Axon luottaa maailmaan parhaisiin kameraosaajiin ja avaa tuotekehitysyksikön Tampereelle

Tampere tunnetaan yhtenä maailman parhaana kamerateknologian osaamiskeskittymänä, jolle Tampereen vahva mobiiliteknologiaosaaminen sekä yliopistojen tutkimustyö signaalinkäsittelyssä ja kuvantamisessa ovat luoneet perustan.

Axonin Tampereen-tiimi

Nyt avattava yksikkö on Axonin ensimmäinen Euroopassa. Axonin tiedotteen mukaan tuotekehitysyksikkö keskittyy muun muassa parantamaan kuvantamisen ominaisuuksia tulevaisuuden puettavassa teknologiassa.

Axonin päätös kehittää seuraavan sukupolven ratkaisuja Tampereella on seurausta kattavasta taustaselvityksestä, jonka aikana Business Tampere esitteli alueen liiketoimintamahdollisuuksia ja auttoi löytämään oikeat osaajat.

Tampereen seudulle on kehittynyt kameraosaamisen ja signaalinkäsittelyn ympärille Business Tampereen koordinoima kuvantamisen ekosysteemi, johon kuuluu aktiivisia alaan erikoistuneita yrityksiä ja tutkijoita. Axonin ohella kuvantamisen ekosysteemistä hyötyvät myös muut Tampereella jo toimivat yritykset, kuten Huawei, Intel ja Nokia. Microsoft Mobilen sulkemisen jälkeen Tampereelle on sijoittunut myös useita muita yrityksiä, jotka hyödyntävät paikallista osaamista, kuten PowerVision Kiinasta, PoLight Norjasta ja Behr-Hella Thermal Control Saksasta. Lisäksi seudulle on syntynyt joukko uusia aloittavia yrityksiä, kuten Grundium ja NomiCam.

Axonin Tampereen-yksikön vetäjäksi tulee Juha Alakarhu. "Meillä on upea tiimi, jolla on kokemusta maailman parhaiden älypuhelimien kameroiden ja viimeisimpänä huippuluokan virtuaalitodellisuuskameroiden kehittämisestä. Odotamme innolla pääsevämme hyödyntämään taitojamme kameroiden suunnittelusta täysin uudenlaisille sovelluksille. Tämä on erittäin mielenkiintoista teknisestä näkökulmasta, mutta myös itse tarkoituksen kannalta - meillä on tilaisuus auttaa rakentamaan turvallisempaa maailmaa," Alakarhu sanoo.

”Olen erittäin ilahtunut yhtiön sijoittumispäätöksestä seudulle ja toivotan Axonin tervetulleeksi rikastuttamaan entisestään kuvantamisen ekosysteemiämme. Tampere on loistava paikka kehittää kameratuotteita ja olen varma, että Axon hyötyy Tampereen osaajistaan. Business Tampere on tukenut Axonin taustatutkimuksia sekä tarjonnut tietoa ja apua sijoittumisessa. Tarjoamme asiakkaillemme avaimet käteen -ratkaisun Tampereelle sijoittumiseen," kertoo Business Tampereen asiakkuusvastaava Oliver Hussey.

Axonin Tampereen-tiimi
Axonin Tampereen-yksikön vetäjä Juha Alakarhu

Business Tampere on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö, jonka tehtävä on edistää investointeja ja houkutella osaavaa työvoimaa sekä luoda paras ympäristö yritystoiminnalle. Palvelemme yrityksiä Tampereen kaupunkiseudun elinkeino-ohjelman mukaisesti asiakastoimialoillamme, joita ovat uudistuva teollisuus, älykkään kaupunkiseudun ratkaisut ja elämystalous. Rakennetaan uutta Tampereen seutua. Yhdessä.

XR Challenge -kilpailu hakee ratkaisuja teollisuuden haasteisiin virtuaalitodellisuuden keinoin – kahdeksan finalistiyritystä kisaavat 40 000 euron palkintosummasta12.6.2018 10:18Tiedote

XR Challenge -kilpailu huipentuu syyskuussa Tampereella järjestettävään tapahtumaan, jossa nyt julkistetut kahdeksan finalistiyritystä kilpailevat 40 000 euron voittosummasta. Opiskelijasarjassa tuomaristo palkitsi kolme parasta työtä stipendein. XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen haastekilpailu, jonka kautta päämiehet Fastems, Glaston Corporation ja Valmet hakevat globaaleille markkinoille sopivia tuote- ja palveluratkaisuja. Finaalitapahtuman yhteydessä järjestettävä avoin seminaari kokoaa alan toimijat sekä siitä kiinnostuneet yhteen ja tarjoaa mielenkiintoisia puheenvuoroja.

LEHDISTÖKUTSU: Innovaatioseteli-hankkeen päätöstilaisuus 13.6.20188.6.2018 12:52Kutsu

Tampereen kaupunkiseutu on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön digitaalisen innovaatiosetelijärjestelmän. Sen avulla on kokeiltu käytännössä uudenlaista rahoitusinstrumenttia ja digitaalista asiointijärjestelmää yritysyhteistyössä. Innovaatiosetelillä start up-, mikro- ja pk-yritykset ovat voineet ostaa tarvitsemiaan asiantuntijapalveluita liiketoimintansa kehittämiseksi. Setelillä on madallettu yritysten kynnystä innovaatio- ja kasvupalvelujen hyödyntämiseksi. Tervetuloa kuulemaan innovaatiosetelin toimintamallin toteutuksesta, kokemuksista, tuloksista, vaikuttavuudesta ja mahdollisuuksista!