Avis Finland

Autonvuokraus yleistyy koko ajan - lue asiantuntijan tärkeimmät vinkit!

Autonvuokraus on vuokrapäivissä mitattuna kasvanut vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla lähes 10% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Vuokraaminen on kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto akuuttiin tai satunnaiseen auton tarpeeseen. Avisin Sales Performance Manager Tomas Basili kertoo miten kannattaa toimia vuokraustilanteessa.

Varauspaikalla on väliä

Vuokra-autoja välittävät perinteisten autovuokraamojen lisäksi useat Internetissä toimivat välittäjät ja matkailusivustot. Varaamalla auton välittäjän kautta saat voucherin osoitukseksi siitä, että olet jo maksanut vuokran välittäjälle, mutta itse vuokrasopimus tehdään vuokraamon kanssa. “Välittäjän kanssa tehdyn sopimuksen ehdot saattavat erota huomattavasti autovuokraamon ehdoista. Välittäjän tarjoamat vakuutukset ja turvat, esimerkiksi omavastuun poisto, ovat välittäjän ja asiakkaan välisiä, eivätkä siten sido vuokraamoa. Olet ensisijaisesti korvausvelvollinen vuokraamolle sopimuksen mukaisesti”, Tomas Basili toteaa.

Autonvuokrauksessa on maakohtaisia eroja

Basili kertoo, että eri maissa tarjolla olevat lisäpalvelut voivat hieman poiketa toisistaan: "Lue aina huolella vuokrasopimus ja varmista, että siitä löytyy kaikki haluamasi palvelut ja tuotteet. Vuokrasopimus on aina saatavilla myös englanninkielisenä. Allekirjoitus sopimuksessa merkitsee sitä, että ymmärrät sopimuksen sisällön ja sitoudut sen noudattamiseen”.

Ajokortin lisäksi tarvitaan myös voimassa oleva luottokortti

Kuljettajalla tulee olla autoa noudettaessa omissa nimissään oleva toimiva luottokortti. Joissakin maissa kuljettajalta saatetaan vaatia kaksi eri korttia eri luottokorttiyhtiöiltä, varsinkin jos vuokrattava auto on luksustasoa. Basili muistuttaa, että ajokorttikopioita ei hyväksytä, vaan kortti ja sen voimassaolo tarkistetaan aina vuokraustoimipisteessä.

Tarkista ajoneuvo ennen liikkeellelähtöä

Helppo tapa välttää yllättäviä kustannuksia on tarkastaa auto huolellisesti ennen kuin olet ratin takana. “Mikäli autossa on jotain kolhuja tai naarmuja, niin ne kannattaa ilmoittaa ja näyttää henkilökunnalle ennen liikkeellelähtöä. Niistä voi myös ottaa kuvat. Usein kyllä henkilökunnalla on nämä asiat tiedossa jo etukäteen, mutta se on silti hyvä varmistaa”, Basili neuvoo.

Polttoaine – gasóleo vai gasolina?

Ole tarkkana mitä tankkaat! Dieselmoottori hajoaa todella helposti, mikäli siihen on tankattu bensiiniä. Varmista auton polttoainetyyppi paikallisella kielellä noutaessasi autoa, jotta et joudu huoltoasemalla arpomaan esimerkiksi gasóleon ja gasolinan välillä (portugaliksi diesel on gasóleo).

Mikäli vuokrasopimus ei sisällä tankkauspalvelua, kannattaa huolehtia, että polttoainemittarin lukema on palautuksessa sama kuin vuokraushetkellä.
“Saksassa vuokraussopimukseen lisätään useimmilla lentokentillä tankkauspalvelu automaattisesti, ellet pyydä sitä pois. Kannattaa tällöin pitää mielessä, että saatat joutua maksamaan täydestä tankillisesta polttoainetta, vaikka palauttaisitkin auton tankattuna”, Basili muistuttaa.

Avis Finland
Lautamiehentie 3

Meillä on Suomen laajin vuokraamoverkosto, joka kattaa muun muassa kaikki suurimmat lentoasemat ja kaupungit. Autokalustostamme löytyvät autot kaikkiin tarpeisiin henkilöautoista minibusseihin. Kaikki automme ovat uusia ja huollettuja.

Tänä päivänä Avis on johtava autonvuokrausyritys, jolla on yritystoimintaa yli 160 maassa sekä yli 5000 vuokrauspisteessä.

Varaa auto osoitteesta www.avis.fi tai kysy autonvuokraukseen liittyvistä asioista sähköpostitse: reservations(at)avisbudget.fi tai soittamalla numeroon: 010 436 2200.

Yhteystiedot:

Tomas Basili, Sales Perfomance Manager, puh: 050 374 8759.

Myyntitiimin päällikkö Satu Hyvärinen, puh: 044 737 6106.

Markkinointivastaava Maria Soini, puh: 044 214 3451.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Avis Finland