Audrey Hepburn – Rakastetun filmitähden vaietut lapsuusvuodet sodan keskellä

Millaista oli elää voimakastahtoisen äidin varjossa? Mitkä asiat ylläpitivät toivoa nuoren tytön elämässä sodan keskellä? Elämänkerturi Robert Matzenin uutuusteos Audrey Hepburn – Hollantilainen tyttö ja toinen maailmansota (Viisas Elämä, 2022) johdattaa lukijan rakastetun filmitähden, Audrey Hepburnin (1929-1993), vaiettuihin lapsuus- ja nuoruusvuosiin. Vuosiin, jotka määrittivät hänen elämäänsä ehkä enemmän kuin mikään muu, ja tekivät hänestä sen, mikä hän oli.

En tosiaankaan tuntenut Audrey Hepburnia, mutta nyt tiedän enemmän kuin ennen ja kaipaan häntä voimakkaammin kuin koskaan.”

- Luca Dotti, Audrey Hepburnin poika, teoksessa Audrey Hepburn – Hollantilainen tyttö ja toinen maailmansota

Uutuusteos kertoo rakastetun näyttelijän vähemmälle huomiolle jääneestä lapsuusvaiheesta ja sen tähän asti vaietuista salaisuuksista. Muistelmateos käsittelee värikkäästi Hepburnin monikansallista sukutaustaa ja lapsuutta Alankomaissa ja Englannissa kuvaten koskettavasti erityisesti Hepburnin teinivuosia natsimiehityksen aikana. Lukijalle piirtyy tarkka kuva Velpin kaupungissa toimineen vastarintaliikkeen verkostosta, jonka auttamiseen Audrey muiden lasten tavoin rohkeudella osallistui. Teos raottaa verhoa tähteyden taakse tuoden esiin ihmisen, jolle muiden auttamisesta tuli lopulta elämän merkittävin tehtävä.

Audrey Hepburn (1929-1993) muistetaan erityisesti klassikkoelokuvista Loma Roomassa, Aamiainen Tiffanylla ja My Fair Lady. Lisäksi hän oli kuuluisa malli ja muoti-ikoni sekä Unifecin hyväntahdonlähettiläs, joka kiersi maailmaa puhuen lasten oikeuksien puolesta.

”Halusin, että Audreyn ihailijat voisivat aistia samat näyt, äänet, tuskan ja pelon, jotka tämä hollantilainen tyttö joutui miehityksen aikana kohtaamaan, sekä kokea ne taistelut, jotka muovasivat Audrey Hepburnista maailmanlaajuisen vaikuttajan” kertoo Robert Matzen uutuusteoksestaan.

Robert Matzen on yhdysvaltalainen kirjailija, joka on erikoistunut Hollywoodin kulta-aikana kukoistaneiden näyttelijöiden uraan ja toisen maailmansodan kauaskantoisiin vaikutuksiin heidän elämässään. Teoksissaan hän yhdistää huolella tehtyä tutkimustyötä ja mukaansatempaavaa tarinankerrontaa.

Audrey Hepburn ­– Hollantilainen tyttö ja toinen maailmansota ilmestyi kirjakauppoihin viikolla 22.

Viisas Elämä Oy on suomalainen kustantamo, jolla on 25 vuoden kokemus sekä kotimaisen että ulkomaisen tietokirjallisuuden julkaisemisesta. Kustantamo keskittyy julkaisuohjelmassaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja on Suomen johtava kustantamo tässä kategoriassa. Viisas Elämä tarjoaa työkaluja ja oivalluksia merkitykselliseen elämään kaikilla elämän osa-alueilla.

Vallankumouksellista tietoa vaihdevuosista – Naisen aivot muuttuvat keski-iässä yhä vahvemmiksi20.3.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Tiede osoittaa, että vaihdevuodet voivat olla naisen aivoille hyvinvointia edistävä vaihe. Kalifornian yliopiston neuropsykiatri Louann Brizendine kertoo uudessa teoksessaan Vaihdevuosien vallankumous – Aivojen hyvinvointi keski-iässä vaihdevuosien tuovan voimaa, iloa ja selkeyttä naisen elämään. Kirja tarjoaa tieteeseen pohjautuvia keinoja huolehtia aivojen hyvinvoinnista koko loppuelämän ajan.

Keski-ikä on otollinen aika kasvulle – omien vahvuuksien löytäminen luo iloa ja tasapainoa18.3.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Marjo Rantanen kertoo uutuusteoksessaan Ansaitset parempaa – Näin löydät ilon, tasapainon ja sisäiset aarteesi (Viisas Elämä, 2024), miten voimme päästä eroon stressaavista tekijöistä elämässämme ja täydentää voimavarojamme entisestään iästä riippumatta. Teoksen lähtökohta on oppia tunnistamaan omia vahvuuksia, luontaisia taipumuksia ja kehittämiskohteita.