Suomen Kylätoiminta ry

Avoimet Kylät 10.6. - Tervetuloa kylään!

Avoimet Kylät -päivänä yli 700 kylää ympäri Suomen toivottaa kaikki tervetulleiksi tutustumaan toimintaansa, asukkaisiinsa ja palveluihinsa. Teemapäivänä on kiva poiketa lähikylillä, tutustua itselle uusiin kyliin tai tehdä koko päivän kesäinen kiertoajelu maaseudun maisemissa.

Pop up -tyyliin toteutettu Avoimet Kylät saa sadoissa kylissä tapahtumaan vielä enemmän kuin normiarkena. Tarjolla on monipuolista ohjelmaa: toritapahtumia, kiertoajeluja, linturetkiä, lavatansseja, kisailuja, näyttelyitä, saunomista, kahvittelua sekä paljon paljon muuta.

- Kiireisessä arjessamme pop up -osallistuminen ja -tapahtumat kasvattavat suosiotaan. Avoimet Kylät on malliesimerkki tästä. Kaikille 700 kylälle ei tarvitse ehtiä, mutta käy edes yhdellä ja ylläty! yllyttää Suomen Kylätoiminta ry:n hallituksen puheenjohtaja Petri Rinne.

Avoimet Kylät tapahtumassa mukana olevat kylät löytyvät karttasovelluksesta, jonka avulla on näppärä selvittää, mitä tapahtuu ja missä. Kartta on Avoimet Kylät -tapahtuman nettisivuilla avoimetkylat.fi/kylat-kartalla/

Avoimet Kylät -päivänä esitellään paikallista elämänmenoa, tuodaan kylätoimintaa näkyväksi sekä markkinoidaan kyliä vierailu- ja asuinpaikkana. Näin lisätään positiivista mielikuvaa kylillä asumisesta ja muistutetaan maaseudun mahdollisuuksista.Pienet yhteisöt eivät suinkaan ole sulkeutuneita, vaan toivottavat tervetulleiksi uudet kyläläiset, vapaa-ajan asukkaat ja matkailijat.

Avoimet Kylät -päivä 10.6.2017 on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa

Juhlavuoden kantava teema Yhdessä istuu kylätoimintaan loistavasti. Asukkaiden yhteisöllisyys ja yksilöllisyys luo pohjan asumisen viihtyisyydelle. Pienet yhteisöt eivät suinkaan ole sulkeutuneita, vaan toivottavat tervetulleiksi uudet kyläläiset, vapaa-ajan asukkaat ja matkailijat

Avoimet Kylät on kylien, maakuntien ja Suomen Kylätoiminta ry:n yhteinen saavutus

Kylien monipuolisten tapahtumien järjestelyistä ja ohjelmista vastaavat kylien aktiiviset ihmiset, yhdistykset, yritykset ja toimijat. Päivän järjestämisestä, tiedottamisesta ja markkinoinnista vastaavat maakunnalliset kyläyhdistykset sekä joillakin alueilla Leader-ryhmät yhdessä Suomen Kylätoiminta ry:n kanssa.

Paitsi Avoimien Kylien on 10.6. myös kyläkauppojen päivä

Kyläkauppapäivään osallistuu ympäri Suomen satoja pieniä myymälöitä, jotka järjestävät kukin asiakkailleen ohjelmaa ja tapahtumia kaupallaan. Kyläkauppapäivä muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä eli yhteisellä asialla ollaan.

Suomen Kylätoiminta ry:n
hallituksen puheenjohtaja Petri Rinne
petri.rinne@kylatoiminta.fi

Suomen Kylätoiminta ry:n
Avoimet Kylät koordinaattori Marianne Liitelä
marianne.liitela@kylatoiminta.fi

Suomen Kylätoiminta ry

Suomen Kylätoiminta ry edistää paikallista kylien ja kaupunginosayhdistysten kehittämistä valtakunnallisesti. Työtä tehdään kylien sekä asukasyhteisöjen elinvoimaisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien vahvistamiseksi. Suomen Kylätoiminta toteuttaa yhteistoimintaa ja verkottumista yhdessä 19 maakunnallisen kyläyhdistyksen sekä Helsingin kaupunginosayhdistysten liiton (HELKA), 54 Leader-ryhmän ja näiden kautta yli 4000 maaseudun kylän ja kaupunginosan kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kylätoiminta ry

Vuoden Kylä 2017 ja Kylätoiminnan Tiennäyttäjät palkitaan 2.9. Maaseutuparlamentissa2.9.2017 22:30Tiedote

Valtakunnallinen Vuoden Kylä ja kunniamaininnan saavat kylät palkitaan lauantai-iltana 2.9. Suomen historian ensimmäisen Maaseutuparlamentin gaalaillallisella Leppävirralla Pohjois-Savossa. Palkitsemisilla on pitkä perinne - kyseessä on jo 33. kerta. Suomen Kylätoiminta ry nimeää gaalaillallisella myös Kylätoiminnan Tiennäyttäjät, Vuoden Maaseututoimijan ja Maaseutukasvon.

VUODEN KYLÄ 2016 JA KYLÄTOIMINNAN TIENNÄYTTÄJÄT PALKITAAN 11.9.201611.9.2016 14:00Kutsu

TIEDOTE /HUOM: Embargo 11.9.2016 klo 14.00/. Valtakunnallinen Vuoden Kylä 2016 ja kunnianmaininnan saavat kylät palkitaan nyt jo 32. kerran. Palkitseminen tapahtuu sunnuntaina 11.9.2016 paikalliskehittäjien valtakunnallisessa LOKAALI - juhlaseminaarissa Heinolassa. Suomen Kylätoiminta ry nimeää juhlaseminaarissa myös Kylätoiminnan Tiennäyttäjät, Vuoden Maaseututoimijan ja Vuoden Maaseutukasvon.