Varsinais-Suomen ELY-keskus

Automatiska trafikövervakningskameror i båda ändarna av Rävsundsbron för att dämpa överhastighet

Dela
En hastighetsbegränsning på 50 km/h har fastställts på Rävsundsbron för att trygga den nuvarande brons skick tills den nya bron är färdig. Körhastigheterna har följts upp med hjälp av hastighetstavlor på bron. Enligt uppgifter från hastighetstavlorna körs det en del överhastighet på bron, den största oron gäller överhastighet för tunga fordon. Nu har automatiska trafikövervakningskameror installerats i båda ändarna av bron för att dämpa körhastigheterna. Dessutom installeras en anordning som mäter vikten på tunga fordon i Kårlax underfart. Med hjälp av den övervakas den verkliga vikten på tunga fordon. Körhastigheten och massan på samt köravståndet mellan tunga fordon har en stor betydelse för brobelastningen.

En hastighetsbegränsning på 50 km/h har fastställts på Rävsundsbron för att trygga den nuvarande brons skick och öka trafiksäkerheten tills den nya bron är färdig. Dessutom har ett avstånd på 60 m mellan tunga fordon fastställts och specialtransporternas massa är begränsad. Körhastigheten och massan på samt köravståndet mellan tunga fordon har en stor betydelse för brobelastningen. Körhastigheterna har följts upp med hjälp av hastighetstavlor. Enligt hastighetstavlorna följer cirka 85 % av bilisterna hastighetsbegränsningen på 50 km/h. Anmärkningsvärt många kör dock överhastighet på bron. Den största oron gäller överhastigheten för tunga fordon eftersom de utgör den största belastningen på bron. Nu har automatiska trafikövervakningskameror installerats i båda ändarna av bron. Med hjälp av dem ska överhastigheterna dämpas. Kamerorna tas i bruk inom kort.

Tunga fordon orsakar de största rörelserna på brodäcket och hängstagen. En enskild tung transport (76 t) har stor inverkan på brons rörelser och belastning. Därför är man tvungen att begränsa specialtransporternas massor. Dessutom ska den verkliga vikten på tunga fordon följas upp med hjälp av en mätutrustning som installeras vid Kårlax underfart. Kårlax underfart ligger drygt 2 km från Rävsundsbron i riktning mot Pargas centrum. I praktiken korsar alla tunga fordon som kör över bron också underfarten. På så sätt får man ett omfattande urval av de verkliga fordonsvikterna för fordon som korsar Rävsundsbron. Om mätningen upprepade gånger påvisar övervikt hos tunga fordon kan NTM-centralen be polisen bevaka platsen för att kontrollera vikten på tunga fordon. Informationen om massan på tunga fordon kan också utnyttjas vid planeringen av den nya bron.

Specialtransporternas massor är begränsade för att trygga brons skick och förutsättningarna för att få tillstånd för specialtransport granskas från fall till fall. Utöver bedömningen av massorna och måtten för en enskild transport jämförs uppgifterna om transporten i tillståndsgranskningen för specialtransporter på Rävsundsbron med belastningar från tidigare transporter och brons rörelser, dvs. vilka uppgifter det finns om brons monitorering. Det tar tid att bedöma enskilda fall, så det lönar sig att lämna in ansökan om specialtransporttillstånd till tillståndstjänsterna vid NTM-centralen i Birkaland i god tid. Dessutom måste tillståndsansökan innehålla uppgifter om den exakta tidpunkten för specialtransporten, detta gäller alla specialtransporter över Rävsundsbron.

NTM-centralen påminner om att det är ytterst viktigt att följa de begränsningar som ställts på bron för att trygga brons skick och säkerställa trafiken tills den nya bron är färdig. Det tar ännu flera år att färdigställa den nya bron.

Mer information

- Rävsundsbrons skick: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjör Jari Nikki, tfn 0295 022 816

- Automatisk trafikövervakning och mätning av fordonsvikter: NTM-centralen i Egentliga Finland, trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang, tfn 0295 022 797

- Specialtransporternas massa: Trafikledsverket, expert på broarnas bärighet, Heini Raunio, tfn 0295 34 3108

- Byggande av ny bro: Trafikledsverket, projektchef Janne Wikström, tfn 0295 34 3600

Nyckelord

Bilder

Om

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Mökköisten sillan uusiminen alkaa Loimaalla – liikenne kiertoreitille töiden ajaksi8.4.2024 14:55:05 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Mökköisten sillan uusimistyöt Loimaalla maantiellä 12603 (Auvaistentie). Työt alkavat valmistelevilla töillä tällä viikolla ja sillan purkutyöt käynnistyvät ensi viikolla (vk 16). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Liikenne sillalla katkaistaan maanantaina 15.4.2024 klo 11. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye