Avidly uudisti Mikkelin brändin: rohkea yllättäjä, joka luo uutta
Mikkelin brändityössä haluttiin nykyaikaistaa Mikkeliin liittyviä mielikuvia. Samalla brändistä piti rakentaa mikkeliläisiä aidosti puhutteleva. Siksi kaupunkilaiset otettiin alusta asti tiiviisti mukaan työhön. Lopputuloksena muodostui rohkea ja eteenpäin katsova brändi, joka nostaa Mikkelin esiin uutta luovana, modernina ja urbaanina luontokaupunkina Saimaan rannalla.
Enemmän rohkeaa asennetta
Mikkelin brändiuudistusta on valmisteltu keväästä 2017 saakka. Pitkän prosessin aikana kävi selväksi, että Mikkelin brändiin haluttiin tuoda enemmän särmää.
“Aikaisemmassa brändissä alueen vahvuudet ja kasvualueet eivät näkyneet ulospäin. Brändiin on nyt tuotu enemmän asennetta ja eteenpäin menevää henkeä”, sanoo Mikkelin markkinointisuunnittelija Emmi Eronen.
Brändityössä keskityttiin kiteyttämään Mikkelin asenne ja henki. Mikkelin brändin ytimessä on “Luo uutta!”, joka on yhteisöllinen ja kertoo asenteesta, jolla luodaan elinvoimainen kaupunki tulevaisuudessakin. Brändipersoonaksi muotoutui “Rohkea yllättäjä”, joka on päättäväinen tekijä.
“Älyn lisäksi tekemisessä on huumoria ja sisua. Mikkeli on ylpeästi juuri sitä mitä on – aito ja avoin kaupunki.”
Koko Mikkelin yhteinen brändi
Mikkelin brändi haluttiin alusta asti suunnitella yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa ja kaupunkilaisille. Työpajojen lisäksi tehtiin haastatteluja ja osallistettiin eri toimijoita kuten kaupungin elinkeinoyhtiö, maakuntaliitto ja alueen oppilaitokset.
“Meihin teki vaikutuksen se intohimo, jolla mikkeliläiset suhtautuivat kaupunkiinsa. Kaikilla on valtava halu kehittää kaupunkia ja viedä sitä eteenpäin”, kertoo Avidlyn asiakkuusjohtaja Katja Loikkanen.
Työpajojen lisäksi asukkaita osallistettiin myös verkkokyselyn avulla. Kyselyssä etsittiin kaupungin ydintä teemalla “Millainen mikkeliläinen olet?”. Tällä kartoitettiin mikkeliläisten luonnetta, asennetta ja huumorintajua sekä haettiin suuntaviittoja brändiviestinnän räväkkyydelle. Lähes 7000 mikkeliläistä antoi mielipiteensä.
“Kyselyn vastausvaihtoehdot edustivat eri brändipersoonia. Tuloksista on nähtävissä, että Mikkelissä halutaan huumoria ja rohkeutta. Vastauksissa korostuivat esimerkiksi sanat “rajatapaus”, “tolkuton”, “mutkaton” “lupsakka” ja “ainutlaatuinen”, kertoo Loikkanen.
Brändityökirja käytännön työkaluna
Rohkeus ja aitous näkyy myös kaupungin markkinoinnissa niin visuaalisessa maailmassa kuin puheessa. Kuvatyylissä korostuu urbaani, kestävästi kehittyvä ja uutta luova Mikkeli.
“Brändi huokuu iloa ja älyä ja räväkkyyttä. Myös kuvituksessa haluttiin tuoda esiin Mikkelin yllättävää tarjontaa, kuten kulttuuri- ja luontoelämyksiä”, kertoo Loikkanen.
Mikkeli ei ota käyttöönsä vain yhtä iskulausetta, vaan markkinointiviestit vaihtuvat kohderyhmän ja viestittävän sisällön mukaan. Käytännön työkaluna on brändikirja, joka ohjaa käyttöönottoa Mikkelin viestinnässä ja markkinoinnissa. Ennen kaikkea brändiä rakennetaan kaikessa siinä toiminnassa, jolla kaupunki näkyy ulospäin.
