”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen (keskellä) nimettiin tänään yhdistyksen toiseksi kunniajäseneksi. Hän sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta (vasemmalla). Oikealla Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 9.3.2018

Ohjelmistoalan huipputehokas organisaattori

Matti Heikkonen ei välttämättä ole suurelle yleisölle erityisen tunnettu, mutta sitäkin korkeammalle hänet arvostetaan ohjelmistoalan sisällä. Tästä kertoo Heikkosen nimitys tänään Ohjelmistoyrittäjät ry:n järjestyksessä vasta toiseksi kunniajäseneksi. Heikkosen ansiot tuntee erityisen hyvin Suomen ohjelmistoalan tunnetuin voimamies, Nokian ja F-Securen hallitusten puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

”Kun Matti aloitti 11 vuotta sitten Ohjelmistoyrittäjät ry:n puheenjohtajana, yhdistys oli vielä pieni ja tuntematon. Matti sai yhdistyksen ripeään kasvuun ja onnistui rakentamaan sille sellaiset resurssit, että voitiin palkata toimitusjohtaja ja luoda pohja Ohjelmistoyrittäjien nykyiselle yhteiskunnalliselle merkitykselle ja näkyvyydelle”, kiitti Siilasmaa esittelypuheessaan.

”Matin tehokkuus on hämmästyttävää. Hän on sekä pikkutarkka että nopea päätöksentekijä, mikä on poikkeuksellista. Matin kyvystä hallita tilanteita kertoo paljon pieni anekdootti. Kun Matti kerran automatkalla perheen kanssa puhui samalla konferenssipuhelua, niin kesken kaiken auto syttyi tuleen. Matti hoiti tilanteen – eikä keskeyttänyt edes konferenssipuhelua”, kuvaili Siilasmaa.

Ohjelmistoyrittäjät Suomen yrittäjäbuumin kärkeen

Siilasmaa painotti myös Heikkosen ansioita yrittäjyyden edelläkävijänä jo vuonna 1994, kun Ohjelmistoyrittäjiä perustettiin: Slush ja yrittäjyyden suosio olivat vasta kaukana tulevaisuudessa. Siilasmaan mukaan Heikkonen on ollut kaiken kaikkiaan keskeinen vaikuttaja siinä, miten Ohjelmistoyrittäjät on ollut Suomen yrittäjäbuumin kärjessä.

Siilasmaa kuvasi pitkään Heikkosen mittavaa uraa ohjelmistoalan huippuammattilaisena niin Nokian palveluksessa 2000-luvulla kuin sitten menestyneenä yrittäjänä, Digiumin osakkaana ja mm. F-Securen hallituksen jäsenenä. Heikkonen otti palkintonsa vastaan kiitollisena ja kaikkia muita lämpimästi itse kiittäen.

”Olen erittäin otettu tästä mieluisasta yllätyksestä ja kunniasta. Kun katson teitä täällä ympärilläni, tiedän että ilman teitä mitään ei olisi saatu aikaan”, kiitti Heikkonen Ohjelmistoyrittäjät ry:n juhlalounaalle kokoontuneita yhdistyksen hallituksen jäseniä koko sen olemassaolon ajalta.

”Erityiskiitos kuuluu Rasselle (toimitusjohtaja Rasmus Roiha) kaikesta siitä työstä, jonka ansiosta Ohjelmistoyrittäjät on sinun aikanasi muuttunut täysin erinäköiseksi. Olet tehnyt suuren ja arvostettavan valinnan lähtiessäsi edistämään koko alan ja sen yritysten nousukiitoa siihen asemaan, missä Ohjelmistoyrittäjät ry on nyt”, jakoi Heikkonen omia lämpimiä kiitoksiaan.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha17.1.2019 08:30Tiedote

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41Tiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.