Aulis Lundell ja Moomin Characters esittelevät MOOMIN by Liune -liukuovimalliston Naantalin asuntomessuilla

Rakennustuotteita valmistava perheyritys Aulis Lundell Oy ja Moomin Characters Oy Ltd ovat solmineet kansainvälisen lisensointisopimuksen MOOMIN by Liune -liukuovimallistosta. MOOMIN by Liune -ovet ovat ensi kertaa nähtävänä 15.7. Naantalin asuntomessuilla Lundell X MOD -moduulitalolla.
Lundell X MOD -talo Naantalin asuntomessuilla.

Lisensointisopimuksella Moomin Characters Ltd ja Aulis Lundell Oy ovat sopineet muumihahmojen käyttämisestä Lundellin valmistamissa Liune-liukuovissa. Muumikuvat, kuten muutkin Liune-ovien taidekuvat, painetaan joko sileälle maalatulle massiiviovelle tai lasiovelle, tai ne toteutetaan siirrettävällä magneettilevykuvalla, jonka voi kiinnittää kaikkiin Liune-ovimateriaaleihin.

Asuntomessuilla ensimmäisissä MOOMIN by Liune -ovissa näkyvät kesäiset aiheet. Mallisto laajenee syksyllä uusilla teemoilla, jotka tukevat suomalaisten kotien ja leikkitilojen sisustuksia.

– Olemme erittäin iloisia, että liukuovi aukeaa nyt vertauskuvallisesti Muumilaaksoon. Aloitamme uuden seikkailun Aulis Lundell Oy:n tarinassa. Yhteistyö Moomin Charactersin kanssa on identiteettimme mukainen rohkea askel, jolla haluamme osoittaa, miten luovuus ja laatu lisäävät hyvinvointia. Haluan myös kiittää Moomin Charactersia inspiroivista keskusteluistamme liittyen muotoiluun, designiin ja kansainväliseen brändinhallintaan, kertoo hallituksen puheenjohtaja Leena Lundell.

– Olemme hyvin iloisia siitä, että yhteistyö Aulis Lundellin kanssa alkaa. Yhtiö edustaa suomalaista yrittäjyyttä parhaimmillaan ja uskomme, että suomalainen osaaminen ja Muumien edustamat arvot ovat yhdistelmä, joka kantaa kansainvälisesti. Olen myös henkilökohtaisesti iloinen siitä, että yhtiö on kotoisin Lohjalta. Sukuni on viettänyt pian 140 kesää Lohjanjärven rannalla, sanoo Moomin Characters Ltd:n toimitusjohtaja Roleff Kråkström.

Moduulirakentaminen on turvallista, laadukasta ja edullista

Naantalin asuntomessuilla Aulis Lundell Oy esittelee myös johtavaa moduulirakentamisen osaamistaan Lundell X MOD -talollaan (Ua5). Se on kehitetty versio Lohjan asuntomessuilla viime kesänä julkistetusta muuntojoustavasta moduulitalosta.

Teräsrakenteisen moduulitalon kehitystyö kuuluu Aulis Lundell Oy:n strategiaan erikoistua tuottamaan korkean lisäarvon rakennustuotteita. Moduulitalossa kohtaavat yhtiön pitkään valmistamat kevytrakenteet sekä kierrätettävyys. Kevytrakenteet mahdollistavat paremman kantavuuden, joten moduulitalon teräsrunko painaa kolmanneksen vähemmän kuin vastaava puinen runko.

– Moduulitalojen kysyntä on lisääntynyt pandemiavuosina. Niiden keskeinen idea on siinä, että ne ovat taloteknisesti täydellisiä, ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettuja pientaloja, jotka voidaan siirtää uuteen sijoituspaikkaan kokonaisina ja asumisvalmiina, Leena Lundell sanoo.

