Avomaan salaateista elokuun herkkuja

Kotimaiset avomaan salaatit ovat nyt parhaimmillaan, koska säät ovat suosineet salaattien kasvamista. Sesonki alkoi kesäkuun puolivälissä ja jatkuu lokakuun alkuun. Kuluttajat ovat melkein unohtaneet, että salaatteja saadaan myös avomaalta sen lisäksi, että kasvihuoneista valmistuu ruukkusalaatteja läpi koko vuoden.

Ammattiviljelijät kasvattavat salaatteja myyntiin avomaalla jaksoittain. Salaatit ovat kooltaan muhkeita ja maultaan aromikkaita. Salaattien koko kirjo on saanut v. 2017 Vuoden vihanneksen tittelin. Valinnan takana ovat puutarha-alan keskusjärjestö Puutarhaliitto ja Kotimaiset Kasvikset ry.

Valitse ominaisuuksiltaan erilaisia

Salaattivalikoima on laaja, koska kuluttajalle halutaan tarjota maultaan, ulkonäöltään ja rapeudeltaan erilaisia salaatteja. Samallekin lautaselle yhdistetään mielellään monenlaisia salaatinlehtiä, jolloin saadaan nautittavuutta ja näyttävyyttä moninkertaisesti. Maultaan ja suutuntumaltaan eri salaatit täydentävät toisiaan.

Pehmeä ja rapea keräsalaatti eli jäävuorisalaatti ovat kaikille tuttuja. Miedohkon makuisina myös tammenlehti- ja roomansalaatti ovat lisänneet suosiotaan. Lollo rossa ja lollo bionda tuovat ripsulehtisinä ja poimuisina miellyttävää, makeahkoa makulisää. Valittavana on sekä vihreitä, vaaleita että punertavia salaatteja.

Salaatteja voi myös grillata

Kotimainen sydänsalaatti on yksi tervetulleista uutuuksista. Se on puoliksi roomansalaattia ja puoliksi lehtisalaattia. Sydänsalaatin voi halkaista ja grillata tai paahtaa uunissa kevyesti öljyllä sipaistuna. Sydänsalaatti maistuu makealta ja mehevältä. Lehtiä voi myös irrotella ja täyttää, koska lehdet ovat melko tukevia.

Salaattien nauttiminen lämpiminä on yleistynyt. Kaikki tukeva- ja rapealehtiset salaatit sopivat grillattaviksi, paistettaviksi pannussa tai paahdettaviksi uunissa. Jäävuorisalaatti, roomansalaatti ja sydänsalaatti sopivat pikaiseen kuumennukseen. Päälle voi valuttaa yrttiöljyä. Maultaan voimakkaat sikurisalaatit ja endiivit ovat hyviä kuumennettavia nekin.

Kokeillut ruokaohjeet, kaikista myös kuvat:

Pähkinäiset salaatinlohkot

1 kerä tiivistä amerikansalaattia tai muuta lohkoina pysyvää salaattia
1–2 dl saksan- tai cashewpähkinöitä
1 dl lehtipersiljaa ja/tai minttua
¾ dl laadukasta oliivi- tai rypsiöljyä (tai sulatettua voita)
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria myllystä
3 keitettyä kananmunaa
lehtipersiljaa

Paahda ja rouhi pähkinät. Hienonna yrtit. Lisää öljyyn tai voisulaan pähkinärouhe ja mausteet. Kuori ja lohko kananmunat.
Leikkaa salaatti lohkoiksi niin, että ne pysyvät kannastaan kiinni. Jos lohko meinaa hajota, kiinnitä se cocktailtikuilla.
Kuumenna salaattilohkot kevyesti öljytyssä parilassa, paistinpannussa tai kypsennä höyryssä.
Tarjoa salaattilohkot heti niin, että valelet päälle pähkinä-mausteseosta ja lisäät annoksiin kananmunanlohkoja ja lehtipersiljaa.
Ohje: Pirjo Toikkanen

Vihreä smoothie
1 kotimainen omena
4 kpl manteleita
2 dl omenatäysmehua
1–2 rkl vahvaa tuoretta minttua
lohko rapeaa jäävuori-, jää- tai roomansalaattia (100 g)
2 dl maustamatonta jogurttia (esim. bulgarian)
1 rkl juoksevaa hunajaa

Poista omenasta siemenkota ja paloittele omena kuorineen tehosekoittimen kannuun.
Lisää mantelit, omenamehu ja hienonnettu minttu sekä suikaloitu salaatinlohko. Lisää jogurtti ja hunaja.
Anna tehosekoittimen käydä, kunnes juoma on tasaista. Juomaa tulee noin 7,5 dl.
Ohje: Pirjo Toikkanen

Punajuuri-vuohenjuustosalaatti
3 pientä punajuurta
2 rkl rypsiöljyä
¼ tl suolaa
mustapippuria myllystä
tuoretta timjamia
1–2 dl kypsiä, tummia linssejä
1 kerä rapeaa salaattia
1 kerä tummaa tai vihreää salaattia (esim. lollo rosso, tammenlehvä)
100 g vuohenjuustoa (chevre-kiekkoa)
½ dl kurpitsan- tai auringonkukansiemeniä
tuoretta timjamia

Kastike
4 rkl oliivi- tai rypsiöljyä
2 rkl tummaa balsamicoa
¼ tl suolaa
¼ tl mustapippuria

Pese ja lohko punajuuret. Pyöräytä öljyssä leivinpaperin päällä pellillä. Mausta. Paahda 200-asteisessa uunissa juuresten koon mukaan 20–30 minuuttia.
Huuhtele ja valuta linssit. Huuhtele ja kuivaa salaattien lehdet. Revi salaatinlehdet tarjoiluvadille pediksi. Käytä mielellään rapeaa ja pehmeää, vihreää ja punertavaa, mietoa ja voimakasta salaattia.
Lisää punajuurilohkot ja linssit. Murenna päälle vuohenjuustoa.
Sekoita kastike ja valele salaattiin. Paahda siemenet ja ripauta päälle. Lisää yrtinlehtiä. Ohje: Pirjo Toikkanen

Linkki kuviin (kaikista pysty- ja vaakakuvat):

Linkki Salaatit-taustatietopakettiin:

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.