Sprintit Oy

Avoimen lähdekoodin erp kehittyy - maailman ladatuin business-sovellus julkaisi version 11

Louvain-la-Neuvessä, Belgialaisessa pikkukaupungissa käy kuhina. Paikan päälle on kokoontunut kolme tuhatta avoimen lähdekoodin asiantuntijaa kuulemaan, millaisia ominaisuuksia Odoo-teknologian viimeisin versio 11 tuo mukanaan. Uudistukset ovat monipuolisia ja ne ulottuvat vaivattomasta käytettävyydestä järeisiin taloushallinnon ratkaisuihin.

Marko Happonen

Tusinan verran vuosia, ja Odoo-teknologiasta on kehittynyt modulaarinen kokonaisuus, jota käyttää 50 000 yritystä ja yli 2 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa. Odoo on syntynyt suunnittelijaisänsä, Fabien Pinckaersin visiosta haastaa perinteiset, järeät ja jäykät teknologiatalot ketterän modulaarisen avoimen lähdekoodin teknologian ja yhteisön avulla. Vuonna 2014 OpenErp-nimi vaihtui Odooksi poistaen raja-aitoja markkinoinnista esimerkiksi verkkokaupan ja nettisivujen toimittajana.

“Pinckaers kertoo, että kehitystä on tehty aikaisempaa useammilla osa-alueilla. Tässä on helpottanut se, että asiantuntjoita on nyt huomattavaa enemmän kuin esimerkiksi versio 10 aikaan”, kertoo Pinckaers tapahtumakeskus Aula Magnan messualueella, jossa hän kävelee läppärireppu selässään jutustellen rennosti ihmisten kanssa.

Ohjelmiston helppokäyttöisyys kasvaa
Näkyvällä user interface eli ui-tasolla on tehty paljon: pikselitason hienosäätöä ja kokonaisten toiminnallisuuksien järeää kehittämistä. Odoolle tyypillisä Kanban-näkymiä on kautta linjan selkeytetty, ja etenkin mobiilinäkymissä on tehty harppaus. Viestintäyhteydet chatin, kalenterien ja tapaamisten välillä toimivat nyt erinomaisesti ja helpottavat yrityksen ulkoista ja sisäitä yhteydenpitoa.

Käytettävyys kunniaan
Käytettävyyteen panostetaan edelleen Pinckaersin minimalistisen filosofian kautta. Vaivattomuus on tärkeä asiakaslupaus, jolle Odoo 11 tarjoaa paljon katetta. Lisäksi käyttäjien iloksi on kehitetty pelillisiä elementtejä, kuten projektien etenemistä kuvaavat liikennevaloväripalkit vilisevine numerosaldoineen yhtälailla kuin lopulta pääpalkintona ilmestyvä kustomoitava vilkkuva kehys. Motivointi pitkissä projekteissa on tärkeää.

“Kyllä työ saa välillä olla hauskaakin”, kertoo super-nopeasta ja -helposta sovelluksestaan itse Fabien Pinckaers.

Kolme kertaa nopeampi
Odoo 11 on kolme kertaa nopeampi suorittamaan vaativia toimenpiteitä, kuten MRP-tuotannonohjauksen suunnitteluajoja. Kehitystyössä on kiinnitetty huomiota palvelu- ja asiantuntijateollisuuden tarpeisiin. Edelleen myynnin ja markkinoinnin puolella on paljon uusia toiminnallisuuksia. Suurimpana harppauksena voinee pitää sitä, että Odoon pääkonttorilla Belgiassa on keskitetysti - ei pelkästään avoimen lähdekoodin yhteisön voimalla - kehitetty taloushallinnon eri osa-alueita vastaamaan paremmin monien maiden lainsäädäntöä ja verotuskäytäntöjä, Suomi mukaan lukien. Useat yritykset käyttävätkin Odoota pääasiallisena taloushallinnon ohjelmistonaan - myös Suomessa.

“Pidän uudistuksia laajoina ja hyödyllisinä kehittäessämme uusia moduuleja vähittäis- ja tukkukaupan, valmistavan teollisuuden sekä asiantuntijaorganisaatioden tarpeisiin, kertoo ERP Master Marko Happonen, Sprintit Oy:stä.

Odoosta on Enterprise ja Community-versiot. Maksullinen Enterprise-versio tuo mukanaa lukuisia lisäominaisuuksia asiakkaiden käyttöön. Kumppanit, kuten Sprintit, tarjoavat Enterprise- ja Community-version asiantuntevia räätälöintejä ja integrointeja.

Sprintitillä on paljon referensiasiakkaita molempien versioiden käyttäjinä.

Belgiasssa jaetaan myös Odoo Awards -palkinnot, joista kisaa 21 partneriyritystä ja kuusi yhteistyökumppania eri puolilta maailmaa, Euroopasta, Aasiasta ja Amerikoista. Yhtään suomalaisyritystä ei ole, vielä, ehdolla palkinnon saajaksi.

Yhteyshenkilöt

Lisätietojen antaja: Marko Happonen, Partner, ERP MasterErMaster P. 050 352 3296

Marko Happonen

Kaisaniemenkatu 13 A

0505378602http://www.sprintit.fi

Sprintit Oy
Sprintit on vuonna 2014 perustettu osakeyhtiö, joka kehittää avoimen lähdekoodin erp-sovelluksia yrityksille ja yhteisöille. Sprintit työllistää tänään 22 henkeä ja sen liikevaihto oli tilikaudella 2016 noin miljoona euroa. Sprintitin kasvu perustuu avoimen lähdekoodin teknologian ketterään soveltamiseen ja itseohjautuvaan yrityskulttuuriin, jossa keskeisiä arvoja ovat ammattitaito, luotettavuus ja tiimityö. Sprintit on sertifioitu Odoo-partneri. www.sprintit.fi

Odoo
Avoimen lähdekoodin Odoo-sovellusta käyttää yli 50 000 yritystä ja käyttäjiä on yli 2 miljoonaa henkeä ympäri maailman. Sertifioituja partnereita on yli 500 ja verkosto kattaa 100 maata. Odoo-sovellusten ympärille on kehitetty partnereiden toimesta yli 4500 sovellusta. Odoo on tällä hetkellä yksi laajimmin maailmalla leviävä liiketoimintasovellus. Odoo on palkittu parhaana nousevana teknologiana ja käytettävyydeltään parhaana taloushallinnon ohjelmistona Finances Online -ohjelmistosivustolla vuonna 2017.