Attendolla huomattava nousu mainetutkimuksessa: Toimii aiempaa avoimemmin ja läpinäkyvämmin
Tänään julkaistujen mainetulosten mukaan olemme Attendolla ottaneet monta askelta kohti tavoitettamme: suomalaisten luottamuksen ansaitsemista.
Attendon muutosmatka näkyy selvästi kasvaneena luottamuksena suuren yleisön silmissä, iloitsee toimitusjohtaja Virpi Holmqvist. Vuoden 2019 hoivakriisi teki selväksi, ettei Attendo voinut jatkaa toimintaansa samalla tavalla kuin ennen.
– Kriisi vaatii hyvää johtamista ja uudistumista, eikä tuloksia synny ilman hyvää, toimivaa vuorovaikutusta yrityksen ja sidosryhmien välillä. Tämän tiedostaen käynnistimme ison kulttuurin muutoksen, joka on vasta alussa. Sen tulokset alkoivat näkyä viime keväänä asiakas- ja henkilöstökyselyissämme. Iloksemme työ näkyy nyt myös ulospäin. Kiitos kuuluu jokaiselle attendolaiselle, joka on onnistunut kohtaamaan toisen ihmisen luottamusta vahvistavalla tavalla, Holmqvist sanoo.
Yksi muutoksen nähneistä attendolaisista on aluepäällikkö Anna Rantala. Rantala oli juuri siirtynyt hoivakodin johtajan tehtävästä palvelupäälliköksi, kun hoivakriisi ryskyi päälle alkuvuodesta 2019. Rantalan alueeseen Pohjanmaalla kuului tuolloin hoivakoti, jonka toiminta keskeytettiin jo kuukauden päästä avajaisista henkilökuntavajeen vuoksi. Hoivakodin tilanne oli myrskyn ja median silmissä koko kevään.
Rantala työskentelee edelleen samalla alueella Pohjanmaalla.
– Noista ajoista on otettu opiksi ja toimintaa on kehitetty ihan valtavasti. Olen tosi onnellinen siitä, että minun alueellani työskentelee todella sitoutunutta väkeä. Hoivakotien johtajat aidosti haluavat tehdä omasta yksiköstään kylän parhaan hoivakodin, ja näin ollen minun on helppo auttaa ja tukea heitä, Rantala kertoo.
Yksi yksittäinen iso muutos, jonka Rantala nostaa esille, on avoimuuden lisääntyminen hoivakotien toiminnassa. Attendon asiakaskokemuksen kehittämiseen liittyvät sadan prosentin vastuu -koulutukset on jo aloitettu, ja ne tukevat työyhteisöjen vuorovaikutusta ja epäkohtien esiin tuomista ja niihin ajoissa puuttumista.
– Silloin kiireisenä vuotena koin aika paljon riittämättömyyden tunteita. Vaikka tiesin, että teen kaikkeni ja usein pitkää päivää, niin ajoittain kyllä tuskastuin. Mutta nyt on hienoa nähdä, mihin niistä ajoista on päästy, Rantala kertoo.
Carita Tammiranta on yksi Anna Rantalan alueella työskentelevistä 16:sta hoivakodin johtajasta. Hän aloitti Attendolla sairaanhoitajana vuonna 2019 keskellä kriisiä. Hän kertoo ottaneensa muutosmatkan ajatukset heti omaksensa.
– Näen, että kriisin jälkeen on tapahtunut paljon, kun asioita on ryhdytty laittamaan järjestykseen. Muutosmatkan ajatuksen ostin heti omakseni. Meidän muutosmatkan kaava on hyvin selkä ja yksinkertainen, ja se avautuu kaikille helposti. Erittäin tärkeänä näen sen, että meidän ylin johto on sitoutunut siihen. Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin innostuneisuus näkyy ja tuntuu koulutuksissa ja kuukausi-infoissa. Se on meille esihenkilöille tosi tärkeää, jotta voimme ja jaksamme viedä muutosta eteenpäin omassa arjessamme ja löydämme sille ajan, Tammiranta sanoo.
Tammirannan johtamassa Attendo Pihlakartanossa Seinäjoella muutos on näkynyt muun muassa asiakastyytyväisyyden kasvuna.
– Myös läheisiltä on tullut kiitosta siitä, että olemme huomioineet enemmän heitä, Tammiranta sanoo.
ASKO-valmennukset ja sadan prosentin vastuu ovat peruspilareita
Attendon muutosmatka on vasta alussa. Sen peruspilareita ovat asiakaskokemuksen ja sadan prosentin vastuun valmennukset. Asiakaskokemuksen ASKO-valmennus perustuu train-the-trainer-malliin. Jokaisessa Attendo-kodissa on ASKO-valmentaja, joka vetää fasilitoidut keskustelut kollegoilleen. Sama menetelmä on sadan prosentin vastuun oivaltamisessa.
