Barn- och ungdomstelefonen är en trygg tjänst att prata om allt; från sex till självmordstankar

Det vanligaste samtalsämneti Barn- och ungdomstelefonens telefontjänst berör ensamhet i vardagen. Största delen av samtalenkommerfrån barn och unga under 15 år. Speciellt barn i lågklasserna visar ett starkt behov av vuxet sällskap efter skoldagen.Till Barn- och ungdomstelefonen ringer även många barn som är nyfikna på sex och sexualitet.Barn har rätt till god sexualfostran, men det kan vara svårt att få pålitlig information om sex och sexualitet. Frågor om den egna kroppen och sexualiteten är svåra att prata om med personer som man känner.
“I våra tjänster syns det attmånga barn och unga får sin sexualfostran från porr. Barn- och ungdomstelefonen har en viktig roll som sexualfostrare, vilket ofta innebär att rätta till felaktiga uppfattningar om vad sex innebär. Vi tar emot alla frågor precis som de kommer och ger svar på åldersenlig nivå”, säger Ida Sandholm, jourkoordinator på Barn- och ungdomstelefonen.
Barn i lågklassåldern närmar sig oftast ämnet med humor och frågor, medan äldre barn gärna pratar om sin utveckling och sina egna erfarenheter. En femtedel av samtalen under år 2022 innehöll frågor om den egna utvecklingen, sex och sexualitet.
Mängden nätbrev ökade med 40 procent från år 2021.Tjänsten används i första hand av 12–17-åringar och för många som tar kontakt är brevväxlingen ett långvarigt stöd. De vanligaste ämnena i nätbrevstjänsten berör psykisk hälsa, t.ex. depression, ångest och självskadebeteende, samt kamratrelationer, fritid och skola. För många är nätbrevstjänsten det första stället där de vågar berätta om något de varit med om. Under brevväxlingens gång samlar många mod för att våga prata med någon i sin närhet. En fjärdedel av de som skrivit hartidigare pratat med vårdkontakter men har ändå ett starkt behov av att få prata om sina upplevelser. I många fall har den stödsökande inte vågat berätta allt till sin vårdkontakt och vill först berätta anonymt i nätbrevstjänsten.
Barn- och ungdomstelefonens samtalstjänst har öppet fyra dagar i veckan på numret 0800 96 116.Telefonen har öppet måndag-onsdag kl.14-17 och på torsdagar kl. 17-20. Nätbrev kan man skriva dygnet runt på skriv.mll.fi, och förvänta sig ett svar inom tre arbetsdagar. Barn- och ungdomstelefonens tjänster är till för alla upp till 25 år.
Mannerheims Barnskyddsförbunds stödtjänster för barn och unga mottog sammanlagt under 2022 ca 17 000 stödsamtal i form av telefonsamtal, brev och chattar. Mer om de olika tjänsterna och innehållet kan man läsa i bilagan Lasten ja nuortenpuhelimen ja chatinvuosiraportti 2022.
Kontakter
För mer information
Jourkoordinatorerna på Barn- och ungdomstelefonenida.sandholm@mll.fi eller ronja.quagraine@mll.fi.
Ansvarig chef över de hjälpande tjänsterna på Mannerheims Barnskyddsförbund, Tatjana Pajamäki: tatjana.pajamaki@mll.fi
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Tuore raportti kertoo: alakouluikäiset lapset usein yksinäisiä ja kaipaavat aikuisen seuraan7.3.2023 07:02:00 EET | Tiedote
Aikuisen kaipuu oli yleisin syy ottaa yhteyttä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen vuonna 2022, käy ilmi tänään julkaistusta Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin vuosiraportista. Yksinolosta kertovat etenkin alakouluikäiset lapset, kun yli 14-vuotiaiden yhteydenotoissa puolestaan kuuluu huoli mielenterveydestä.
Vuosi sodan alkamisesta: ukrainalaisperheiden avuntarve Suomessa kasvaa 24.2.2023 07:04:00 EET | Tiedote
Tänään tulee vuosi täyteen siitä, kun Venäjä aloitti julman hyökkäyssodan Ukrainassa. Vuoden aikana Suomeen on saapunut arviolta yli 50 000 tilapäistä suojelua hakenutta, joista kaksi kolmasosaa on naisia ja lapsia. Alaikäisiä arvioidaan olevan jopa 17 000 tulijoista. Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja K-ryhmä pidentävät Ukraina-rusetin myyntiaikaa, sillä avuntarve on edelleen suuri.
MLL:n vanhempainpuhelimen vuosiraportti: erotilanteet kuormittavat vanhempia8.2.2023 07:45:00 EET | Tiedote
Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) vanhempainpuhelimessa ja nettipalveluissa keskusteltiin vuonna 2022 etenkin riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteista vanhempana sekä pikkulapsiaikaan ja lasten murrosikään liittyvistä haasteista. Vanhempien ero ja siihen liittyvä huoli lapsen hyvinvoinnista puhututti vanhempia aiempia vuosia enemmän.
MLL-paneeli Educa 2023 - Tukioppilastoiminta ottaa koko koulun mukaan kiusaamisen ehkäisyyn20.1.2023 08:43:59 EET | Tiedote
Oppilaiden rooli kiusaamisen vastaisen ilmapiirin, normin, rakentamisessa on merkittävä. Syksyllä 2022 kiusaamisen vastaisia menetelmiä tutkiessaan, Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin, arviointiryhmä painotti, että kiusaamisen vastainen toimintakulttuuri rakentuu vasta silloin, kun oppilaat otetaan mukaan. Suomen peruskouluista 80 % toteuttaa tukioppilastoimintaa. Siinä oppilaat ovat vahvasti rakentamassa kiusaamisen vastaista kulttuuria kouluissa.
Ensamheten och ångesten tar inte ledigt – Barn- och ungdomstelefonen har öppet även under jullovet 21.12.2022 11:26:18 EET | Tiedote
Barn och ungdomstelefonen möter barn i behov av många olika saker. Ensamhet, sällskap, stöd i frågor som berör den egna självbilden, våld, självdesturktivt beteende eller frågor om sexualitet är saker som kommit att bli väldigt vanliga i både telefon och nätbrev. Sällan tar lov eller ledigheter bort ångest, ensamhet eller frågor, utan de kan i själva verket bara förstärka jobbiga tankar ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum