Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräykseen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä.

Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin.

Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuotannon kustannuksia Villa Pentbyssä.

Vaadittu hoitajamitoitus on myös 20% korkeampi kuin sopimuksessamme kunnan kanssa määritelty mitoitus.

Lisäksi valvontaviranomaisen vaatimus ryhmäkotikohtaisesta yöhoitajasta on täysin poikkeuksellinen, ja vastoin valvontaviranomaisen omaa vakiintunutta käytäntöä. Tämän lisäksi valvontaviranomainen edellyttää vielä yhtä lisäkäsiparia yövuoroon jo entuudestaan poikkeuksellisen vaatimuksen päälle.

Lisätietoja antaa aluejohtaja Simo Saaranen ja pyydämme ystävällisesti osoittamaan haastattelupyynnöt Attendon viestintään numeroon 044-4072011 tai viestinta@attendo.fi.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten asumis- ja hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Attendo tarjoaa palveluita niitä tarvitseville elämänkaaren eri vaiheissa. Attendo-kodeissa asuu lastensuojelun asiakkaita, kehitysvammaisia ja vammautuneita, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia sekä ikäihmisiä. Tuotamme lisäksi terapia- ja kotihoidon palveluita.

Attendolla työskentelee noin 13 000 ja Attendo-kodeissa asuu noin 10 000 ihmistä. Attendo-koteja on 400 Hangosta Ivaloon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 597 milj. euroa. Pohjoismaissa Attendolla on yhteensä 24 000 työntekijää yli 700 Attendo-kodissa. Konsernin liikevaihto oli 1,2 mrd euroa. Lue lisää: www.attendo.fi