Axon luottaa maailmaan parhaisiin kameraosaajiin ja avaa tuotekehitysyksikön Tampereelle

Tampere tunnetaan yhtenä maailman parhaana kamerateknologian osaamiskeskittymänä, jolle Tampereen vahva mobiiliteknologiaosaaminen sekä yliopistojen tutkimustyö signaalinkäsittelyssä ja kuvantamisessa ovat luoneet perustan.
Axonin Tampereen-tiimi

Nyt avattava yksikkö on Axonin ensimmäinen Euroopassa. Axonin tiedotteen mukaan tuotekehitysyksikkö keskittyy muun muassa parantamaan kuvantamisen ominaisuuksia tulevaisuuden puettavassa teknologiassa.

Axonin päätös kehittää seuraavan sukupolven ratkaisuja Tampereella on seurausta kattavasta taustaselvityksestä, jonka aikana Business Tampere esitteli alueen liiketoimintamahdollisuuksia ja auttoi löytämään oikeat osaajat.

Tampereen seudulle on kehittynyt kameraosaamisen ja signaalinkäsittelyn ympärille Business Tampereen koordinoima kuvantamisen ekosysteemi, johon kuuluu aktiivisia alaan erikoistuneita yrityksiä ja tutkijoita. Axonin ohella kuvantamisen ekosysteemistä hyötyvät myös muut Tampereella jo toimivat yritykset, kuten Huawei, Intel ja Nokia. Microsoft Mobilen sulkemisen jälkeen Tampereelle on sijoittunut myös useita muita yrityksiä, jotka hyödyntävät paikallista osaamista, kuten PowerVision Kiinasta, PoLight Norjasta ja Behr-Hella Thermal Control Saksasta. Lisäksi seudulle on syntynyt joukko uusia aloittavia yrityksiä, kuten Grundium ja NomiCam.

Axonin Tampereen-yksikön vetäjäksi tulee Juha Alakarhu. "Meillä on upea tiimi, jolla on kokemusta maailman parhaiden älypuhelimien kameroiden ja viimeisimpänä huippuluokan virtuaalitodellisuuskameroiden kehittämisestä. Odotamme innolla pääsevämme hyödyntämään taitojamme kameroiden suunnittelusta täysin uudenlaisille sovelluksille. Tämä on erittäin mielenkiintoista teknisestä näkökulmasta, mutta myös itse tarkoituksen kannalta - meillä on tilaisuus auttaa rakentamaan turvallisempaa maailmaa," Alakarhu sanoo.

”Olen erittäin ilahtunut yhtiön sijoittumispäätöksestä seudulle ja toivotan Axonin tervetulleeksi rikastuttamaan entisestään kuvantamisen ekosysteemiämme. Tampere on loistava paikka kehittää kameratuotteita ja olen varma, että Axon hyötyy Tampereen osaajistaan. Business Tampere on tukenut Axonin taustatutkimuksia sekä tarjonnut tietoa ja apua sijoittumisessa. Tarjoamme asiakkaillemme avaimet käteen -ratkaisun Tampereelle sijoittumiseen," kertoo Business Tampereen asiakkuusvastaava Oliver Hussey.

Axonin Tampereen-tiimi
Axonin Tampereen-yksikön vetäjä Juha Alakarhu

Business Tampere on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö, jonka tehtävä on edistää investointeja ja houkutella osaavaa työvoimaa sekä luoda paras ympäristö yritystoiminnalle. Palvelemme yrityksiä Tampereen kaupunkiseudun elinkeino-ohjelman mukaisesti asiakastoimialoillamme, joita ovat uudistuva teollisuus, älykkään kaupunkiseudun ratkaisut ja elämystalous. Rakennetaan uutta Tampereen seutua. Yhdessä.