Avainhenkilölain vakinaistaminen on askel oikeaan suuntaan

Hallituksen on uudistettava avainhenkilölakia rohkeammin muuttamalla avainhenkilön määritelmää, toteaa Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.

Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen

Valtiovarainministeriön 14.8. talousarvioehdotuksessa esitetään hallitusohjelman mukaisesti, että avainhenkilölaki säädetään pysyväksi. Tämä on askel oikeaan suuntaan ja auttaa yrityksiä saamaan tarvitsemiaan erityisosaajia Suomeen. Pelkkä pysyväksi säätäminen ei kuitenkaan riitä.

Avainhenkilölaki mahdollistaa ulkomailta tulevan henkilön palkkatuloista 35 prosentin lähdeveron perimisen normaalin progressiivisen verotuksen sijaan. Ehtoina on muun muassa, että henkilön pitää olla Suomessa yleisesti verovelvollinen, rahapalkan on oltava vähintään 5800 euroa kuukaudessa ja työtehtävien tulee vaatia erityisosaamista.

”Ehdotus avainhenkilölain vakinaistamisesta on hyvä alku, mutta suomalaisten yritysten kannalta riittämätön. Tarvitsemme laajemman lain uudistamisen ja sen rinnalle joukon muita toimenpiteitä”, Valtonen sanoo.

Avainhenkilön määritelmää tulisi muuttaa niin, että lain vaikutuksen piiriin saadaan suurempi joukko osaajia. Näin luodaan yrityksille toimivampi työkalu houkutella tarvitsemaansa osaamista ulkomailta Suomeen. Kuukausittaista tulorajaa on laskettava esimerkiksi 4000 euroon ja samalla muutettava työtehtävävaatimusta laajemmaksi.

”Nykyinen lainsäädäntö rajaa avainhenkilöjoukon turhan pieneksi ja ei sen takia ole yrityksille riittävän tehokas työkalu ulkomaisten osaajien houkuttelemiseksi Suomeen. Osaavan työvoiman puute on monelle yritykselle suuri ongelma ja tähän meidän täytyy tarjota ratkaisuja”, painottaa Valtonen.

Pelkkä avainhenkilölaki ei kuitenkaan ratkaise laajempaa ongelmaa. Tarvitaan joukko muita uudistuksia, joilla työperäistä maahanmuuttoa voidaan vauhdittaa. Keskuskauppakamari on esittänyt joukon tehokkaita toimenpiteitä helpottamaan tilannetta:

• Työlupaprosessit on saatava sujuviksi mm. kehittämällä sähköistä asiointia. Käsittelyajaksi kuukausi.

• EU:n ja ETA:n ulkopuolelta tulevien työntekijöiden saatavuusharkinnasta on luovuttava.

• Myönnetään Suomessa tutkintoon valmistuville ulkomaisille opiskelijoille pysyvä oleskelulupa.

• Helpotetaan oppisopimuksen käyttöä maahanmuuttajien kotouttamisessa sekä lisätään englanninkielistä opetusta ammattikouluissa.

Yritykset ilmoittavat suurimmaksi yksittäiseksi ongelmaksi osaavan työvoiman puutteen. Yksi keskeinen keino helpottaa tätä ongelmaa on lisätä merkittävästi työperäistä maahanmuuttoa. Työperäinen maahanmuutto helpottaa yritysten osaajatarvetta ja poistaa kasvun esteitä. Samalla hyötyy koko yhteiskunta, kun Suomeen saadaan uusia veronmaksajia ja väestöllinen huoltosuhde paranee.

Keskuskauppakamarin hallitusohjelmatavoitteet

Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen

Työllisyyden kasvu vähäistä – hallitukselta odotetaan rohkeita päätöksiä20.8.2019 08:36:17 EESTTiedote

Työllisyysaste on 78 tuhannen työllisen päässä Antti Rinteen hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin julkaisemasta työllisyystavoitelaskurista, jossa tarkastellaan työllisyyden kehittymistä. Tulevan hallituskauden ajan Keskuskauppakamari päivittää kerran kuukaudessa työllisyystavoitteen nykytilan, jonka voi helposti käydä katsomassa tyollisyystavoite.fi -sivustolta.

Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin19.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.

Ville Kajala johtavaksi asiantuntijaksi, Mauri Kotamäki pääekonomistiksi, Emmiliina Kujanpää johtavaksi veroasiantuntijaksi15.8.2019 11:30:44 EESTTiedote

Oikeustieteen kandidaatti Ville Kajala on nimitetty Keskuskauppakamarin johtavaksi asiantuntijaksi vastuualueenaan yhtiöoikeus, corporate governance ja arvopaperimarkkinajuridiikka. Hän ottaa hoitaakseen myös Keskuskauppakamarin lakivaliokunnan. Kajala siirtyy Keskuskauppakamariin Finanssivalvonnasta, jossa hän on toiminut johtavana asiantuntijana. Kajala aloittaa tehtävässään lokakuussa. Valtiotieteiden tohtori Mauri Kotamäki on nimitetty Keskuskauppakamarin pääekonomistiksi. Aiemmin Kotamäki on toiminut Keskuskauppakamarin johtavana ekonomistina ja ekonomistina Työeläkevakuuttajat Tela ry:ssa, valtiovarainministeriössä ja Suomen Pankissa sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa. Kotamäen vastuulle kuuluu ajankohtaisten talouteen liittyvien asioiden seuraaminen ja kommentointi. Lisäksi esimerkiksi neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Keskuskauppakamarin talouskatsaus, suuri veroselvitys ja ensi viikolla ensimmäistä kertaa julkaistava Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri. Ka