Aulis Lundell Oy investoi tuotantoautomaatioon 0,6 MEUR – varautuu liukuvien väliovien kysynnän kasvuun

Teräsprofiilien ja kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja valmistamiseen erikoistunut Aulis Lundell Oy investoi 0,6 MEUR Liune-väliovien tuotantoautomaatioon ja teknologiaan. Neliöitä säästävällä välioviratkaisullaan Aulis Lundell Oy haluaa haastaa perinteiset kääntyvät väliovet ja tavoitella asemaa asuntotuotannon vakioratkaisuna.

Jatkossa tuotantorobotit hoitavat ovien teräsrunkoelementtien särmäyksen ja hitsauksen Lohjan-tehtaalla, mikä mullistaa aiemmin käsityövoittoisen Liune-välioven valmistuksen tuotantotehokkuuden ja -kapasiteetin. Tuotantomäärät ovat kasvaneet vuosittain, ja Aulis Lundell Oy ennustaa tehokkaita neliöitä korostavan uudisasuntotuotannon kasvattavan merkittävästi väliseinäelementin sisään liukuvien väliovien kysyntää.

– Investointi tuotantoteknologiaan mahdollistaa kustannustehokkaan valmistuksen, jonka myötä tuotteemme ovat jatkossa entistä kilpailukykyisempiä. Investointi on jatkumo kehitykselle, jossa olemme aiemmin investoineet tuotantotiloihin ja ovien teknisiin ratkaisuihin. Liukuvilla väliovilla on nyt kaikki mahdollisuudet nousta vakioratkaisuksi asuntotuotantoon, Aulis Lundell Oy:n toimitusjohtaja Leena Lundell kommentoi.

Automatisoitu tuotanto käynnistyy lokakuussa 2018. Seinän sisään liukuvien väliovien rinnalle valikoimaan tulee myös perinteiset kääntyvät väliovet, minkä myötä rakennusliikkeet voivat tilata kaikki tarvitsemansa ovet yhdeltä toimittajalta. Investoinnin myötä Aulis Lundell Oy tulee palkkaamaan lisää väkeä varasto- ja logistiikkatehtäviin. Yrityksen päätoimintana säilyy teräksen muokkaaminen.

Liune-väliovi syntyi 11 vuotta sitten tarpeesta luoda lisätilaa yhä ahtaammiksi käyviin uudiskohteisiin, joissa kylpyhuoneiden esteettömyysmääräykset vievät tilaa makuu- ja olohuoneista.

– Rakennusteollisuudessa muutokset tapahtuvat todella hitaasti. Liune on aiemmin profiloitunut erityisratkaisuksi, ja olemme alusta asti tehneet töitä mielikuvan muuttamiseksi ja liukuvien väliovien käytön yleistämiseksi. Yksi Liune-ovi säästää 1-3 neliötä tilaa muulle asumiselle. Tämä lisää suunnittelijoiden mahdollisuuksia ja tuottaa viihtyisämpiä koteja ja tiloja asukkaille, Lundell kuvailee.

Aulis Lundell Oy uskoo rakentamisen näkymien jatkuvan hyvänä ja innovatiivisten ratkaisujen kysynnän kasvavan. Leena Lundell arvioi, että kolmen vuoden päästä joka toinen asuntoihin asennettava väliovi on seinän sisään liukuva väliovi.

– Rakennuttajat ja sijoittajat saavat viihtyisämpiä sekä elinkaarilaadultaan korkeampia asuntoja, kun tilankäyttöä uskalletaan ja osataan ajatellaan uudella tavalla.

leena@aulislundell.fi

Olemme toimittaneet tuotteita rakennusteollisuudelle kohta 40 vuoden ajan ja tuotteemme ovat kaiken sydän. Teräsprofiilien tekniset ja rakenteelliset suunnitteluominaisuudet sekä meidän ylivertainen osaaminen kylmämuovatussa massatuotantoteknologiassa ovat johtaneet laajaan valikoimaan innovatiivisia tuotteita.

Teräsprofiilit ja teräsrakenteiden innovatiiviset mahdollisuudet ovat johtaneet markkinajohtaviin ratkaisuihin, kuten Gypsteel väliseinä -ja alakattoprofiilit, ProfAL kerroslattiat, KOOLARI ® ja LIUNE™ välioviratkaisut. Toimimme yhteistyössä alan johtavien yhteistyökumppaneiden kanssa toimittamalla tuotteita, jotka on suunniteltu tehostamaan rakentamista, parantamaan ergonomiaa ja elinkaarilaatua.

Toimintamme on sertifioitu SFS-EN ISO 9001:2015 -laatujärjestelmän mukaisesti ja harmonisoidun standardijärjestelmän tuotteemme ovat CE-merkittyjä. Yhtiömme on yksityinen perheyritys ja päämarkkina-alueemme on kotimaa. Toimimme hyvien liikenneyhteyksien varrella Lohjalla pääkaupunkiseudun tuntumassa.

www.aulislundell.fi

Liune-välioviratkaisu osana Johanna Oraksen taidetta Kouvolan Asuntomessuilla13.6.2019 08:03:00 EESTTiedote

Seinärakenteeseen integroitu Liune-väliovi on esillä joka viidennessä kohteessa Kouvolan Asuntomessuilla. Aulis Lundell Oy:n toimitusjohtaja Leena Lundellin mukaan seinän sisään liukuvan välioven valttina on tilansäästön luoma mahdollisuus toteuttaa yksilöllinen sisustus. Yksi erottuvimmista messukodeista on Talo Taide, jossa Liune-ovi saa pintaansa taiteilija Johanna Oraksen teoksen.