“Brändin rakentajia ovat kaikki mikkeliläiset. Sitä rakennetaan teoilla ja toiminnalla, palveluilla ja tiloilla, joiden allekirjoittajana voidaan nähdä Mikkeli. Siksi toivomme, että uuteen rohkeaan asenteeseen lähdetään innolla mukaan!”, sanoo Mikkelin kaupungin viestintäpäällikkö Heidi Hänninen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Asiakkuusjohtaja Katja Loikkanen, Avidly, puh. +358 400 558 106, katja.loikkanen@avidlyagency.com
Viestintäpäällikkö Heidi Hänninen, Mikkelin kaupunki, puh. +358 40 129 5048, heidi.hanninen@mikkeli.fi
Markkinointisuunnittelija Emmi Eronen, Mikkelin kaupunki. emmi.eronen@mikkeli.fi puh. 040 129 4647
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Avidly (aiemmin Zeeland Family) on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava Pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 250 henkilön voimin 16 toimipisteessä. www.avidly.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Avidly Oyj
Avidlyn uusi luovan johtamisen malli yhdistää luovan työn ja martechin19.1.2023 10:10:00 EET | Tiedote
Avidly uudisti luovan johtamisen mallinsa. Suomen neljänneksi suurimmassa ja Euroopan kattavimmassa markkinointiteknologian toimistossa luovuutta johdetaan jatkossa kuuden Creative Leadin voimin. Teknologia mahdollistaa markkinoinnin skaalautuvuuden ja vähentää manuaalista työtä. Se tarjoaa mahdollisuuden keskittyä merkityksellisiin asioihin, joissa ihminen on taitavampi kuin kone. Mutta parhaimmillaankin se on vain työkalu, joka tarvitsee rinnalleen vahvan strategian, merkityksellisen luovan sisällön, toimivan prosessin ja laadukkaan designin. Creative Lead -mallin tavoitteena on nivoa paremmin yhteen kaikkea tätä luovaa työtä sekä martech- ja HubSpot-osaamista. Avidlylle uusi luovan työn johtamisen malli palvelee yritystä myös sisäisesti, sillä se vahvistaa tekemisen yhdenmukaistamista Suomen 11 toimipisteessä. ”Haluamme olla entistä luovempi markkinointitoimisto. Näin isossa yrityksessä ja monipuolisessa ympäristössä siihen tarvitaan paljon erilaista osaamista. Siksi luotiin tällain
Avidly named HubSpot’s “Global Partner of the Year” for the third year in a row27.1.2022 12:00:00 EET | Press release
Avidly has won for the third consecutive year the prestigious award of Global Partner of the Year in the HubSpot 2021 Impact Awards. The Impact Awards measure HubSpot’s partner agencies’ continuous customer growth and their proficiency and quality of services.
Teimme sen taas! Avidly on HubSpotin globaali vuoden kumppani - kolmatta kertaa peräkkäin27.1.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Avidly on voittanut HubSpotin 2021 Impact Awards -tilaisuudessa arvostetun vuoden globaalin kumppanin palkinnon kolmantena vuotena peräkkäin. HubSpot Impact Awards mittaa HubSpotin kumppanitoimistojen palvelun laatua ja teknistä kyvykkyyttä sekä asiakasmäärän kasvua.
AVIDLY AND SUPERSON DRIVE POSITIVE CHANGE WITH CO2-FREE ADS - A NEW SUSTAINABILITY PLATFORM FOR ADVERTISERS AND AGENCIES19.1.2022 14:39:47 EET | Press release
CO2-Free Ads is a sustainability platform created by Avidly – inviting all marketers, advertisers and agencies to consider, calculate and mitigate CO2 emissions of their marketing activities. CO2-Free Ads includes The Mitigator page: a tool for estimating and mitigating CO2 emissions of marketing activities. Estimating and optimising CO2 emissions in campaign planning makes CO2 compensation possible both for budgeting and in practice.
Resurssipula on suomalaisyritysten kansainvälisen kasvun este23.6.2021 10:32:26 EEST | Tiedote
Itsenäisten markkinointitoimistojen AMIN Worldwide -verkoston Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan toimintoja johdetaan seuraavat kaksi vuotta Suomesta. AMIN Worldwiden-verkoston EMEA-alueen uusi presidentti Ismo Nikkola lupaa auttaa suomalaisia yrityksiä kansainvälisessä kasvussa.