”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen (keskellä) nimettiin tänään yhdistyksen toiseksi kunniajäseneksi. Hän sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta (vasemmalla). Oikealla Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 9.3.2018

Ohjelmistoalan huipputehokas organisaattori

Matti Heikkonen ei välttämättä ole suurelle yleisölle erityisen tunnettu, mutta sitäkin korkeammalle hänet arvostetaan ohjelmistoalan sisällä. Tästä kertoo Heikkosen nimitys tänään Ohjelmistoyrittäjät ry:n järjestyksessä vasta toiseksi kunniajäseneksi. Heikkosen ansiot tuntee erityisen hyvin Suomen ohjelmistoalan tunnetuin voimamies, Nokian ja F-Securen hallitusten puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

”Kun Matti aloitti 11 vuotta sitten Ohjelmistoyrittäjät ry:n puheenjohtajana, yhdistys oli vielä pieni ja tuntematon. Matti sai yhdistyksen ripeään kasvuun ja onnistui rakentamaan sille sellaiset resurssit, että voitiin palkata toimitusjohtaja ja luoda pohja Ohjelmistoyrittäjien nykyiselle yhteiskunnalliselle merkitykselle ja näkyvyydelle”, kiitti Siilasmaa esittelypuheessaan.

”Matin tehokkuus on hämmästyttävää. Hän on sekä pikkutarkka että nopea päätöksentekijä, mikä on poikkeuksellista. Matin kyvystä hallita tilanteita kertoo paljon pieni anekdootti. Kun Matti kerran automatkalla perheen kanssa puhui samalla konferenssipuhelua, niin kesken kaiken auto syttyi tuleen. Matti hoiti tilanteen – eikä keskeyttänyt edes konferenssipuhelua”, kuvaili Siilasmaa.

Ohjelmistoyrittäjät Suomen yrittäjäbuumin kärkeen

Siilasmaa painotti myös Heikkosen ansioita yrittäjyyden edelläkävijänä jo vuonna 1994, kun Ohjelmistoyrittäjiä perustettiin: Slush ja yrittäjyyden suosio olivat vasta kaukana tulevaisuudessa. Siilasmaan mukaan Heikkonen on ollut kaiken kaikkiaan keskeinen vaikuttaja siinä, miten Ohjelmistoyrittäjät on ollut Suomen yrittäjäbuumin kärjessä.

Siilasmaa kuvasi pitkään Heikkosen mittavaa uraa ohjelmistoalan huippuammattilaisena niin Nokian palveluksessa 2000-luvulla kuin sitten menestyneenä yrittäjänä, Digiumin osakkaana ja mm. F-Securen hallituksen jäsenenä. Heikkonen otti palkintonsa vastaan kiitollisena ja kaikkia muita lämpimästi itse kiittäen.

”Olen erittäin otettu tästä mieluisasta yllätyksestä ja kunniasta. Kun katson teitä täällä ympärilläni, tiedän että ilman teitä mitään ei olisi saatu aikaan”, kiitti Heikkonen Ohjelmistoyrittäjät ry:n juhlalounaalle kokoontuneita yhdistyksen hallituksen jäseniä koko sen olemassaolon ajalta.

”Erityiskiitos kuuluu Rasselle (toimitusjohtaja Rasmus Roiha) kaikesta siitä työstä, jonka ansiosta Ohjelmistoyrittäjät on sinun aikanasi muuttunut täysin erinäköiseksi. Olet tehnyt suuren ja arvostettavan valinnan lähtiessäsi edistämään koko alan ja sen yritysten nousukiitoa siihen asemaan, missä Ohjelmistoyrittäjät ry on nyt”, jakoi Heikkonen omia lämpimiä kiitoksiaan.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”23.10.2019 14:00:00 EESTTiedote

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.

”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle13.9.2019 09:48:06 EESTTiedote

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia30.8.2019 16:30:54 EESTTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti30.8.2019 09:30:00 EESTKutsu

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Muistutuskutsu medialle: 30.8. #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti28.8.2019 10:00:23 EESTKutsu

Mediakutsu: #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti23.8.2019 12:30:57 EESTTiedote