Bayer Nordic SE

Bayer Suomi hakee kasvua ja pienentää samalla hiilijalanjälkeään yli 80 prosenttia jo tänä vuonna

Lääkeyhtiö Bayer hakee tuotannon kasvua Suomessa ja ottaa samalla merkittäviä askeleita hiilijalanjälkensä pienentämisessä. Aiemmin syksyllä Bayer julkisti 35 miljoonan euron investoinnin Turun tuotantolaitokseen Suomessa. Bayer tavoittelee hiilineutraalisuutta vuoteen 2030 mennessä, ja Bayer Suomi vähentää hiilidioksidipäästöjään yli 80 prosenttia jo tämän vuoden loppuun mennessä.

Bayer Suomi on vuoden 2020 aikana käynnistänyt mittavat toimenpiteet, joiden myötä yhtiö pyrkii hiilineutraaliksi nopealla aikataululla. Tavoite saavutetaan pääosin uusiutuvan energian ja uuden kompensointiohjelman avulla. Suurin osa toimenpiteistä toteutetaan Bayerin tuotantolaitoksessa Turussa, jonne Bayer on myös julkistanut 35 miljoonan euron investoinnit parantaakseen ehkäisytuotteiden toimitusvarmuutta ja varautuakseen potentiaaliseen kysynnän kasvuun.

“Suurena globaalina yhtiönä otamme vakavasti vastuumme ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, ja olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalisuuden vuonna 2030. Suomessa hyvin saatavilla oleva uusiutuva energia tarjoaa meille hyvät edellytykset tavoitteen saavuttamiseen. Olemme nyt ottaneet ensimmäisen merkittävän askeleen kohti tavoitettamme siirtymällä kokonaan uusiutuvaan energiaan. Näin vähennämme hiilidioksidipäästöjämme 80 prosentilla samalla, kun varaudumme mahdolliseen kysynnän kasvuun”, kertoo Bayer Suomen Turun tuotantolaitoksen johtaja Jennifer Hunt.

Uusiutuva energia mahdollistaa kestävän kasvun

Bayerin tuotantolaitos tuotti Suomessa vuonna 2019 noin 14 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä (CO2-ekv.). Jopa 95 prosenttia Bayer Suomen hiilidioksidipäästöistä tulee Turun tuotantolaitoksen energiankäytöstä. Energiaa kuluu tehtaalla sähköön, lämmitykseen sekä tuotantoprosessissa käytettävään höyryyn. Loput yhtiön päästöt syntyvät työmatkustamisesta sekä jätehuollosta.

Vuoden 2020 alusta lähtien Bayer on siirtynyt Turun tuotantolaitoksessaan kokonaan uusiutuvaan energiaan, mikä vähentää yhtiön hiilidioksidipäästöjä huomattavasti. Yhtiö vaatii nykyään kaikilta energiatoimittajiltaan alkuperäsertifikaatin, jossa vahvistetaan, että sähkö ja lämpö on tuotettu täysin uusiutuvasti ja myös ilman ydinvoimaa. Käytännössä sähkö saadaan Oomi Energian tuottamasta vesivoimasta.

Turun tuotantolaitoksen höyry tuotetaan Bayerin teollisuusalueelle rakennetussa Turun Energian puuhakevoimalassa. Lämpöenergia ostetaan uusiutuvana Turun Energialta, joka tuottaa kaukolämpöä muun muassa ottamalla lämpöä talteen puhdistetusta jätevedestä.

Bayer Suomi tutkii myös uusia tapoja vähentää energiankäyttöä muissa toiminnoissaan siirtymällä uusiin digitaalisiin energiaa säästäviin ratkaisuihin ja tapoihin työskennellä.

“Toteutamme kasvun kestävästi. Suomella on hyvät edellytykset kehittyä kestävän kasvun edelläkävijäksi, ja tavoitteemme on olla tämän kehityksen aallonharjalla. Käyttöön otetuilla toimenpiteillä vähennämme Turun tuotannon hiilijalanjälkeä merkittävästi”, kertoo Hunt.

