Avustusta haettavana viemäriylivuotojen hallintaan

Vesiensuojelun tehostamisohjelman avustusta viemäriylivuotojen hallintaan on haettavissa 18.10.-30.11.2021 välisenä aikana Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta. Avustusta on tarjolla noin 2 miljoonaa euroa. Haku on valtakunnallinen ja avustusta voivat hakea kunnat, kuntayhtymät ja näiden omistamat yhtiöt ja muut kuntaomisteiset toimijat, yhdistykset, yritykset sekä muut yhteisöt lukuun ottamatta valtion virastoja ja laitoksia.

Avustuksen tavoitteena on vesistöön päätyvien haitallisten aineiden päästöjen vähentäminen viemäriylivuotoja ennaltaehkäisemällä ja minimoimalla. Avustusta voidaan myöntää muun muassa viemäriylivuotojen ennaltaehkäisyyn ja ympäristövahinkojen minimointiin tähtäävän yhteistyön lisäämiseen, sekä hankkeisiin, joissa kehitetään ja pilotoidaan uutta teknologiaa ylivuotojen kartoituksessa, raportoinnissa, ehkäisyssä ja minimoinnissa.

Viemäriylivuotojen hallintakeinot

Viemäriylivuotojen hallintakeinot voidaan karkeasti jaotella ylivuotoja ehkäiseviin toimenpiteisiin sekä ylivuotojen sattuessa ympäristövahinkoja minimoiviin toimenpiteisiin. Ylivuotojen ehkäisyyn keskittyminen on tärkeää nyt, kun ilmaston lämpenemisen myötä Suomen sademäärien ja rankkasateiden voimakkuuden on ennustettu kasvavan.

Avustettavat hankkeet

Hakemuksia toivotaan erityisesti seuraavista aiheista:

- Viemäriylivuotojen ennaltaehkäisyyn ja ympäristövahinkojen minimointiin tähtäävän yhteistyön lisääminen erityisesti kuntaorganisaatiossa (alueiden käytön suunnittelu, kaavoitus, ympäristön- ja terveydensuojelu, vesihuoltolaitos, kuntapäättäjät)

- Erillisviemäröinnin rakenteellisten sisäänvuotokohtien kartoituksien ja sisäänvuotojen hallintamenettelyjen kehittäminen

- Uudet viemäröinnin kuntoselvitysmenetelmät ja niiden kehittäminen

- Kaukovalvonnan kehittäminen ylivuodoille (pitää sisällään näkymättömien ylivuotojen paikallistamisen, riski esim. pohjavesialueilla)

- Uusien menetelmien ja organisaatioiden välisten yhteistyömuotojen kehittäminen ylivuotopaikkojen kartoituksessa ja niiden sijaintien määrittelyssä suhteessa ympäristöön
       - Herkät alueet (uimarannat, vedenottamot, kaupunkipurot, pohjavesialueet)
       - Herkkien alueiden ylivuotojen hallintamenettelyt

- Riskien hallinta pumppaamoiden toimintavarmuuden osalta
        - Hyvien käytäntöjen soveltava käyttöönotto

Osa vesiensuojelun tehostamisohjelmaa

Kaupunkien vesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen on osa vesiensuojelun tehostamisohjelmaa. Haitallisten aineiden vähentämisessä on kolme painopistealuetta: viemäröidyt yhdyskuntajätevedet, hulevedet ja sekaviemärit.

Viisivuotisen (2019-2023) vesiensuojelun tehostamisohjelman avulla vähennetään maa- ja metsätalouden ravinteiden päästöjä vesiin, kunnostetaan vesistöjä ja vahvistetaan asiantuntijoiden ja toimijoiden verkostoja, vähennetään kaupunkivesien haitallisten aineiden päätymistä kaupunkivesiin, saneerataan Itämeren ympäristölle vaarallisia hylkyjä sekä rahoitetaan tutkimusta ja kehitystyötä.

Tarkemmat tiedot avustuksesta ja sen hakemisesta löytyvät hakumenettelyohjeesta.

Etelä-Savon ELY-keskus

Rahoitusasiantuntija Esa Pekonen, p. 0295 024 159, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Hankepäällikkö Anitta Sihvonen, p. 0295 024 064 etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Ympäristösuunnittelija Tuula Vanhanen, p. 0295 024 133, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Vesistöjen kunnostusta ja hoitoa vauhditetaan yhteistyöllä (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)11.5.2022 09:39:53 EEST | Tiedote

Vesistöjemme hoito vaatii jatkuvaa ja pitkäjänteistä panostusta. Miten vesienhoito- ja kunnostushankkeisiin voi saada rahaa ja tukea? Mitä voimme tehdä lähivesistöjemme hyväksi? Entä miten ja miksi kuntien pitäisi osallistua vesienhoitoon? Pohjois-Suomen vesienhoidon toimijat kokoontuvat vesienhoito- ja vesistökunnostusseminaariin Rovaniemelle 24.-25.5.2022.