Autismikirjon henkilöiden aistimaailma on erityinen

YK:n julistamaa autismitietoisuuden päivää vietetään jo yhdettätoista kertaa. 2.4. vietetään YK:n julistamaa kansainvälistä autismitietoisuuden päivää (WAAD - World Autism Awareness Day). Autismi- ja Aspergerliitto levittää autismitietoa WAAD-päivänä alkavalla autismitietoisuuden viikolla 2.-8.4. Liitto kannustaa viikon aikana ottamaan huomioon ympäristön aistimaailman järjestämällä kouluihin, työpaikoille ja julkisiin tiloihin hiljaisen huoneen.

Yli 70 prosentilla autismikirjon henkilöistä on arvioitu esiintyvän aistitoiminnan erilaisuutta. Autismikirjon henkilö voi olla yli- tai aliherkkä esimerkiksi äänille, kosketukselle, valoille, väreille ja lämpötiloille. Aistimuksen laatu voi vaikuttaa enemmän kuin sen voimakkuus.

– Minulla äänien osalta häiritseviä ovat tietyn taajuiset, lähinnä korkeat äänet, kuten sähkölaitteista tai loisteputkivaloista lähtevä riipivä sirinä. Äänet sattuvat aivoissani ja vievät keskittymiskyvyn tehokkaasti, 2006 vuonna Asperger-diagnoosin saanut Jan-Mikael Fredriksson kertoo.

Aistitoiminnan erilaisuus ei näyttäydy vain herkkyytenä, vaan eri aistialueet voivat myös sekoittua, jolloin puhutaan synestesiasta. Erilaisuus voi ilmetä myös liike- ja tasapainoaistissa. Henkilö voi olla motorisesti kömpelö, välttää korkeita paikkoja tai pelätä liukuportaita. Aistien ylikuormitus voi laukaista ahdistuksen tai stressireaktion, jonka jälkeen henkilö voi alkaa varoa aistimaailmaltaan epämiellyttäviä ympäristöjä.

–  Kaupunkioloissa jatkuvalta aistivyörytykseltä on ihan mahdotonta välttyä edes kotona, jos sattuu asumaan kerrostalossa. Pahoja paikkoja ovat esimerkiksi kauppakeskukset ja julkiset liikennevälineet, Fredriksson luettelee.

Toisaalta kuormittuessaan henkilö voi hakea rentoutuakseen vastapainoksi itselleen miellyttäviä aistikokemuksia. Joissakin kouluissa on käytössä hiljainen huone oppilaiden rentoutumiseen ja aistikuorman tasaamiseen.

–  Hiljainen huone ei tarkoita aistitonta huonetta vaan tilaa, jossa aistiärsykkeitä on vähennetty esimerkiksi sammuttamalla osa valoista, lisäämällä erilaisia oleskelumahdollisuuksia vaikkapa säkkituoleilla ja varaamalla tilaan korvatulppia. Hiljaisesta huoneesta hyötyvät kaikki, Autismi- ja Aspergerliiton toiminnanjohtaja Tarja Parviainen kannustaa.

Autismitietoisuuden viikolla liitto, liiton jäsenyhdistykset ja yhteistyökumppanit järjestävät yli 20 tapahtumaa ja koulutusta ympäri Suomea. Lue lisää: www.autismiliitto.fi/waad

Hyvä ja mielekäs elämä turvattava vahvan tuen autistisille ihmisille12.11.2021 13:29:54 EET | Tiedote

Ylen MOT-ohjelman julki tuoma tapaus, jossa vahvaa tukea tarvitseva autistinen poika joutui kehitysvammaisten palveluasumisessa pitkäaikaisen väkivallan ja kaltoinkohtelun uhriksi, on nostanut keskusteluun tärkeän aiheen rajoitustoimien käytöstä. Tapaus on toivottavasti ainoa laatuaan ja silti se on vain jäävuoren huippu. Autismiliittoon tulee säännöllisesti läheisiltä yhteydenottoja vahvaa tukea tarvitsevien autististen ihmisten huonosta ja osaamattomasta kohtelusta samoin kuin rajoitustoimista, joiden lainmukaisuus on kiistanalaista.

Asenne ei maksa mitään - Autismiliitto muistuttaa kohtaamisen merkityksestä29.3.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Autismiliitto järjestää autismitietoisuuden viikon 29.3.-4.4. viidennen kerran. Viikkoon sisältyy myös YK:n julistama kansainvälinen autismitietoisuuden päivä 2.4. Tänä vuonna teemana on Asenne ei maksa mitään. Autismiliitto muistuttaa, ettei autismiystävällinen ympäristö ole kiinni rahasta, vaan se lähtee ennen kaikkea asenteesta - siitä, millä tavoin kohtaamme autismikirjon ihmiset ympärillämme.

Kannanotto: Autismikirjon ihmisten korkea itsemurhariski tunnistettava jo perusterveydenhuollossa9.9.2020 09:00:00 EEST | Tiedote

10.9. on kansainvälinen itsemurhien ehkäisypäivä. Autismikirjolla olevilla ihmisillä on tutkimusten mukaan keskimäärin lähes kymmenkertainen riski kuolla itsemurhaan. Heidän kohdallaan itsemurhien ehkäiseminen edellyttää sitä, että autismikirjon ihmiset tunnistetaan paremmin jo varhaisessa vaiheessa ja heidän avun tarpeisiinsa vastataan tehokkaammin ennaltaehkäisevissä palveluissa. Itsemurhien ehkäisyn tehostaminen edellyttää riskiryhmien täsmällisempää kartoittamista.

Mistä ratkaisuja autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä auttamiseen poikkeustilanteessa?2.4.2020 09:00:00 EEST | Tiedote

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila uhkaa autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin perusteita. Arjen rutiinit ja toimintojen ennakoitavuus ovat edellytys autismikirjon ihmisten toimintakyvyn ylläpysymiselle. Kuntien ja kaupunkien tulisi nyt aktiivisesti etsiä keinoja siihen, miten autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä hyvinvointi turvataan yli poikkeusajan.