Vaasan Sähkö Oy

Aurinkopaneelien liitettävyys verkkoon ei ole itsestäänselvyys

Aurinkopaneelit ovat asiakkaille ympäristöystävällinen tapa tuottaa itse sähköä omaan käyttöön. Paneelien suosio onkin kuluvan kesän ja syksyn aikana kasvanut räjähdysmäisesti, kun sähkön markkinahinta on kivunnut korkealle.

Parhaillaan myydään ennen kaikkea ensi keväänä asennettavia paketteja. Tilausta tehdessä onkin tärkeää varmistaa, että laitteisto on liitettävissä turvallisesti verkkoon.

- Monet asiakkaista tavoittelevat paneeleilla taloudellista lisähyötyä myymällä itsetuotetun ylijäämäsähkön omalle sähkönmyyjälleen.Tämä on johtanut siihen, että monet hankkivat tavallista tehokkaamman aurinkosähköjärjestelmän, josta sähköä riittää reilusti yli oman tarpeen, kertoo Vaasan Sähköverkon suunnittelupäällikkö Jarmo Leppinen.

On kuitenkin hyvä huomata, että kaikki järjestelmät eivät ole liitettävissä sähköverkkoon.

- Ylimitoitettu tuotantolaite voi aiheuttaa sähkön laatuongelman, mikä vaikuttaa paitsi kiinteistöön, jossa laite on asennettu, myös lähiympäristön muihin kiinteistöihin. Ennen aurinkosähkölaitteiston hankintaa on tärkeää varmistaa sen liitettävyys verkkoon.

Verkkoon liitettävän laitteiston tulee noudattaa käytettäviä standardeja, eikä verkkoon voi sen takia liittää teholtaan liian suuria laitteistoja. Liitettävyyden voi tarkistaa omalta urakoitsijalta tai paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä.

Ylimitoitettu aurinkosähköjärjestelmä tietää lisäkustannuksia

Oman sähköliittymän kokoon nähden ylisuuren tuotantolaitteiston liittäminen verkkoon toisi lisäkustannuksia verkkoyhtiölle ja lopulta myös asiakkaalle.

- Jo yksittäisen ylimitoitetun laitteiston liittäminen voisi edellyttää 30 000 euron muuntamon rakentamista. Nämä kustannukset näkyvät lopulta kaikkien asiakkaiden verkkopalvelulaskulla, toteaa Leppinen.

Vaasan Sähköverkko näkee, etteivät tällaiset investoinnit ole pitkällä tähtäimellä kannattavia verkonhaltijan eikä asiakkaankaan näkökulmasta, kun puhutaan standardien mukaan mitoitetusta verkosta.

- Tuotantolaitteiston mitoituksessa ja pidemmän aikavälin kannattavuuslaskennassa on hyvä huomioida oma sähkön käyttö sekä mahdolliset muutokset sähkön markkinahinnassa – tämänhetkinen tilanne sähkön markkinahinnassa on poikkeuksellinen.

Osoitteessa www.vaasansahkoverkko.fi/pientuotanto löytyy taulukko, josta Vaasan Sähköverkon asiakkaat voivat tarkistaa tuotantolaitteistojen tehorajat eri liittymille. Rajat perustuvat yleisiin verkon mitoitusperiaatteisiin ja standardeihin.

- Jos asiakas on hankkimassa tuotantolaitteistoa, joka ylittää rajat, tulee hänen olla yhteydessä Vaasan Sähköverkon Rakentajapalveluihin varmistaakseen liitettävyyden.

Lisää aiheesta:

Vaasan Sähköverkko poisti pientuotannolta jakelumaksun

4 kysymystä netotuksesta

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy