Bataatti on löytänyt tiensä suomalaisiin ruokapöytiin

Joululaatikot tulivat pitopöytiin 1800-luvun lopussa teollisuuden kehittymisen myötä. Silloin alettiin saamaan kohtuulliseen hintaan peltisiä paistoastioita ja juureslaatikoiden valmistaminen sai alkunsa. Jouluvalmistelut aloitetaan Akaan Toijalassa hyvissä ajoin loppukesällä. Joululaatikoita paistetaan kolmessa vuorossa yötä päivää sunnuntaista perjantaihin.

Värikkäät karjalanpiirakat

”Kautta historiamme imelletty perunalaatikko on ollut suomalaisten suosikki.  Bataatti on löytänyt suomalaisten ruokapöytiin ja viime vuosina bataattilaatikosta on tullut suosittu joululaatikko perinteisten laatikoiden rinnalle”, kertoo Kymppi-Maukkaat Oy:n myyntipäällikkö Pauli Karttunen.

Bataattilaatikkoa ja bataattisosetta

Bataatti on löytänyt suomalaisten ruokapöytiin ja viime vuosina bataattilaatikosta on tullut suosittu joululaatikko perinteisten laatikoiden rinnalle. Aluksi Bataattilaatikko oli gluteeniton vaihtoehto imelletylle perunalaatikolle, mutta makeahko samettinen maku sopii suomalaiseen makumaailmaan hyvin muulloinkin kuin jouluna. Kymppi Bataattilaatikko on mainio lisä loppuvuoden juhlissa ja myös arkiruokailussa.

Ympärivuotiseen käyttöön

Pakasteena myytävät Kymppi Bataattilaatikot ja -soseet sopivat ympärivuotiseen käyttöön. Kasvisruokaa, joka ei sisällä maitoa, laktoosia, gluteenia, eikä kananmunaa. Pakasteen voi ostaa hyvissä ajoin, eikä tarvitse miettiä päiväyksiä. Pakasteen hävikki pienenee ja valmistaminen nopeutuu ja helpottuu. Pakkausuudistuksella halutiin kertoa tuotteen soveltuvuus eri ruokavalioihin selkeillä merkinnöillä, sekä kuvata tuotteen monikäyttöisyyttä symbolein.

Kypsät laatikot

Kypsät laatikot (630 g ja 2,5 kg) ovat kuumentamista vaille valmiita tuotteita. Raaka-aineena on bataatin lisäksi suomalaista porkkanaa. Laatikot on paistettu arinauunissa hauduttamalla, hyvä maku syntyy ajan kanssa. Työläät vaiheet, kuoriminen ja pilkkominen, keittäminen ja soseuttaminen on tehty valmiiksi. Tuotteet ovat sulatuksen jälkeen käyttövalmiita. Laatikoita voi maustaa ennen kuumennusta.

Juuressoseet

Raakapakasteena myytävät Bataattisoseet (850 g ja 2 kg) ovat valmiiksi maustettua juuresmassaa. Ne on valmistettu vain bataatista, eivätkä sisällä muita juureksia. Mausteena on siirapin lisäksi suola ja muskotti. Bataattisose on monikäyttöinen tuote, sillä se soveltuu erinomaisesti kaikkeen ruoanlaittoon ja leivontaan. Sämpylä- ja leipätaikinat saavat uutta makua Bataattisoseesta ja sitä voi käyttää kasvispihveihin, ohukaistaikinoihin sekä pannukakkuihin.

Kymppi Bataattilaatikko, kypsä pakaste
koko 630 g, kuumennus