Toimintamalli jatkuu neljä kertaa vuodessa käytävillä ajankohtaisilla keskusteluilla. Palautekyselyiden perusteella toimintamalli on erittäin pidetty ja vaikuttava, sillä se aidosti muuttaa ihmisten ajattelua ja käyttäytymistä.
Kuluvan syksyn aikana sisäiset koulutukset jatkuvat muun muassa Läheisen kanssa kokonaisuuksilla, joilla tavoitellaan vuorovaikutuksen parantumista läheisten kanssa.
Mielikuvat Attendosta paranivat kaikilla kuudella osa-alueella
T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksen tiedot kerättiin 3.–28. kesäkuuta 2021. Attendon maineen kokonaisarvosana parani huomattavasti verrattuna edelliseen mittaukseen. Se sai kokonaisarvion 2,55 (edellisvuonna 2,24). Eniten paranivat mielikuvat vastuullisuuden, tuotteiden ja palvelujen sekä hallinnon osa-alueilla. Hallinnon arvosana nousi 1,79:stä 2,27:ään, mikä on enemmän kuin millään muulla yrityksellä T-Median yhdeksän vuoden seurantahistorian aikana. Hallinnon osa-alue kuvaa sitä, miten avointa ja läpinäkyvää yrityksen toiminta on ja käyttäytyykö se liiketoiminnassaan oikein.
Lisätietoja tutkimuksesta: www.t-media.fi
Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin ja aluepäällikkö Anna Rantalan mahdolliset haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan viestinnän asiantuntija Ulla Metherille, p. 0400 133887, ulla.mether@attendo.fi.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Attendo - johtava hoiva- ja terveyspalveluiden tarjoaja Pohjoismaissa
Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten asumis- ja hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Attendo tarjoaa palveluita niitä tarvitseville elämänkaaren eri vaiheissa. Attendo-kodeissa asuu lastensuojelun asiakkaita, kehitysvammaisia ja vammautuneita, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia sekä ikäihmisiä. Tuotamme lisäksi terapia- ja kotihoidon palveluita.
Attendolla työskentelee noin 13 000 ja Attendo-kodeissa asuu noin 10 000 ihmistä. Attendo-koteja on yli 400 Hangosta Ivaloon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 597 milj. euroa. Pohjoismaissa Attendolla on yhteensä 24 000 työntekijää yli 700 Attendo-kodissa. Konsernin liikevaihto oli 1,2 mrd euroa. Lue lisää: www.attendo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Sinnikäs työ näkyy: Attendon tyytyväisyysluvuissa huikea nousu23.11.2023 12:35:59 EET | Tiedote
Attendo Suomi on viimeisen kolmen vuoden aikana oivalluttanut henkilöstöä valmentaen ja keskustellen, parantanut useita toimintamalleja sekä investoinut merkittävästi henkilöstö- ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tämä sinnikäs työ näkyy nyt parantuneena henkilöstön, asukkaiden ja heidän läheistensä tyytyväisyytenä.
Attendo Suomen vuoden 2023 toisen kvartaalin tulos: Selkeä kehitys positiiviseen suuntaan jatkui20.7.2023 09:01:32 EEST | Tiedote
Attendo-konserni on julkaissut tänään 20. heinäkuuta vuoden 2023 toisen kvartaalin (Q2) tuloksen. Tämä on kooste Attendo Suomen osuudesta konsernin pörssitiedotteesta, joka löytyy osoitteesta https://www.attendo.com/en/
Attendo Suomen vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin tulos: käänne parempaan vaikean vuoden jälkeen26.4.2023 09:37:54 EEST | Tiedote
Attendo-konserni on julkaissut tänään 26. huhtikuuta vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin (Q1) tuloksen. Tämä on kooste konsernin pörssitiedotteesta, joka löytyy osoitteesta https://www.attendo.com/en/.
Attendo on ostanut Mertajärventien hoivakiinteistön18.4.2023 13:50:57 EEST | Tiedote
Attendo on ostanut Savonlinnan kaupungilta Mertalassa Mertajärventiellä sijaitsevan hoivakotikäytössä olevan rakennuksen.
Tuemme Attendo Portin senioriasukkaita muutoksessa ja järjestämme keskustelutilaisuuden6.4.2023 13:40:07 EEST | Tiedote
Pyrimme kaikin keinoin auttamaan ja tukemaan Attendo Portin senioriasuntojen asukkaita siinä muutoksessa, jonka vuokrasopimuksen irtisanominen aiheuttaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme