Varsinais-Suomen ELY-keskus

Autolla Saariston Rengastiellä? Nämä kannattaa huomioida matkan suunnittelussa

Jaa

Saaristossa liikkuessa on hyvä ottaa huomioon maantielauttojen mahdollinen rajallinen kapasiteetti ja ruuhkat. Houtskari-Iniö-välillä liikennöi kesäkaudella avustettu yhteysalusreitti, joka on maksullinen. Houtskari-Iniö-välillä on päivittäin vain 4–5 lähtöä kumpaankin suuntaan ja tämä tulee huomioida matkaa suunniteltaessa. Saaristoliikenteen aikataulut löytyvät kootusti Lautta.net-palvelusta.

Millainen kapasiteetti saaristoliikenteessä on ja onko saaristoliikenteessä pullonkauloja?

Parainen-Nauvo-lauttapaikalla on tällä hetkellä hyvä kapasiteetti myös ruuhka-aikoina. Liikenteeseen on tulossa lisäksi vuoden 2022 aikana toinen iso hybridialus. Elektraan ja tulevaan Alteraan mahtuu kerralla 90 henkilöautoa ja lauttojen maksimikantavuus on 450 tonnia.

Nauvo-Korppoo on Rengastien suurin pullonkaula. Tilanne on paranemassa, sillä lauttapaikalle tulee vuonna 2023 uusi isompi hybridilautta. Uuden lautan kapasiteetti on yli 60 prosenttia suurempi kuin nykyisen lautan Prostvik 1:n kapasiteetti. Uuden lautan myötä Prostvik-lautta jää lauttapaikalle varalautaksi sekä kesäsesongin aikaiseksi kakkoslautaksi nykyisen yli 60-vuotiaan varalautan tilalle.

Kustavi-Iniö-lauttapaikalla ensimmäiseen lauttaan ei välttämättä aina mahdu kyytiin ja vuorovälit ovat pitkiä. Kesällä 2022 kesäaikataulun voimassaoloaikaa on pidennetty koko Rengastien aukioloajalle (13.5.-4.9.2022), siten vuoroja on enemmän pidemmän aikaa. Aikataulut on synkronoitu Rengastien aikatauluihin. Tilanne paranee vuonna 2023, kun lauttapaikalle tulee isompi lautta. Parainen-Nauvo lauttapaikalla liikennöivä Sterna siirtyy Alteran myötä Kustavi-Iniö lauttapaikalle.

Miten päin Saariston Rengastie kannattaa kiertää?

Saariston Rengastiellä muut yhteydet Houtskari-Iniötä (Mossala-Dalen) lukuun ottamatta ovat maksuttomia maantielauttoja. Houtskari-Iniö-välillä liikennöi kesäkaudella avustettu yhteysalusreitti, joka on maksullinen. Avustetussa yhteysalusliikenteessä vuoromäärät eivät ole yhtä suuria kuin maantielauttaliikenteessä.

Houtskari-Iniö-välillä on päivittäin vain muutamia lähtöjä kumpaankin suuntaan ja tämä tulee huomioida matkaa suunniteltaessa. Heinäkuussa lähtöjä / suunta on 5 ja muina aikoina 4. Vilkkaimpaan kesäsesonkiaikaan lautan kapasiteetti on täydessä käytössä, eikä kaikkien ajoneuvojen pääsyä alukselle voida taata. Tämän vuoksi Saariston Rengastie suositellaan kiertämään ennemmin vastapäivään aloittaen Iniöstä kuin myötäpäivään Paraisten suunnasta.

Kun Iniöstä on päässyt Houtskariin, toimivat maantielauttayhteydet Houtskarista Paraisten suuntaan pitkälle iltaan, ja matkan jatkaminen omien suunnitelmien mukaan on varmempaa. Kannattaa huomioida, että Houtskarista Korppooseen ei ole yöliikennettä, sen sijaan muilla lauttapaikoilla liikennettä on ympäri vuorokauden. Mikäli taas aloittaa Rengastien kiertämisen Paraisten suunnasta, on pitkä matka palata takaisin mantereelle, mikäli ei ehdi tai mahdu alukselle Houtskarista Iniöön päivän viimeisellä vuorolla iltapäivällä.

Voiko auton ottaa yhteysalukselle?

Saariston yhteysalusliikenteessä alusten autopaikkojen määrä yhteysaluksilla vaihtelee 2–13 auton välillä. Auto kannattaa ottaa yhteysalukselle vain välttämättömissä tarpeissa – suosittelemme jättämään auton yhteysalusrannalle parkkiin. Huomioithan kuitenkin, että yhteysalusrannoilla on rajallinen määrä parkkipaikkoja. Osa parkkipaikoista voi olla sesonkiaikaan ruuhkaisia.

Suosittelemme kimppakyytejä saman seurueen kesken, jotta parkkipaikkoja riittäisi useammalle. Yhteysalusrannoilla auto on pysäköitävä liikennesääntöjen mukaisesti. Pysäköity auto ei saa tukkia esimerkiksi huolto- tai hätäkuljetuksia alukselle. Myös muiden autojen on päästävä kulkemaan esteettömästi parkkialueella.

