Banbrytande order för ABB Azipod® – blir framdrivningssystem i Viking Line-kryssningsfärja byggd i Kina

Framdrivningssystemet Azipod från ABB kommer nu för första gången att användas i en kryssningsfärja – ABB levererar systemet till en ny Viking Line-färja som byggs i Kina, av företaget Xiamen Shipbuilding Industry. ABB:s leverans omfattar också elektriska kraftgenererings- och distributionssystem samt bogpropellermotorer.

Fartyget – på 63 000 gt, med 13 däck och kapacitet för 2 800 passagerare – beräknas vara leveransklart 2020 och kommer att gå mellan Åbo, Åland och Stockholm. Det elektriska framdrivningssystemet Azipod är särskilt väl lämpat för den höga effektiviteten och de korta vändtider som krävs i den finska och svenska skärgården.

Precis som föregångaren Viking Grace, byggd i Europa, kommer den nya kryssningsfärjan att drivas av LNG-motorer. Men medan föregångaren har konventionell axeldrivning, är det avtalat att det nya fartyget – för första gången i en kryssningsfärja – ska förses med dubbla Azipod-drivenheter av typen XO2100. Azipod XO-enheterna är en efterfrågad framdrivningslösning på marknaden för kryssnings-fartyg. XO-versionen är, som övriga Azipod-system, utrustad med ett intelligent styrsystem och avancerad tillståndsövervakning. Därutöver är systemet utformat för optimal energieffektivitet och underhållsvänlighet. ABB:s långa erfarenhet av att leverera Azipod-system till isgående fartyg är en stor fördel, då den nya färjan kategoriseras till isklass ”1A Super”, som de nya Azipod XO-enheterna är anpassade för.

Azipod XO-enheterna, utvecklade för att ge komfort, manövrerbarhet och effektivitet, byggs i Helsingfors. Merparten av den marina utrustningen ombord köps in i norra Europa. Ytterligare en faktor som bidrog till ordervinsten var ABB:s erfarenhet av att driva större projekt i Kina: Företagets lokala produktionsenheter kommer att leverera kraftdistributionssystem och bogpropellermotorer till färjebygget.

”Våra förväntningar på det nya fartyget är att hon blir den effektivaste kryssningsfärjan på hela Östersjön, eller kanske i hela världen. Vi valde ABB eftersom vi sedan tidigare betraktar dem som en tillförlitlig, innovativ partner med viktiga kunskaper och kapacitet för att driva större varvsprojekt i Finland och lokalt” säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

”Efter vår roll som leverantör av kraft- och framdrivningssystem för Viking Grace, är vi mycket glada över att fortsätta samarbetet med Viking Line och ta emot en banbrytande order för Azipod-framdrivning till den nya kryssningsfärjan”, säger Marcus Högblom, vice vd för Global Sales, Azipod och Passenger Ship-segmentet.

”Med ABB:s erfarenhet av kryssningssektorn, Viking Lines expertis inom färjetrafik och våra gemensamma erfarenheter från Viking Grace-projektet sätter vi – tillsammans – standarden för hur framdrivningssystem kommer att se ut i framtiden”, säger Pekka Tiitinen, vd för ABB Finland.

Viking Line har meddelat att avtalet med XSI ger möjlighet att bygga ytterligare en kryssningsfärja vid varvet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikföretag inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät, som betjänar kunder inom energibolag, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Bolaget har över 125 års erfarenhet av innovation. I dag är ABB med och formar framtiden för industriell digitalisering, och vi är drivande inom energiomvand-lingen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i fler än 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information, kontakta:
E-post: cecilie.heavens@no.abb.com

För mer information, kontakta:
E-post: cecilie.heavens@no.abb.com

ABB-yhtymän Q2/2018 tulos: Kannattava kasvu jatkuu19.7.2018 10:19Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 9 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 1 % - Tilaus-laskutus-suhdeluku2 1,07x, >1 kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 60 peruspistettä 13,0 %:iin - Operatiivinen EPS2 + 27 %4 - Nettotulos 681 miljoonaa US dollaria, kasvua 30 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 1 010 miljoonaa US dollaria; koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa 1. Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2. For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release. 3. Constant currency (not adjusted for portfolio changes). 4. EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency

KUTSU MEDIATAPAAMISEEN 5.7.: Älykäs kotiautomaatio lyö läpi Porin Asuntomessuilla20.6.2018 13:04Kutsu

Porin Asuntomessut poikkeavat aiempien vuosien messuista vähintäänkin siinä, että kotien asumismukavuutta, turvallisuutta ja energiansäästöä parantava älykäs kodinohjaustekniikka on messukodeissa läsnä merkittävästi laajemmin kuin Asuntomessuilla koskaan aikaisemmin. Yli kolmasosassa tämän vuoden Asuntomessujen omakotikohteista on käytössä ABB:n kotiautomaatio. Tervetuloa messujen aattona 5.7. klo 11.30 ABB:n ständille messukohteeseen Jokilammi 21, jossa esittelemme modernin talotekniikan lisäksi myös kotien uutta kustannustehokasta sähköautojen latausratkaisua.

ABB-yhtymän Q1 2018 tulos torstaina 19.4.16.4.2018 15:58Kutsu

ABB-yhtymä julkistaa vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin tuloksen torstaina 19.4. Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen on haastateltavissa tulokseen liittyen tulospäivänä klo 10.30 – 11.00 numerossa 050 332 3850. Julkaisemme aamupäivän 19.4. aikana suomenkielisen yhteenvedon ABB-yhtymän tulostiedotteen pääkohdista. Lisätietoja: Satu Perälampi satu.peralampi@fi.abb.com p. 050 332 3850 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisu