Bataatti on löytänyt tiensä suomalaisiin ruokapöytiin

Joululaatikot tulivat pitopöytiin 1800-luvun lopussa teollisuuden kehittymisen myötä. Silloin alettiin saamaan kohtuulliseen hintaan peltisiä paistoastioita ja juureslaatikoiden valmistaminen sai alkunsa. Jouluvalmistelut aloitetaan Akaan Toijalassa hyvissä ajoin loppukesällä. Joululaatikoita paistetaan kolmessa vuorossa yötä päivää sunnuntaista perjantaihin.

Värikkäät karjalanpiirakat

”Kautta historiamme imelletty perunalaatikko on ollut suomalaisten suosikki.  Bataatti on löytänyt suomalaisten ruokapöytiin ja viime vuosina bataattilaatikosta on tullut suosittu joululaatikko perinteisten laatikoiden rinnalle”, kertoo Kymppi-Maukkaat Oy:n myyntipäällikkö Pauli Karttunen.

Bataattilaatikkoa ja bataattisosetta

Bataatti on löytänyt suomalaisten ruokapöytiin ja viime vuosina bataattilaatikosta on tullut suosittu joululaatikko perinteisten laatikoiden rinnalle. Aluksi Bataattilaatikko oli gluteeniton vaihtoehto imelletylle perunalaatikolle, mutta makeahko samettinen maku sopii suomalaiseen makumaailmaan hyvin muulloinkin kuin jouluna. Kymppi Bataattilaatikko on mainio lisä loppuvuoden juhlissa ja myös arkiruokailussa.

Ympärivuotiseen käyttöön

Pakasteena myytävät Kymppi Bataattilaatikot ja -soseet sopivat ympärivuotiseen käyttöön. Kasvisruokaa, joka ei sisällä maitoa, laktoosia, gluteenia, eikä kananmunaa. Pakasteen voi ostaa hyvissä ajoin, eikä tarvitse miettiä päiväyksiä. Pakasteen hävikki pienenee ja valmistaminen nopeutuu ja helpottuu. Pakkausuudistuksella halutiin kertoa tuotteen soveltuvuus eri ruokavalioihin selkeillä merkinnöillä, sekä kuvata tuotteen monikäyttöisyyttä symbolein.

Kypsät laatikot

Kypsät laatikot (630 g ja 2,5 kg) ovat kuumentamista vaille valmiita tuotteita. Raaka-aineena on bataatin lisäksi suomalaista porkkanaa. Laatikot on paistettu arinauunissa hauduttamalla, hyvä maku syntyy ajan kanssa. Työläät vaiheet, kuoriminen ja pilkkominen, keittäminen ja soseuttaminen on tehty valmiiksi. Tuotteet ovat sulatuksen jälkeen käyttövalmiita. Laatikoita voi maustaa ennen kuumennusta.

Juuressoseet

Raakapakasteena myytävät Bataattisoseet (850 g ja 2 kg) ovat valmiiksi maustettua juuresmassaa. Ne on valmistettu vain bataatista, eivätkä sisällä muita juureksia. Mausteena on siirapin lisäksi suola ja muskotti. Bataattisose on monikäyttöinen tuote, sillä se soveltuu erinomaisesti kaikkeen ruoanlaittoon ja leivontaan. Sämpylä- ja leipätaikinat saavat uutta makua Bataattisoseesta ja sitä voi käyttää kasvispihveihin, ohukaistaikinoihin sekä pannukakkuihin.

Kymppi Bataattilaatikko, kypsä pakaste

PL 42 Akaa

040 726 8510http://www.kymppi-maukkaat.fi/

Elävää ruokaperinnettä markkinoille7.2.2018 09:15Tiedote

Kymppi-Maukkaat Oy ylläpitää ja kehittää suomalaista ruokaperinnettä tuomalla markkinoille sekä paikallisia mämmierikoisuuksia että täysin uusia mämmin makupareja. Kantahämäläinen Perunamämmi on Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan alueella tunnettu mämmi. Karjalasta lähtöisin oleva Marjamämmi on Pohjois-Karjalan ja Savon seuduille levinnyt puolukasta ja rukiista valmistettu ympärivuotinen herkku. Kymppi Perunamämmi on valmistettu alkuperäisen ohjeen mukaan, Marjamämmin ohjetta on hiukan muutettu lisäämällä puolukan joukkoon mustikkaa ja vadelmaa. Molemmat uutuudet ovat rovemämmejä.

Keväinen herkku saatavilla jo hyvissä ajoin ennen pääsiäistä1.3.2017 08:00Tiedote

Moni miettii milloin on oikea hetki aloittaa herkuttelu mämmillä. Kymppi Mämmi avaa sesongin viikolla kymmenen. Mämmiviikolla kaupan pakastealtaat täyttyvät, uusimmat mämmireseptit julkaistaan netissä ja mämmin tarina kerrotaan sarjakuvan keinoin. Tutkimuksen mukaan yli puolet kuluttajista on sitä mieltä, että mämmi ja kerma kuuluvat yhteen - lähes 40 % kuluttajista haluaa lisää makeutta sokerista. Uusimmat reseptit on tehty yhteistyössä Valion kanssa, mämmiherkuissa maistuu nyt sitrus, anis ja lakritsi. Mämmiviikon yhtenä tarkoituksena onkin tuoda ihmisten tietoisuuteen mämmin uusia ja monipuolisempia käyttömahdollisuuksia. Mämmiviikon kampanjasivut löytyvät osoitteesta mämmi.fi.