Aulis Lundell på Nordbygg-mässan - Detta stålstommade hus visade möjligheterna med att bygga klimatsmart

Ett modernt och bekvämt boende går hand i hand med klimatsmarta konstruktionslösningar. Byggindustrin fick samtidigt se hur de kan dra sitt strå till stacken för att minska ansträngningarna på vårt klimat. Stål är, när det väl har tagits ut ur jorden, koldioxidsnålt.

En noggrann rapport om husets material och klimatpåverkan genomfördes enligt Miljöministeriets framtida kriterier som träder i kraft år 2025, och huset uppfyllde alla kommande krav.

Av allt material som användes till Pyörre är 37% återanvänt, bl.a. alla stålkonstruktioner, stålelementen och grundläggningsmaterialen. Vi använde oss av många nya produktinnovationer, vilka möjliggjorde ett koldioxidsnålt byggande med högre återvinnbarhet av materialen. Vi berättar mer på vår avdelning C19:20.

- Vi håller ett kort framträdande om hållbart och klimatsmart byggande varje dag kl 12:00 och 15:00. Välkomna!

I och med att Pyörre byggdes av stål och med cirkulär ekonomi i fokus var detta projekt ett pilotprojekt för hållbar utveckling. Aulis Lundell Oy:s hus blev prisbelönat på Bostadsmässan 2021 i Lojo för: Bästa interiör, Bästa hus och Bästa gröna handling. Alla förtjänar ett vackert, funktionellt boende som är modifierbart efter livssituationen. Alla dessa lösningar finns att bekanta sig med på vår avdelning. Liune- Utrymmeslösningar, Lundell-Profile stålstrukturer och Kallary Design -produkter.

Bygg med cirkulär ekonomi, bygg med stål. Design till både företag & privatpersoner.

Tisdag kl 12:00 & 15:00

Onsdag kl 12:00 & 15:00

Torsdag kl 12:00 & 15:00, med oss på avdelningen är även konstnärinnan Johanna Oras på fredag kl 12:00 & 15:00

Aulis Lundell Oy on erikoistunut rullamuovausteknologialla valmistettavien teräsprofiilien valmistamiseen, kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja markkinointiin sekä jatkojalostettujen tuotteiden kuten elementtien valmistukseen. Yhtiömme on suomalainen perheyritys, olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle Lundell-Profile -tuotteita jo vuodesta 1980.