BE Group Q3/2017: Operatiivinen liiketulos (uEBIT) parani voimakkaasti

• Liikevaihto kasvoi 9 prosenttia 968 miljoonaan Ruotsin kruunuun (892). Uudelleen organisoidut liiketoimintayksiköt pois sulkien liikevaihto kasvoi 10 prosenttia.
  • Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos nousi 22 miljoonaan kruunuun (10)
  • Liiketulos oli 19 miljoonaa kruunua (26).
  • Jatkuvien liiketoimintojen kassavirta oli 97 miljoonaa kruunua (–12), mikä johtuu käyttöpääoman pienenemisestä jaksotuksen seurauksena.
  • Eskilstunan-toimintojen lakkauttaminen on saatettu päätökseen.

Kolmas vuosineljännes todisti edelleen, että BE Group on oikealla tiellä. Kvartaalille tyypillisestä heikosta käynnistymisestä huolimatta liikevaihto kasvoi 9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja operatiivinen liiketulos (uEBIT) nousi 22 miljoonaan kruunuun (10).

Tuloksen vahvistuminen on pääasiassa terästen hintojen ja tuotantopalvelutoimintamme kannattavuuden paranemisen ansiota. Terästen hintojen voimakasta vahvistumista vuoden toisella kvartaalilla seurasi joidenkin teräslaatujen hintojen tasaantuminen, mikä aiheutti 3 miljoonan kruunun varastotappiot, kun taas edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla raportoimme 16 miljoonan kruunun varastovoitot. Tämän seurauksena liiketulos (EBIT) heikkeni 19 miljoonaan kruunuun (26).

Rakenne- ja organisaatiouudistus

Eskilstunan-tuotantoyksikön lakkauttaminen etenee suunnitelman mukaisesti. Työntekijät, joita muutos koskee, edistivät prosessin sujumista esimerkillisesti. Tuotantoyksikön liiketoiminta on nyt saatettu päätökseen. Lakkauttaminen toteutettiin toisen kvartaalin tulosta rasittaneiden 45 miljoonan kruunun kustannuserän puitteissa.

Ennakoimme kysynnän jatkuvan suotuisana yhtiön päämarkkinoilla. Valmistava teollisuus Ruotsissa ja Suomessa on vahvassa vedossa, ja suhtaudumme tulevaisuuteen positiivisesti. Terästen hintojen arvioidaan vahvistuvan jonkin verran vuodenvaihteeseen mennessä. Käynnissä olevien korjaustoimenpiteiden ja tappiollisten liiketoimintayksiköiden lakkauttamisen seurauksena odotamme konsernin kannattavuuden kehittyvän positiivisesti. Odotamme siksi tuloksen vahvistuvan merkittävästi neljännellä vuosineljänneksellä viime vuoteen verrattuna.

puh. +46 (0) 706 21 0222
anders.martinsson@begroup.com

puh. +46 (0)705-60 31 75
daniel.faldt@begroup.com