Banbrytande order för ABB Azipod® – blir framdrivningssystem i Viking Line-kryssningsfärja byggd i Kina

Framdrivningssystemet Azipod från ABB kommer nu för första gången att användas i en kryssningsfärja – ABB levererar systemet till en ny Viking Line-färja som byggs i Kina, av företaget Xiamen Shipbuilding Industry. ABB:s leverans omfattar också elektriska kraftgenererings- och distributionssystem samt bogpropellermotorer.

Fartyget – på 63 000 gt, med 13 däck och kapacitet för 2 800 passagerare – beräknas vara leveransklart 2020 och kommer att gå mellan Åbo, Åland och Stockholm. Det elektriska framdrivningssystemet Azipod är särskilt väl lämpat för den höga effektiviteten och de korta vändtider som krävs i den finska och svenska skärgården.

Precis som föregångaren Viking Grace, byggd i Europa, kommer den nya kryssningsfärjan att drivas av LNG-motorer. Men medan föregångaren har konventionell axeldrivning, är det avtalat att det nya fartyget – för första gången i en kryssningsfärja – ska förses med dubbla Azipod-drivenheter av typen XO2100. Azipod XO-enheterna är en efterfrågad framdrivningslösning på marknaden för kryssnings-fartyg. XO-versionen är, som övriga Azipod-system, utrustad med ett intelligent styrsystem och avancerad tillståndsövervakning. Därutöver är systemet utformat för optimal energieffektivitet och underhållsvänlighet. ABB:s långa erfarenhet av att leverera Azipod-system till isgående fartyg är en stor fördel, då den nya färjan kategoriseras till isklass ”1A Super”, som de nya Azipod XO-enheterna är anpassade för.

Azipod XO-enheterna, utvecklade för att ge komfort, manövrerbarhet och effektivitet, byggs i Helsingfors. Merparten av den marina utrustningen ombord köps in i norra Europa. Ytterligare en faktor som bidrog till ordervinsten var ABB:s erfarenhet av att driva större projekt i Kina: Företagets lokala produktionsenheter kommer att leverera kraftdistributionssystem och bogpropellermotorer till färjebygget.

”Våra förväntningar på det nya fartyget är att hon blir den effektivaste kryssningsfärjan på hela Östersjön, eller kanske i hela världen. Vi valde ABB eftersom vi sedan tidigare betraktar dem som en tillförlitlig, innovativ partner med viktiga kunskaper och kapacitet för att driva större varvsprojekt i Finland och lokalt” säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

”Efter vår roll som leverantör av kraft- och framdrivningssystem för Viking Grace, är vi mycket glada över att fortsätta samarbetet med Viking Line och ta emot en banbrytande order för Azipod-framdrivning till den nya kryssningsfärjan”, säger Marcus Högblom, vice vd för Global Sales, Azipod och Passenger Ship-segmentet.

”Med ABB:s erfarenhet av kryssningssektorn, Viking Lines expertis inom färjetrafik och våra gemensamma erfarenheter från Viking Grace-projektet sätter vi – tillsammans – standarden för hur framdrivningssystem kommer att se ut i framtiden”, säger Pekka Tiitinen, vd för ABB Finland.

Viking Line har meddelat att avtalet med XSI ger möjlighet att bygga ytterligare en kryssningsfärja vid varvet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikföretag inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät, som betjänar kunder inom energibolag, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Bolaget har över 125 års erfarenhet av innovation. I dag är ABB med och formar framtiden för industriell digitalisering, och vi är drivande inom energiomvand-lingen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i fler än 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information, kontakta:
E-post: cecilie.heavens@no.abb.com

För mer information, kontakta:
E-post: cecilie.heavens@no.abb.com

ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän läpimurtotilaus Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-autolauttaan9.10.2017 14:29Tiedote

ABB toimittaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmän uuteen Kiinassa rakennetta-vaan Viking Linen matkustaja-alukseen. Tämä on ensimmäinen Azipod-järjestelmän asennus matkustaja-autolauttaan. Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n toimitukseen sisältyvät myös säh-kövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.