”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen (keskellä) nimettiin tänään yhdistyksen toiseksi kunniajäseneksi. Hän sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta (vasemmalla). Oikealla Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 9.3.2018

Ohjelmistoalan huipputehokas organisaattori

Matti Heikkonen ei välttämättä ole suurelle yleisölle erityisen tunnettu, mutta sitäkin korkeammalle hänet arvostetaan ohjelmistoalan sisällä. Tästä kertoo Heikkosen nimitys tänään Ohjelmistoyrittäjät ry:n järjestyksessä vasta toiseksi kunniajäseneksi. Heikkosen ansiot tuntee erityisen hyvin Suomen ohjelmistoalan tunnetuin voimamies, Nokian ja F-Securen hallitusten puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

”Kun Matti aloitti 11 vuotta sitten Ohjelmistoyrittäjät ry:n puheenjohtajana, yhdistys oli vielä pieni ja tuntematon. Matti sai yhdistyksen ripeään kasvuun ja onnistui rakentamaan sille sellaiset resurssit, että voitiin palkata toimitusjohtaja ja luoda pohja Ohjelmistoyrittäjien nykyiselle yhteiskunnalliselle merkitykselle ja näkyvyydelle”, kiitti Siilasmaa esittelypuheessaan.

”Matin tehokkuus on hämmästyttävää. Hän on sekä pikkutarkka että nopea päätöksentekijä, mikä on poikkeuksellista. Matin kyvystä hallita tilanteita kertoo paljon pieni anekdootti. Kun Matti kerran automatkalla perheen kanssa puhui samalla konferenssipuhelua, niin kesken kaiken auto syttyi tuleen. Matti hoiti tilanteen – eikä keskeyttänyt edes konferenssipuhelua”, kuvaili Siilasmaa.

Ohjelmistoyrittäjät Suomen yrittäjäbuumin kärkeen

Siilasmaa painotti myös Heikkosen ansioita yrittäjyyden edelläkävijänä jo vuonna 1994, kun Ohjelmistoyrittäjiä perustettiin: Slush ja yrittäjyyden suosio olivat vasta kaukana tulevaisuudessa. Siilasmaan mukaan Heikkonen on ollut kaiken kaikkiaan keskeinen vaikuttaja siinä, miten Ohjelmistoyrittäjät on ollut Suomen yrittäjäbuumin kärjessä.

Siilasmaa kuvasi pitkään Heikkosen mittavaa uraa ohjelmistoalan huippuammattilaisena niin Nokian palveluksessa 2000-luvulla kuin sitten menestyneenä yrittäjänä, Digiumin osakkaana ja mm. F-Securen hallituksen jäsenenä. Heikkonen otti palkintonsa vastaan kiitollisena ja kaikkia muita lämpimästi itse kiittäen.

”Olen erittäin otettu tästä mieluisasta yllätyksestä ja kunniasta. Kun katson teitä täällä ympärilläni, tiedän että ilman teitä mitään ei olisi saatu aikaan”, kiitti Heikkonen Ohjelmistoyrittäjät ry:n juhlalounaalle kokoontuneita yhdistyksen hallituksen jäseniä koko sen olemassaolon ajalta.

”Erityiskiitos kuuluu Rasselle (toimitusjohtaja Rasmus Roiha) kaikesta siitä työstä, jonka ansiosta Ohjelmistoyrittäjät on sinun aikanasi muuttunut täysin erinäköiseksi. Olet tehnyt suuren ja arvostettavan valinnan lähtiessäsi edistämään koko alan ja sen yritysten nousukiitoa siihen asemaan, missä Ohjelmistoyrittäjät ry on nyt”, jakoi Heikkonen omia lämpimiä kiitoksiaan.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”

”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana12.12.2019 16:22:06 EETTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!11.12.2019 17:13:31 EETKutsu

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

#mimmitkoodaa lähtee kansalliseen lentoon – ”Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja!”10.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Koodauksen maailmasta kiinnostuneet naiset ovat saaneet mahtavan joululahjan: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämän 100 000 euron apurahan. ”Aivan huikeaa! Voimme nyt tarjota naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa pääsee nyt liikkeelle myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa. Joulun hengessä lähtee samalla kutsu Nokialle!

Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen27.11.2019 18:14:41 EETTiedote

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.