– Tehtaassa valmistetut teräsrunkoiset asunto-, koulu-, sairaala- tai toimistomoduulit ovat helppo ja turvallinen tapa rakentaa nopeasti. Aidosti siirrettävät tilat ja kodit sopeutuvat sekä ihmisten että rakennusmääräysten tarpeiden muutoksiin. Lyhyt ja hallittu rakennusaika pienentää riskejä ja kiinteistöön investoitava pääoma tuottaa nopeammin. Teräksen yli 100 vuoden elinkaari tukee siirrettävyyttä sekä kestävää kehitystä, Leena Lundell jatkaa.

Suomalainen asuminen kaipaa luovia sisustusratkaisuja ja tilaviisautta

Aulis Lundell Oy voitti vuonna 2021 Lohjan asuntomessuilla Pyörre-talollaan parhaan talon, parhaan pihan ja parhaan sisustuksen palkinnot sekä ensimmäisen Vihreä teko -kunniamaininnan. Liune-liukuovet olivat tärkeä osa Pyörre-talon näyttävää ja värikästä sisustusta.

– Liune-liukuovet sopivat kaikkiin koteihin. Ne mahdollistavat persoonallisen tilan ja tunnelman luomisen taiteen, värien ja pintojen vahvistamana. Liune-ovet liukuvat ainutlaatuisesti seinän sisään, joten ne säästävät tilaa ja jättävät seinäpinnat vapaiksi huonekaluille ja esimerkiksi tauluille. Tämä tilaviisaus korostuu tehokkaissa moduulitaloissa, Leena Lundell tiivistää.

Naantalin asuntomessuilla kuvataiteilija Johanna Oraksen taideinstallaatio ”La Perla” on esillä Lundell X MOD -talossa. Messujen jälkeen kaikilla mukavuuksilla varustettu moduulitalo on myytävänä esimerkiksi vapaa-ajan asunnon vierashuoneeksi.

Lundell X MOD -talo Naantalin asuntomessuilla.
Johanna Oraksen taideinstallaatio ”La Perla” Lundell X MOD -talossa
Johanna Oraksen taideinstallaatio ”La Perla” on esillä Lundell X MOD -talossa

Aulis Lundell Oy on toimittanut rullamuovattuja teräsprofiileja rakennusteollisuudelle yli 40 vuoden ajan. Tuotteemme ovat kaiken sydän. Teräsprofiilien ylivertaiset tekniset ominaisuudet yhdistettynä alamme Suomen suurimman rullamuovaajan ainutlaatuiseen osaamiseen on johtanut laajaan valikoimaan innovatiivisia kevytrakennejärjestelmien tuoteperheitä. Yhtiömme on yksityinen perheyritys. Lundellin tuotemerkkeihin kuuluu muun muassa Liune® -väliovikonsepti, väliseinä- ja alakattorangat, jotka valmistetaan maailmanlaajuisesti patentoidulla UltraSteel® -tekniikalla, Eko-Pro-termorangat sekä KOOLARI® -järjestelmät. Aulis Lundell Oy:n liikevaihto vuonna 2021 oli 11,7 miljoonaa euroa. Yhtiön päämarkkina-alue on kotimaa ja se työllistää 50 ammattilaista Lohjalla.

Moomin Characters Oy Ltd

Moomin Characters Oy Ltd on virallinen Muumi-hahmojen tekijänoikeuksien valvoja. Kaikki Muumilaakson hahmot ovat maailmanlaajuisesti rekisteröityjä tavaramerkkejä. Muumit ovat yksi Suomen suurimmista vientituotteista, ja niillä on maailmanlaajuinen fanikunta. Tove Jansson (1914–2001) kirjoitti ja kuvitti useita Muumi-romaaneja ja satoja sarjakuvia vuosien 1945 ja 1980 välillä. Tove Jansson perusti Moomin Characters Oy Ltd:n 1950-luvulla yhdessä veljensä Lars Janssonin kanssa huolehtimaan Muumi-hahmojen tekijänoikeuksista, ja se on edelleen perheyritys. Rights and Brands on yrityksen maailmanlaajuinen agentti lisenssiasioissa.

www.moomin.com
www.tovejansson.com