EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Barnens museifestival är i år helt virtuell – Programmet bjuder in barnen på Rymdäventyr med Sisidisko och buktalaren Sari Aalto

Barnens museifestival arrangeras virtuellt den 6–7.3 och temat är Rymdäventyr 2021. Festivalveckoslutet som är planerat för barn i 4–10-års ålder och de vuxna som beger sig ut på äventyr med barnen består av programsändningar och verkstäder. I sändningarna ses bland annat Sisidisko med Vuokko Hovatta och Kalle Chydenius, och buktalaren Sari Aaltos Kosmiska Show. Med verkstadsvideorna kan man pyssla hela veckoslutet på adressen lastenmuseofestarit.fi.

Barnens museifestival 6.–7.3.2021.

På sitt rymdskepp har Kapten Futuro med sig sina kosmiska kompisar som underhåller festivalgästerna med musikframträdanden och verkstäder. Under veckoslutet ses fyra festivalsändningar, och webbplatsen lastenmuseofestarit.fi fylls med pyssel som lockar med ut på rymdäventyr. Webbplatsen kan man besöka då det passar familjens rymdresenärer bäst. Hela veckoslutet fylls av saker att göra och av festivalstämning.

I de direkta festivalsändningarna uppträder Vuokko Hovatta och Kalle Chydenius med bandet Sisidisko och den nya föreställningen Diskoraketen. I buktalare Sari Aaltos Kosmiska Show träffar vi Simpanssi-Anssi och Oskari Olematon som är bekanta från sociala medier. På Rymdäventyret får vi också under Kapten Futuros ledning stifta bekantskap med Utställningscentret WeeGee, där det finns många saker man kan pyssla med och prova på, också hemma.

I verkstäderna utnyttjar vi material som ni hittar hemma. Vi fotograferar en egen leksak på en tyngdlös rymdresa, vi tillverkar ett eget teleskop och observerar stjärnorna med det, och lär oss hur man mäter tiden på ett lekfullt sätt. Innan Sisidiskos musikframträdande Diskoraketen får det att spritta i benen, får festivalfolket värma upp med en rymdäventyrssaga som berättas av figuren Töt, som kommit på besök från en konformad planet.

Festivalsändningen är cirka 1 timme lång och den sänds lördagen den 6.3 kl. 11 och 13 samt söndagen den 7.3 kl. 12 ja 14. Välj den tidpunkt som passar dig bäst och kom med på Rymdäventyret. Du kan följa sändningen på adressen lastenmuseofestarit.fi.

Med rymdäventyret visar vi respekt för jordklotets bärkraft. Vi vill trygga vår planets framtid. Bland annat i verkstäderna på festivalen och i rekvisitan utnyttjar vi återvinningsmaterial, och vi vill uppmuntra alla våra festivalgäster att göra det samma.

Barnens museifestival arrangeras i samarbete mellan de olika aktörerna på Utställningscentret WeeGee: EMMA – Esbo moderna konstmuseum, KAMU Esbo stadsmuseum, Finlands Urmuseum, Finlands leksaksmuseum Hevosenkenkä och Esbo stads evenemangs- och kulturtjänster. Övriga samarbetspartner är Esbo bildkonstskola och arkitekturskolan för unga Arkki. Evenemanget sponsras av Vahanen Oy.

Barnens museifestival 6.–7.3.2021.
Ladda ned bild
Barnens museifestival 6.–7.3.2021. Sisidisko. Vuokko Hovatta ja Kalle Chydenius. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA
Sari Aalto ja Simpanssi-Anssi. Ella Tommila / EMMA
Ladda ned bild
Barnens museifestival 6.–7.3.2021. Kapteeni Futuro. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

The Children’s Museum Festival goes online this year – The programme invites children to a space odyssey with Sisidisko and ventriloquist Sari Aalto17.2.2021 13:30:00 EETPress release

The virtual Children’s Museum Festival is arranged during 6–7 March, with Space Odyssey 2021 as its theme. The event-filled weekend, which is designed for 4–10-year-olds and the adults joining them, consists of festival broadcasts and workshops. The broadcasts feature, for example, Sisidisko led by Vuokko Hovatta and Kalle Chydenius, along with ventriloquist Sari Aalto’s Kosminen Show. The workshop videos provide a weekend full of activities for attendees on the Children’s Museum Festival website.

Lasten museofestarit on tänä vuonna täysin virtuaalinen – Ohjelma kutsuu lapset Avaruusseikkailuun Sisidiskon ja vatsastapuhuja Sari Aallon kanssa17.2.2021 13:30:00 EETTiedote

Virtuaalinen Lasten museofestarit järjestetään 6–7.3. ja teemana on Avaruusseikkailu 2021. 4–10-vuotiaille lapsille ja heidän kanssaan seikkailuun lähteville aikuisille suunniteltu maksuton tapahtumaviikonloppu koostuu festarilähetyksistä ja työpajoista. Lähetyksissä nähdään muun muassa Vuokko Hovatan ja Kalle Chydeniuksen luotsaama Sisidisko sekä vatsastapuhuja Sari Aallon Kosminen Show. Työpajavideoiden parissa voi puuhata koko viikonlopun osoitteessa lastenmuseofestarit.fi.

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Kyösti Kakkonen’s unique design collection to be displayed permanently at WeeGee Exhibition Centre in Tapiola, Espoo – exhibition’s new facilities mark significant expansion for EMMA25.11.2020 10:30:00 EETPress release

Long-term collector, Commercial Counsellor Kyösti Kakkonen is depositing Collection Kakkonen, his design collection focusing on Finnish glass and ceramics, to EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The City of Espoo, EMMA and Kyösti Kakkonen have made a long-term collaboration agreement on displaying the collection. The internationally significant Collection Kakkonen features Finnish design from modernism to the present day. The depositing of the collection strengthens Espoo’s cultural offering significantly, along with the WeeGee-located EMMA’s position as an art museum showcasing design. The collection opens to the public in November 2022.

Pitkän linjan keräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkonen deponoi suomalaiseen lasiin ja keramiikkaan keskittyvän designkokoelmansa, Collection Kakkosen, EMMA – Espoon modernin taiteen museoon. Espoon kaupunki, EMMA ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen kokoelman esille saattamiseksi. Kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä Collection Kakkonen esittelee suomalaista muotoilua modernismista nykypäivään. Deponointi vahvistaa merkittävästi Espoon kulttuuritarjontaa ja Näyttelykeskus WeeGeellä sijaitsevan EMMAn asemaa muotoilua esittelevänä taidemuseona. Kokoelma avautuu yleisölle marraskuussa 2022.