BE Group Q2/2017: Liiketulos ennallaan

20.7.2017 11:37 | BE Group Oy Ab

• Liikevaihto kasvoi 10 prosenttia 1 147 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 047) ja 15 prosenttia, jos huomioon ei oteta uudelleen organisoitavia liiketoimintayksiköitä.
  • Liiketulos pysyi ennallaan 21 miljoonassa kruunussa (21), vaikka ajanjaksolla oli vähemmän kaupankäyntipäiviä.
  • Neljännekseen vaikuttivat −42 miljoonan kruunun kertaluonteiset erät, jotka liittyvät Eskilstunan toimintojen lopettamiseen, Lecorin goodwill-arvon alaskirjaukseen sekä ArcelorMittal BE Group SSC -yhteisyritykseen osallistumiseen liittyvän alaskirjauksen osittaiseen perumiseen.
  • Operatiivinen liiketulos oli −13 miljoonaa kruunua (31).
  • Tulos verojen jälkeen oli −14 miljoonaa kruunua (19).
  • Operatiivinen kassavirta oli −49 miljoonaa kruunua (36) johtuen enimmäkseen käyttöpääoman kasvusta, mitä selittävät ajoituksen vaikutukset sekä korkeammat hintatasot.
  • Osakekohtainen tulos oli −1,03 kruunua (1,47).

Havaitsimme teräksen korkeampien hintojen vaikutuksen vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Tämä vaikutti myönteisesti myyntiin, joka nousi 15 prosenttia, kun emme huomioi uudelleen organisoitavia liiketoimintayksiköitä. Operatiivinen tulos oli linjassa viime vuoden vastaavan ajan kanssa 21 miljoonassa kruunussa (21), vaikka kaupankäyntipäiviä oli kolme vähemmän. Asteittain nousevat hinnat vaikuttivat myynnin kasvun lisäksi myönteisesti myös varastovoittoihin kahdeksan miljoonaa (10) kruunua katsauskauden aikana. Operatiivinen tulos asettui 29 miljoonaan kruunuun (31), ilman kertaluonteisia eriä −42 miljoonaa, ja oli siten linjassa edellisvuoden vastaavan ajankohdan kanssa.

Kysyntä on vahvistunut hieman markkinoilla. Myydyt tonnit ilman uudelleen organisoitavien liiketoimintayksiköiden osuutta olivat edellisvuoden tasolla. Toimitetut tonnit kasvoivat viisi prosenttia edellisvuoden tasosta ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, mikä johtui pääasiassa Suomen ja Baltian liiketoiminta-alueesta.

Vuosineljänneksen operatiivinen kassavirta oli −49 miljoonaa kruunua (36), ja ensimmäisen vuosipuoliskon −12 miljoonaa euroa (87). Negatiivinen kassavirta syntyi pääasiassa varastojen ja saatavien kasvusta korkeamman teräksen hinnan vuoksi. Arvioimme kassavirran paranevan toisella vuosipuoliskolla.

Vuosineljänneksellä päätettiin Lecor Stålteknikin goodwill-arvon alaskirjauksesta sekä vuonna 2015 tehdyn yhteisyrityksen alaskirjauksen osittaisesta perumisesta.

Rakenne- ja organisaatiouudistus

Viime vuonna käynnistynyt uudelleenjärjestely Tšekin tasavallan ja Slovakian kannattamattomien liiketoimintayksiköiden lakkauttamiseksi on saatu käytännössä päätökseen. Ostravan kiinteistö on myyty ja Slovakian yhtiön selvitystila on vielä käynnissä. Eskilstunan toimintojen lopettaminen etenee suunnitelman mukaan. Operatiiviseen tulokseen vaikuttivat −45 miljoonan kruunun kertaluonteiset erät, jotka olivat linjassa toukokuisen tiedottamisemme kanssa.

Hintojen odotetaan nousevan hieman toisella vuosipuoliskolla, mutta kun huomioimme heinä- ja elokuun lomakauden vaikutukset, kysyntä pysyy ennallaan nykytasolla. Arvioimme, että uudelleenjärjestely ja kehittäminen uuden organisaation puitteissa etenee suunnitelmien mukaan ja parantaa konsernin tulosta asteittain viimevuotisesta.

puh. +46 (0) 706 21 0222

anders.martinsson@begroup.com

puh. +46 (0)705-60 31 75

daniel.faldt@begroup.com