Jos tarvitset auton mukaan yhteysalukselle, autopaikka kannattaa varata alukselta etukäteen. Yhteysalukselle voi tehdä autopaikkavarauksia aikaisintaan viikkoa ennen lähtöä, näin vältytään varmuuden vuoksi tehtäviltä varauksilta ja maksimoidaan aluksen käyttöaste. Tarkemmat varausohjeet ovat reittikohtaisissa aikatauluissa.

Mitä tarkoittavat yhteysalusliikenteen x- ja y-vuorot?

Pääasiallisesti yhteysalus poikkeaa saaressa vain tilauksesta.

Y-vuoro tarkoittaa sellaisia yhteysalusvuoroja, jotka pitää tilata hyvissä ajoin etukäteen aluksen puhelinnumerosta. Varauksen voi tehdä aikaisintaan viikkoa ennen ja viimeistään edellisenä päivänä.

Huomaathan, että käytännöt vaihtelevat. Aikataulusta kannattaakin tarkistaa, mihin kellonaikaan mennessä varaus pitää viimeistään edellisenä päivänä tehdä.

Mikäli saaressa poiketaan vain tarvittaessa, mutta alus liikennöi joka tapauksessa kyseisellä reitillä, tällaiset pysähdykset merkitään aikatauluun x-vuoron merkinnällä. X-vuorot voi tilata vasta aluksellakin.

Kannattaa huomioida, että x- ja y-vuorot vaikuttavat yhteysaluksen reittiin ja reitin matka-aikaan. Myös keliolosuhteet voivat vaikuttaa reittiin ja matka-aikaan. Tarkemmat tilausohjeet ja merkkien selitykset löytyvät reittikohtaisista aikatauluista.

X- ja y-merkinnöillä pyritään vähentämään tarpeetonta liikennöintiä saariin, kun matkustajia tai rahtia ei ole. Miehistö ei voi aina liikenteellisistä syistä, lastinkäsittelyn vuoksi tai lepoaikoina vastata puhelimeen. Tällöin alukselle kannattaa soittaa myöhemmin uudelleen.

Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600

Avainsanat

Kuvat

Lataa
Saariston Rengastiet
Saariston Rengastiet
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Keskikesän päällystystöitä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa1.7.2022 13:15:17 EEST | Tiedote

Yleisimmän kesälomakauden liikenteellisesti merkittävin tienpäällystyskohde lounaisessa Suomessa sijaitsee Salossa. Valtatietä 1 päällystetään Uskelanjoen ja Isokylän moottoritietunneleiden länsipään välillä. Työ toteutetaan viikolla 28 ilta- ja yöaikaan noin klo 18–06 välisenä aikana. Liikenne ohjataan työkohteen ohitse yhdellä kaistalla ja tästä saattaa hiljaisemmankin liikenteen aikana aiheutua ruuhkautumista ja jonoja.

Mynämäellä Joenperän siltatyömaan liikennekatko siirtyy myöhemmäksi1.7.2022 11:12:13 EEST | Tiedote

Mynämäellä maantiellä 2021 (Karjalantie) sijaitsevan Joenperän sillan kesäkuussa alkaneissa korjaustöissä seuraavana on vuorossa sillan kansirakenteiden uusiminen. Kansirakenteiden uusimistöiden ajaksi liikenne joudutaan katkaisemaan siltapaikalla ja liikennekatkon oli määrä alkaa 4.7. Liikennekatkon aikataulua joudutaan kuitenkin siirtämään myöhemmäksi. Uudesta liikennekatkon ajankohdasta tiedotetaan myöhemmin, kun aikataulu tarkentuu.

Vid färjleden i Högsar genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar30.6.2022 09:58:48 EEST | Tiedote

Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Man kan avsevärt minska utsläppen från färjetrafiken med eldrivna vajerfärjor. Dragvajern är nära vattenytan i färjans färdriktning och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten för den övriga sjötrafiken genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar på färjleden i Högsar. Syftet med projektet är att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna.

Högsarin lossiväylällä toteutetaan vuoden mittainen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilu30.6.2022 09:55:00 EEST | Tiedote

Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi toteutetaan vuoden mittainen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilu Högsarin lossiväylällä. Hankkeen tarkoituksena on arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä.

Piispanristin pyöräilylaskuri kertoo pyöräilijämäärien vaihteluista27.6.2022 09:12:42 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY keskus asensi kiinteän pyöräilylaskurin maantien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylille Piispanristille toukokuussa 2020. Kahden vuoden laskentatulosten perusteella voidaan pyöräilijämäärissä havaita selkeä vuodenaikavaihtelu. Myös arkiliikenteen ja viikonlopun pyöräilijäjakauma on aivan erilainen ja lisäksi säätilat vaikuttavat merkittävästi pyöräilijämääriin. Kesäisin maantien 110 vartta pyöräilee päivittäin noin 1200 pyöräilijää päivässä, arkisin hieman enemmän ja viikonloppuisin vähän vähemmän. Vuonna 2021 pyöräilijälaskuri rekisteröi yhteensä lähes 250 000 pyöräilijää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme