BE Group Q3/2019

• Liikevaihto laski 12 prosenttia 977 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 111).
• Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) oli 13 miljoonaa kruunua (26).
• Liikevoitto oli 14 miljoonaa kruunua (33).
• Liiketoiminnan kassavirta oli –14 miljoonaa kruunua (–10).
• Peter Andersson aloitti konsernijohtajana.
• Yhtiö allekirjoitti uuden kolmen vuoden luottosopimuksen.
• Yhtiö päätti investoida tuotantokoneisiin Norrköpingin yksikössä ja jatkaa olemassa olevaa vuokrasopimusta.

Päämarkkinoillamme toisella vuosineljänneksellä alkanut kysynnän lasku jatkui liiketoiminta-alueillamme kolmannella neljänneksellä. Liikevaihto laski 12 prosenttia edellisvuodesta. Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) puoliintui pääasiassa orgaanisen volyymin laskun sekä negatiivisten hinta- ja tuotevalikoimamuutosten takia. Katteen paraneminen vuosineljänneksen aikana kompensoi laskua vain osittain.

Terästen hinnat olivat neljänneksen aikana edelleen vakaalla tasolla. Tämän takia varastovoitot olivat 1 miljoona kruunua, kun ne viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla olivat 7 miljoonaa kruunua. Liikevoitto laski 14 miljoonaan kruunuun (33).

Viime vuonna toteutetun organisaatiouudistuksen seurauksena keskimääräinen henkilöluku laski kolme prosenttia. Muut tehostamistoimenpiteet vahvistivat katetta 0,4 prosenttiyksikköä vuosineljänneksen aikana viime vuoteen verrattuna.

Tonnimäärät ja myynnin kasvu

Vuosineljänneksen aikana toimitetut tonnit laskivat 12 prosenttia Ruotsin ja Puolan liiketoimintayksikössä. Myynti laski 14 prosenttia rakennus- ja konepajateollisuuden kysynnän laskun seurauksena.

Suomen ja Baltian liiketoimintayksikössä kilpailu jatkuu kovana ja suurilta OEM-asiakkailta on kantautunut negatiivisia signaaleja. Samaan aikaan kysyntä on laskenut Baltiassa. Tonnimäärät laskivatkin edellisvuodesta 10 prosenttia ja myynti 9 prosenttia. Liikevoitto laski käyttöpääoman laskusta huolimatta, joten katsauskauden kassavirta jäi negatiiviseksi.

Säästötoimenpiteet ja investoinnit

Näemme taantuman lähestyvän, joten panostamme jatkossa tehokkuuden parantamiseen ja markkinaosuutemme kasvattamiseen. Norrköpingin investointien ansiosta voimme vahvistaa liiketoimintaamme ja kilpailukykyämme.

peter.andersson@begroup.com

Daniel Fäldt, CFO
daniel.faldt@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli 4,8 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 670 työntekijää. Yhtiön päämarkkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com