Basam Booksin kesän Puhuttava runo -julkaisut!

Kesän Puhuttava runo -sarjassa ilmestyneiden runokokoelmien joukkoon mahtuu niin esikoisia kuin varttuneempia kokoelmia sekä myös kaksikielistä runoutta!
Kaksoissisäinen (Basam Books 2022)

Puhuttava runo hiipii lukijansa ja kuulijansa ihon alle, havahduttaa ajattelemaan ja puhuttelee inhimillisyydellään. Puhuttava runo nostaa esille inhimillisen kokemuksen monimuotoisuuden viisaasti ja hienosäikeisesti.

Kirsi-Marja Moberg: Kaksoissisäinen

oliko se tarpeellista

tänään taas

roppakaupalla halvaannuttavaa itsesääliä

että voisi illalla

nähdessään muuttolinnut tv-ohjelmassa

muistaa olevansa

vapaa

Esikoisrunokokoelma Kaksoissisäinen on läpileikkaus yksinäisyydestä ja mielen murtumisesta nuoruuden ihmissuhteissa. Mukaan sekoittuu myös kokemuksia rakkaudesta sekä pysähtymisiä elämän kirjoittamattomien sääntöjen äärelle. Taustalla etsitään trauman peittämää identiteettiä. Kokoelmaa kuvittavat runoilijan raapetekniikalla tekemät teokset.

Kirsi-Marja Moberg on kuvataiteilija, joka toimii aktiivisesti lavarunouden kentällä.

Aino Krohn: Mustarastas on minunkin nimeni

Runoja luopumisen kipeydestä ja kauneudesta. Mitä on muistaminen, unohtaminen ja aika?

Mustarastas on minunkin nimeni -kokoelman näkökulma avautuu äitien, esiäitien ja vielä syntymättömien synnyttäjien ketjuun: miten emoluutio meitä muokkaa, minuus uusiutuu ja alitajunta unien kautta kantaa läpi vaikeidenkin vaiheiden.

Esikoisrunoilija, mainonnan suunnittelija Aino Krohn voitti YLE:n ja Suomen Luonnon Päivän säätiön luontorunokilpailun 2020.

Marko Korvela: Kontula Blues

Kontula Blues on rouheaa katurunoutta suoraan Itä-Helsingin kosteilta kujilta ja kapakoista. Esikoisrunokokoelma esittelee lukijalle karun mutta rehellisen lähiöympäristön ja sen värikkäät hahmot aina Vara-Jeesuksesta katkokävelevään Robert Plantiin.

Taksit ovat asemissa

kuin lähtökuoppiinsa kyyristyneet vinttikoirat

tai saalistaan odottava leijonalauma.

Jack Kerouacin näköinen mies kysyy kyytiä Vuosaareen,

mutta hinnasta ei päästä yksimielisyyteen.

Busseja ei kulje,

joten Kerouac lähtee jalan.

Kaipa se on sama,

onko tuuliajolla Big Surissa vai Itä-Helsingissä.

Marko Korvela (s. 1974) on toimittaja, muusikko ja kouluttaja.

Tuuli Kallio: Unohtanut en ole – Runoja kolmesta sukupolvesta

Unohtanut en ole – Runoja kolmesta sukupolvesta on runokokoelma elämänkaaresta: kohtaamisesta, luomisesta ja luopumisesta. Runoissa kuvataan tunteita ihastumisen huumasta aina elämän rajallisuuden ymmärtämiseen. Miten suuri äkillinen menetys voikaan olla ja miten elämän saa jatkumaan.

Tuuli Kallio (s. 1976) kirjoittaa esikoisteoksessaan henkilökohtaisista teemoista minimalistisesti, sanoja säästäen, hai(na)ku -runomitalla, jossa ensimmäisellä rivillä on yksi, toisella kaksi ja kolmannella kolme sanaa.

