”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen (keskellä) nimettiin tänään yhdistyksen toiseksi kunniajäseneksi. Hän sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta (vasemmalla). Oikealla Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 9.3.2018

Ohjelmistoalan huipputehokas organisaattori

Matti Heikkonen ei välttämättä ole suurelle yleisölle erityisen tunnettu, mutta sitäkin korkeammalle hänet arvostetaan ohjelmistoalan sisällä. Tästä kertoo Heikkosen nimitys tänään Ohjelmistoyrittäjät ry:n järjestyksessä vasta toiseksi kunniajäseneksi. Heikkosen ansiot tuntee erityisen hyvin Suomen ohjelmistoalan tunnetuin voimamies, Nokian ja F-Securen hallitusten puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

”Kun Matti aloitti 11 vuotta sitten Ohjelmistoyrittäjät ry:n puheenjohtajana, yhdistys oli vielä pieni ja tuntematon. Matti sai yhdistyksen ripeään kasvuun ja onnistui rakentamaan sille sellaiset resurssit, että voitiin palkata toimitusjohtaja ja luoda pohja Ohjelmistoyrittäjien nykyiselle yhteiskunnalliselle merkitykselle ja näkyvyydelle”, kiitti Siilasmaa esittelypuheessaan.

”Matin tehokkuus on hämmästyttävää. Hän on sekä pikkutarkka että nopea päätöksentekijä, mikä on poikkeuksellista. Matin kyvystä hallita tilanteita kertoo paljon pieni anekdootti. Kun Matti kerran automatkalla perheen kanssa puhui samalla konferenssipuhelua, niin kesken kaiken auto syttyi tuleen. Matti hoiti tilanteen – eikä keskeyttänyt edes konferenssipuhelua”, kuvaili Siilasmaa.

Ohjelmistoyrittäjät Suomen yrittäjäbuumin kärkeen

Siilasmaa painotti myös Heikkosen ansioita yrittäjyyden edelläkävijänä jo vuonna 1994, kun Ohjelmistoyrittäjiä perustettiin: Slush ja yrittäjyyden suosio olivat vasta kaukana tulevaisuudessa. Siilasmaan mukaan Heikkonen on ollut kaiken kaikkiaan keskeinen vaikuttaja siinä, miten Ohjelmistoyrittäjät on ollut Suomen yrittäjäbuumin kärjessä.

Siilasmaa kuvasi pitkään Heikkosen mittavaa uraa ohjelmistoalan huippuammattilaisena niin Nokian palveluksessa 2000-luvulla kuin sitten menestyneenä yrittäjänä, Digiumin osakkaana ja mm. F-Securen hallituksen jäsenenä. Heikkonen otti palkintonsa vastaan kiitollisena ja kaikkia muita lämpimästi itse kiittäen.

”Olen erittäin otettu tästä mieluisasta yllätyksestä ja kunniasta. Kun katson teitä täällä ympärilläni, tiedän että ilman teitä mitään ei olisi saatu aikaan”, kiitti Heikkonen Ohjelmistoyrittäjät ry:n juhlalounaalle kokoontuneita yhdistyksen hallituksen jäseniä koko sen olemassaolon ajalta.

”Erityiskiitos kuuluu Rasselle (toimitusjohtaja Rasmus Roiha) kaikesta siitä työstä, jonka ansiosta Ohjelmistoyrittäjät on sinun aikanasi muuttunut täysin erinäköiseksi. Olet tehnyt suuren ja arvostettavan valinnan lähtiessäsi edistämään koko alan ja sen yritysten nousukiitoa siihen asemaan, missä Ohjelmistoyrittäjät ry on nyt”, jakoi Heikkonen omia lämpimiä kiitoksiaan.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.