Kompensaatiolla kohti hiilineutraalisuutta

Osana matkaansa kohti hiilineutraalisuutta Bayer Suomi aloittaa myös hiilijalanjäljen kompensointiohjelman, jonka tavoitteena on kompensoida yrityksen jäljelle jäävä hiilijalanjälki yhteistyössä NGS Finlandin kanssa.

Kompensointi toimii takautuvasti. Tänä vuonna Bayer kompensoi 30 prosenttia vuoden 2019 hiilijalanjäljestä eli yhteensä 4 200 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Ensi vuonna päästöjä kompensoidaan 50 prosenttia tämän vuoden hiilijalanjäljestä. Kompensointiosuutta nostetaan vuosittain.

“Pyrimme hiilineutraalisuuteen ensisijaisesti hyödyntämällä uusiutuvia energialähteitä ja energiatehokkuutta. Loput päästöt kompensoimme niin, että hiilineutraalisuus saavutetaan viimeistään vuonna 2030”, kertoo Hunt.

Tänä vuonna tehtävästä kompensaatiosta noin 85 prosenttia toteutetaan suojelemalla päätehakkuuikään eli noin 50–60 vuoden ikään kasvanutta metsää. Maanomistajat saavat korvauksen siitä, että he lykkäävät hakkuita kymmenen vuotta eteenpäin. Näin ylläpidetään Suomen metsien hiilinieluja. Loppu kompensaatiosta tehdään istuttamalla uutta metsää.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Bayerin viestintäpäällikkö Marjo Mäkipää, marjo.makipaa@bayer.com, 045 691 3881

Bayer Nordic SE
Keilaranta 14

+358 20 785 21https://www.bayer.fi/

Bayer Suomessa

Tuotevalikoimassamme Suomessa ovat Bayerin reseptilääkkeet ja itsehoitovalmisteet sekä kasvinsuojeluaineet ja torjunta-aineet. Kansainvälinen toimintamme Suomessa keskittyy reseptilääkkeisiin: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, tuotantoon ja Suomessa valmistettujen lääkkeiden vientiin yli sataan maahan. Suomesta johdetaan myös useita Bayerin kansainvälisiä kliinisiä tutkimuksia. Bayerin Nordic-alueorganisaation pääkonttori on Espoossa. Alueorganisaatioon kuuluvat Suomi, Tanska, Ruotsi, Norja, Islanti, Viro, Latvia ja Liettua. Bayer työllistää Suomessa noin 900 henkilöä.

Lisätietoja www.bayer.com ja www.bayer.fi

Bayer: Science For a Better Life

Kansainvälisen Bayer-konsernin ydinosaaminen on Life Science -alalla terveydenhoidon ja ravitsemuksen parissa. Yrityksen tuotteet ja palvelut on suunniteltu ihmisiä ja kasveja hyödyttäviksi ja elämänlaatua parantaviksi tarttumalla suuriin haasteisiin kasvavan ja ikääntyvän väestön saralla. Samalla Bayer haluaa luoda sidosryhmilleen lisäarvoa innovaatioilla sekä panostaa kasvuun ja parempaan tuottavuuteen. Bayer on sitoutunut noudattamaan kestävän kehityksen periaatteita sekä toimimaan yhteiskunnallisesti ja eettisesti vastuuntuntoisella tavalla. Vuonna 2019 Bayer-konserni työllisti noin 104 000 henkilöä, ja sen myynti oli 43,5 miljardia euroa. Tuotekehityksen ja tutkimuksen investoinnit nousivat 5,3 miljardiin euroon.

Ennakoivat lausunnot

Tässä tiedotteessa saattaa olla mukana ennakoivia lausuntoja, jotka perustuvat Bayerin johdon tämänhetkisiin oletuksiin ja ennusteisiin. Erilaiset odotettavissa olevat tai odottamattomat riskit ja epävarmat tekijät saattavat muuttaa yrityksen todellisia tuloksia, taloudellista tilannetta, kehitystä ja suoritusta näihin ennakoiviin lausuntoihin nähden. Joistakin tällaisista tekijöistä kerrotaan Bayerin tiedotteissa, jotka löytyvät Bayerin verkkosivustolta osoitteesta www.bayer.com. Yritys ei ole velvollinen päivittämään tai korjaamaan näitä ennakoivia lausuntoja uusien tietojen tai olosuhteiden vuoksi.