Aurinkokausi alkanut – mitä kuuluu keräimille?

Öljylämmitystaloudet ovat löytäneet aurinkolämmön öljyn rinnalle. Auringon avulla voidaan tuottaa valinnan mukaan sekä lämmintä käyttövettä että lämpöä tai vain lämmintä käyttövettä. Keväällä aurinkolämpöjärjestelmän tilanne kannattaa tarkistaa talven jäljiltä. Järjestelmän asennusta suunnittelevien on hyvä toimia ajoissa, jotta pääsee hyödyntämään alkanutta aurinkokautta.

Aurinkokausi on alkanut helmikuussa, ja eniten aurinkoenergiaa kevätkaudella saadaan huhti-toukokuussa.

Keräinten kunnon tarkistus keväisin

Katolla olevien aurinkokeräinten valmius kannattaa keväisin varmistaa, jotta aurinko pääsee paistamaan niihin esteettä. Sade huuhtoo keräinten pinnat, mutta joskus voi olla tarpeen pinttyneen lian pesu, jotta keräimet pystyvät ottamaan irti kaiken hyödyn jo kevätauringosta. Samalla poistuvat mahdolliset roskat keräimistä.

Aurinkolämpöjärjestelmään kuuluvat aurinkokeräimet, aurinkolämpövaraaja, liuosputkisto ja sen latauspumppu sekä automatiikan ohjauskeskus. Tarvittava keräinpinta-ala on 5-15 neliömetriä. Yhden keräimen pinta-ala on 2-2,5 neliömetriä.

Tarvittavaan keräinten lukumäärään vaikuttavat rakennuksen koko ja ilmansuunta, asukasmäärä, lämmönjakotapa sekä se, tuotetaanko aurinkolämmöllä sekä käyttövettä että lämpöä vai pelkästään lämmintä käyttövettä, muistutetaan Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Järjestelmäkohtaiset esisäätöarvot ja säätölaitteiden toiminta-arvot on valittu aina rakennuskohtaisesti, tai näin ainakin tulisi olla. Kun arvot ovat kohdallaan, on järjestelmän toiminta automaattista. Ainoat vuosittaiset huoltotoimet aurinkolämpöjärjestelmässä liittyvät siirtonesteen pakkasenkestävyyden ja keräinpiirin paineen tarkistamiseen.

Ajoissa suunnittelemaan

Jos suunnitelmat aurinkolämpöjärjestelmän käyttöönottamiseksi ovat vielä alkuvaiheessa, niin nyt kannattaa toimia, jotta saa hyödyn aurinkokaudesta. Auringon säteily vaakatasolle on huipussaan kevät- ja kesäkuukausina. Maalis-toukokuussa saadaan auringonsäteilyä 75 prosenttia siitä määrästä, mitä sitä saadaan kolmena kesäkuukautena.

Öljyalan Palvelukeskus painottaa, että uudisasennuksissa urakoitsijan tulee hoitaa laitteiston käyttöönotto ja opastaa käytössä.

Kiinteistönomistajan pitää aina saada myös luovutuskansio, jossa on käyttö- ja huolto-ohjeet. -Kansio kannattaa pitää tallessa myös siksi, että siitä löytyvät alkuperäiset esisäätöarvot. Apua säätöasioissa kannattaa ensisijaisesti hakea järjestelmän suunnittelijalta tai sen asentaneelta asennusliikkeeltä, koska nämä tuntevat rakennuksen erityispiirteet, toteaa erityisasiantuntija Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Lisätietoja: Öljyalan Palvelukeskus Oy, erityisasiantuntija Eero Otronen, puh. 040 861 8481