Henri Hirvenoja: Venus ja Jupiter

Väsyneenä

Minä ajattelen

kiinalaista temppeliä,

se on väsyneen ajatuksen lepopaikka.

Ajatusta kuvataan Buddhalla itämaissa,

se katsoo, eikä väsy.

Venus ja Jupiter on Henri Hirvenojan (s. 1970) kuudes runokokoelma. Teos sisältää lapsena ja teini-ikäisenä kirjoitettuja runoja alkuperäisessä muodossaan.

Mennyt maailma näyttäytyy havaintojen, pohdintojen sekä itseironian kautta. Runokirja on aikamatka, jossa päähenkilö yrittää ymmärtää sekä hallita tietään kohti aikuisuutta. Samalla hän sanoittaa tiensä kohti tuntematonta.

Terhi Forssén: Sinä olet ääni minä olen hiljaa

sähköisku on silta

jolla aikomusten sormet kulkevat

napsahtava merkki

ilmoitus

nyt

sinä kosketat minua

Terhi Forssén (s. 1978) on runoilija Helsingistä. Sinä olet ääni minä olen hiljaa on hänen esikoisteoksensa.

Mohamed Ahmed Haji Omar: The Poet of Whom the Heavens Cry – Runoilija jonka tähden taivaat itkee

Esikoisrunokokoelmassa tunteet vaihtelevat vahvoina ja teksti on unenomaista, painajaismaistakin. Runojen puhuja liikkuu mielikuvituksen maailmassa välillä itsenään, toisinaan ulkopuolisena kertojana. Epätoivo vaihtuu hetkittäin uskon kautta parempaan, mutta ylhäällä taivas itkee.

Runoilija jonka tähden taivaat itkee on Mohamed Ahmed Haji Omarin esikoisteos. Teos julkaistaan kaksikielisenä, suomeksi ja englanniksi.

Eeva Vänskä: Aikalahjat

Kun kohtaa aidosti toisen ihmisen, syntyy jotain enemmän kuin mitä itse olemme. Syntyy yhteys, taju siitä, miten me kaikki olemme kytkettyjä toisiimme.

Näin tapahtuu Aikalahjat-kokoelman runoissa, joissa matkataan Lapin tuntureilta Arizonan rinteille yhdessä isän kanssa. Keskusteluissa ja tilassa aika lomittuu, eikä eilistä voi erottaa huomisesta.

Suru sävyttää tekstiä, kulkee mukana syvänä, joskus niin mustana että siihen voi hukkua. Onneksi sanat kelluvat, välittävät välittämistä.

Kaksoissisäinen (Basam Books 2022)
Mustarastas on minunkin nimeni (Basam Books 2022)
Kontula Blues (Basam Books 2022)
Unohtanut en ole – Runoja kolmesta sukupolvesta (Basam Books 2022)
Venus ja Jupiter (Basam Books 2022)
Sinä olet ääni minä olen hiljaa (Basam Books 2022)
The Poet of Whom the Heavens Cry – Runoilija jonka tähden taivaat itkee (Basam Books 2022)
Aikalahjat (Basam Books 2022)

Yhdessä menestykseen: Matti Nokelan uusi kirja tarjoaa selkeät ohjeet tuloksellisen ja hyvinvoivan työyhteisön rakentamiseen19.3.2024 09:20:00 EET | Tiedote

Uusi kirja pureutuu työhyvinvoinnin ytimeen - kuinka organisaatio voi rakentaa tuloksellisen ja hyvinvoivan työyhteisön? Selkeät ohjeet vastuunottoon omasta hyvinvoinnista ja johtajuudesta, sekä vuorovaikutuksen merkityksestä. Kirjassa esitellään käytännöllinen ryhmädynamiikkamalli kehittämään yksilöiden ja yhteisön menestystä. Matti Nokela - kouluttaja ja työnohjaaja - tuo yli 30 vuoden kokemuksensa kirjaan.

Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa7.12.2023 09:22:00 EET | Tiedote

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.