskusta ja vertailussa oli kaikkiaan 3770 potilaan hoitotasapaino. Vuosittain tehtävässä valtimotautien hoidon laadun mittauksessa todettiin koko maan osalta myönteisenä, että potilaiden verenpainetasot ovat parantuneet.

Laatuverkosto kehittää hoitokäytäntöjä

Laatuverkosto on terveyskeskusten vapaa yhteenliittymä, jossa kehitetään parhaita toimintakäytäntöjä sekä vertaillaan hoitotuloksia. Laatuverkosto keskittyy toiminnan tehostamiseen siten, että huonossa hoitotasapainossa olevat potilaat saadaan entistä nopeammin hoitotavoitteisiin. Valtimotautien ehkäisyn laatuverkoston kohteina ovat diabetes, verenpainetauti, sepelvaltimotauti, sydämen eteisvärinä, tupakasta vieroitus ja alkoholin suurkulutukseen puuttuminen. Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto on toiminut vuodesta 1994. Siihen kuuluu 30 terveyskeskusta ja mukana olevien terveyskeskusten alueella asuu lähes viidennes maamme väestöstä.

Lisätietoja vuoden 2017 laatupalkinnosta:

Attendo Terveyspalvelut Oy:n Eurajoen terveysasema: vastaanottopalveluiden johtaja Marja Lampela, p. 0400 187 979
Attendo Terveyspalvelut Oy: johtava ylilääkäri Helena Liira, p. 050 577 1351
Valtakunnallinen laatuverkosto: koordinaattori Klas Winell, p. 0400 407 943

Attendo - johtava hoiva- ja terveyspalveluiden tarjoaja Pohjoismaissa

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Terveydenhuollon osaamiseemme kuuluu perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito laaja-alaisesti ympäri Suomen. Meillä on yli 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Tonnikaupalla kotimaisia tuotteita hoiva- ja palvelukoteihin5.9.2018 08:40Tiedote

Vuodessa kuluu miltei Suomen väkiluvun verran pesukintaita, 10 000 litraa käsihuuhdetta ja 5 000 litraa pesunesteitä, joten ei ole samantekevää, kuka moisen määrän ja minkälaista tavaraa Attendon hoiva- ja palvelukoteihin toimittaa. Attendo solmi kesän alussa mittavan yhteistyösopimuksen, jossa Pamark jälleenmyyjänä toimittaa suomalaisen Walki Medicalin tuotteita kaikkiin Attendon 357 hoiva- ja palvelukotiin ympäri Suomen.

Kalle Maijala Attendon lastensuojelun johtoon31.8.2018 12:43Tiedote

Attendo on nimittänyt OTM, KTM Kalle Maijalan (33) aluejohtajaksi, vastuualueenaan lastensuojelupalvelut. Maijala siirtyy toimeen Attendon lakimiehen tehtävästä ja hän on toiminut aiemmin lakimiehenä Castren & Snellmanilla. Maijala raportoi Attendo Suomen toimitusjohtaja Pertti Karjalaiselle. ”Attendo on Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja, mutta lastensuojelun puolella meillä on vielä paljon kirittävää. Nykyinen palvelutoiminta muodostaa erinomaisen perustan tulevalle kehitykselle ja kasvulle. Olen otettu, että saan ottaa tällaisen haasteen vastaan”, kertoo Maijala. Maijala aloittaa uudessa tehtävässään viimeistään 1.11.2018.

Villistä ideasta suurtapahtumaksi: palvelukodin festareille kokoontui yli 900 musiikinystävää22.8.2018 13:00Tiedote

Viime torstaina Simon kesätorilla oli tohinaa. Asfaltoidulle pihalle nousi muun muassa esiintymislava, telttoja muurikkalettujen paistoon ja myyntiin, kaksi soppatykkiä, kioski, bajamajoja ja onnenpyörä. Sisälle kesätorin kahvioon rakennettiin ensiapupiste. Rakennusporukka koostui Attendon kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien Simon palvelukodin työntekijöistä ja heidän perheistään, työtoimintaan osallistuvista asukkaista ja Simon kunnan väestä. Pienellä porukalla tyhjä kenttä muutettiin festarialueeksi, joka toi seuraavana päivänä yhteen lähes tuhat kävijää eri puolilta Lappia. Rakentamisvaiheessa panostettiin esteettömyyteen, jotta festarielämys on kaikille yhdenvertaisesti saavutettavissa. ”Meille on alusta pitäen ollut itsestään selvää, että tapahtuman pitää olla esteetön. Koko juttu lähti viisi vuotta sitten siitä, että asukkaamme halusivat päästä keikalle. Mietimme porukalla, voisimmeko tuoda livemusiikin tänne sen sijaan, että lähdemme muualle konserttiin. Ajatus omista