Helsingin NMKY

Avioliittoleiriltä haetaan läheisyyttä

Tiedotusvälineille Heinäkuun toisella viikolla (9.7. 2011) Pieksämäellä pyörähtää käyntiin jo 37. Helsingin NMKY:n järjestämä Paremman avioliiton perheleiri. Leiri toteutetaan yhteistyössä Koulutuskeskus Agricolan kanssa ja se kokoaa yli 300 avioparia eri puolilta Suomea. Yhteensä leiriläisiä on 1100. Aikuisten toiminnan aikana lapset ja nuoret viettävät omaa ohjelmallista leiriään, joka on vuosien aikana saavuttanut suuren suosion.

- Tänä vuonna joukossa on erityisen paljon 1970- luvulla syntyneitä pareja, joilla on lapsia vauvoista rippikouluikäisiin, kertoo Namikan avioliittotyön johtaja Paula Ranssi .

Ranssi toteaa tämän ikäluokan parisuhteen olevan arjessa erityisen kovilla, sillä perhe-elämää kuormittavat usein työelämän vaatimukset ja aktiivinen elämäntapa.
- Rakkautta puolisoa kohtaan löytyy, mutta läheisyys on kadonnut arjen kiireiden jalkoihin. Leiri on sijoitus suhteeseen, jotta saadaan taas välineitä seuraavan talven yli. Kaikki me kaipaamme läheisyyttä, mutta usein meiltä puuttuu työkalut sen vaalimiseen. Näitä keinoja tarjoamme leirillä, Ranssi valottaa.

Ranssi toteaa monen perheen kokeneen avioeron joko omalla kohdallaan tai lähipiirissä.
- Uusperheiden kuviot ovat usein monimutkaisia ja niihin kaivataan ulkopuolista näkökulmaa ja jaksamista. Yhdessä pysyneet parit puolestaan hieman säikähtävät tuttavapiirinsä eroja ja haluavat panostaan sitä enemmän suhteeseensa, hän luonnehtii.

Paremman avioliiton perheleirin runko koostuu kahdesti päivässä pidettävistä luennoista ja pienryhmäkeskusteluista. Niin luennoitsijoina kuin ryhmienvetäjinä toimivat parisuhdetyöhön koulutetut avioparit. Aihepiirit käsittelevät tunteiden ilmaisemista, viestintää, anteeksiantoa, seksuaalisuutta ja monia muita keskeisiä kysymyksiä. Hengellisyys on arvomaailman pohjavire.
- Joillekin pareille leiri on viimeinen oljenkorsi suhteen pelastamiseksi, toisille puolestaan jokakesäinen perinne jo kolmannessa polvessa. Myös parisuhteen hoitamisen malli voi periytyä sukupolvelta toiselle, Ranssi tietää.

Uutta tänä vuonna on yhteistyö Pieksämäen yrittäjien kanssa. Leiriviikon aikana kaupungin torilla järjestetään tapahtumia ja yhtenä päivänä alueen yrittäjät tarjoavat leiriläiselle ilmaisen, jatkuvan bussikuljetuksen keskustaan.

Lisätiedot ja tiedustelut:
Heikki ja Paula Ranssi puh. 050 35 44 468
Markku ja Marita Kulmala puh. 040 59 62 311

Sanna Höglund

Helsingin NMKY
Vuorikatu 17

Helsingin NMKY (Nuorten Miesten Kristillinen Yhdistys) on perustettu vuonna 1889. Sen perustajajäseniä olivat mm. Sakari Topelius ja Arthur Hjelt. Helsingin NMKY tunnetaan työstään nuorisotyön uranuurtajana . Helsingin NMKY on ollut käynnistämässä merkittäviä työmuotoja historiansa aikana. Näistä tunnetuimpia ovat koripallon tuonti Suomeen(Vilho Nuoreva) sekä partiotoiminnan (Verneri Louhivuori) ja kerhotoiminnan käynnistäminen Suomessa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Helsingin NMKY