Avara pienensi asuntojensa hiilijalanjälkeä ja energiankulutusta

Avaran asuntojen lämmönkulutus laski lähes kahdeksan prosenttia ja hiilijalanjälki pieneni yli kolme prosenttia. Avara julkaisi yritysvastuuraporttinsa ja allekirjoitti YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet. "Valmistelemme myös uusia energiatehokkaita hankkeita, joissa hyödynnetään uusiutuvia energiamuotoja", Avaran toimitusjohtaja Mika Savolainen sanoo.

Asuinkiinteistösijoituksiin erikoistunut Avara on kyennyt pienentämään kiinteistökantansa suhteellista lämmönkulutusta lähes kahdeksan prosenttia ja hiilijalanjälkeään yli kolme prosenttia vuosina 2016–2018.

”Nykyisen asuntokantamme lämmön, veden ja sähkön suhteellinen kulutus on laskenut viimeisen kahden vuoden aikana. Valmistelemme parhaillamme myös uusia kiinteistö- ja aluekehityshankkeita, joissa energiatehokkuus ja uusiutuvien energiamuotojen hyödyntäminen nousevat uudelle tasolle”, Avaran toimitusjohtaja Mika Savolainen kertoo.

Hallinnoimallaan 1,2 miljardin euron kiinteistövarallisuudella Avara Oy on yksi Suomen suurimpia asuinkiinteistöihin sijoittavia yhtiöitä. Avara-vuokrakodeissa asuu lähes 15 000 vuokralaista, joiden asiakastyytyväisyys parani edellisvuodesta merkittävästi.

”Asiakastyytyväisyytemme parani ja vuokrausasteemme nousi. Taloudellinen käyttöasteemme oli 97 prosenttia. Samalla johtamamme kiinteistökannan arvo kehittyi hyvään suuntaan”, Savolainen toteaa.

Avaran vastuullisuustyön tulokset käyvät ilmi yhtiön tuoreesta vuoden 2018 yritysvastuuraportista. Raportti käsittelee kattavasti Avaran ja sen sidosryhmien kannalta olennaisia vastuullisuus- eli ESG-teemoja (environment, social, governance). Raportti pyrkii vastaamaan olennaisimpiin sijoittajien ja asukkaiden tiedontarpeisiin koskien Avaran ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta sekä läpinäkyviä toimintaperiaatteita.

”Kiinteistösijoittamisessa ja -liiketoiminnassa yritysvastuuraportointi on luottamuksen kivijalka. Yhä useampi sijoittaja ja asukas on kiinnostunut laaja-alaisesti vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Trendi vain voimistuu tulevaisuudessa. Yhteiskuntavastuuta toteutamme muun muassa siten, että ostamme kiinteistöpalvelut pääosin paikallisilta palveluntuottajilta”, Mika Savolainen sanoo.

Raportti on järjestyksessään toinen ja perustuu kansainväliseen GRI-raportointistandardiin. Raportti on luettavissa Avaran verkkosivulla osoitteessa http://www.avara.fi/vastuullisuus.

Avara allekirjoitti YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet

Avara Oy on allekirjoittanut YK:n Principles for Responsible Investment (PRI) -periaatteet. Avara vahvistaa näin sitoutumistaan vastuullisen sijoittamisen periaatteisiin osana investointikäytäntöjään.

”Tavatessamme sijoittajia Suomessa ja ulkomailla vastuullisuus on vakioaihe useimmissa tapaamisissa ja sijoitusprosesseissa. Sitoutumalla YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteisiin haluamme antaa selkeän viestin ESG-teemojen huomioimisesta johtaessamme kasvavaa, yli miljardin euron arvoista asuinkiinteistökantaa”, Avaran sijoitus- ja talousjohtaja Harri Retkin kuvaa.

YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteiden mukaan Avara sitoutuu tukemaan vastuullisia omistajakäytäntöjä, edistämään periaatteiden käyttöönottoa ja yhteistyötä kiinteistösijoitustoimialalla. Avara sitoutuu myös raportoimaan toimistaan ja vastuullisen sijoittamisen edistymisestä.

(Avaran vuokralaisten määrä korjattu lähes 10 000:sta lähes 15 000:een 4.7.2019 klo 10:54)

Lisätietoja:

Mika Savolainen, toimitusjohtaja, p. 040 098 6526
Harri Retkin, sijoitus- ja talousjohtaja, p. 040 704 6014
Tuomas Rantsi, liiketoiminta- ja kiinteistökehitysjohtaja, p. 040 838 5276

Avara on asiantuntijayritys, joka vastaa valtakunnallisesti noin 1,2 miljardin euron arvoisen asuinkiinteistöomaisuuden johtamisesta, kehittämisestä ja arvon kasvattamisesta sekä noin 8 000 vuokra-asuntoa kattavan kiinteistövarallisuuden johtamisesta, vuokrauksesta ja ylläpidosta Suomessa. Lue lisää osoitteessa www.avara.fi