BE Groupin neljännen neljänneksen tulos 2021

Vuoden 2021 viimeinen neljännes:

• BE Group -konsernin liikevaihto nousi 73 prosenttia 1 510 miljoonaan Ruotsin kruunuun (875)
  • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) kasvoi 135 miljoonaan kruunuun (12).
  • Varastovoitto oli 23 miljoonaa kruunua (6).
  • Liiketulos kasvoi 158 miljoonaan kruunuun (18).
  • Tulos verojen jälkeen nousi 130 miljoonaan kruunuun (13).
  • Liiketoiminnan kassavirta oli −115 miljoonaa kruunua (152).
  • Osakekohtainen tulos nousi 10,00 kruunuun (1,06).
  • Hallitus ehdottaa 12 kruunun osinkoa osakkeelta tilivuodelta 2021.

BE Group teki jälleen vahvan vuosineljänneksen hyvänä jatkuneen kysynnän, teräksen korkeiden hintojen ja parantuneen katteen ansiosta. Käyttökatteemme oli 10,4 prosenttia, mikä on ylivoimaisesti paras neljännen vuosineljänneksen käyttökate sitten vuoden 2006 listautumisen.

Viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna liikevaihtomme kasvoi 73 prosenttia ja kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketuloksemme nousi 135 miljoonaan kruunuun (12). Teräksen hintojen nousu toi meille 23 miljoonan kruunun (6) varastovoiton, ja liiketulos parani 158 miljoonaan kruunuun (18).

Kuten kolmannen vuosineljänneksen raportissa mainittiin, vuoden viimeisellä neljänneksellä nähtiin tiettyä marginaalien supistumista, kun hinnat vakiintuivat ja kalliimpia, äskettäin ostettuja materiaaleja tuli myyntiin.

Elpyminen jatkuu

Neljänneksen lopussa kysyntä hiljeni hieman. Tähän syynä oli valmistavan teollisuuden ja autoteollisuuden komponenttipula sekä se, että joulukuussa rakennushankkeita oli vähemmän kuin vuonna 2020. Kaiken kaikkiaan markkinat kuitenkin jatkoivat elpymistään vuoden aikana sekä rakennus- että valmistavassa teollisuudessa. Tonneissa mitattuna Suomi on sekä neljännen neljänneksen että koko vuoden luvuiltaan hieman yli vuoden 2018, joka oli tonnimääräisesti hyvä vuosi. Ruotsi jäi hieman alle, mutta sekä suurilta että keskisuurilta asiakkailta on saatu selviä signaaleja kysynnän ja ennusteiden kasvusta vuodelle 2022.

Teräksen hinnat jatkoivat nousuaan neljännellä vuosineljänneksellä, mutta eivät lähellekään samaa vauhtia kuin aiemmin vuoden aikana. Kaiken kaikkiaan ensimmäisen vuosineljänneksen avaushinnat ovat jokseenkin tasapainossa. Jotkut tuotetyypit ovat nousussa, kun taas toiset laskevat. Yleisesti korkeana jatkunutta hintatasoa tukevat materiaalien suuret kustannukset, energian korkea hinta sekä vahva kysyntä: asiakkailla on todellisia tarpeita ja hyvät markkinat tuotteilleen. Pitkällä aikavälillä siirtyminen kestävään terästuotantoon edellyttää myös nykyistä kestävämpiä hintoja teräksentuottajilta.

Tavoitteenamme on jatkaa työtä rakentaaksemme yhtiön, joka on kannattava pitkällä aikavälillä ja jolla on vakaa perusta tulevaisuudelle. Kun olemme aiemmin todenneet, työ keskittyy kahteen pääalueeseen: myyntikulttuuriin ja asiakaskokemukseen.

Panostamme myös vastuullisuuteen. Vuoden viimeisellä neljänneksellä BE Group julkisti H2 Green Steelin kanssa tehdyn aiesopimuksen yhteistyöstä ja fossiilittoman teräksen jakelusta Pohjoismaiden markkinalla vuodesta 2025 lähtien. Itsenäisenä teräksen jakelijana käymme keskusteluja useiden teräksen tuottajien kanssa Euroopassa. Jo nyt täysin hiilikompensoitu teräs on osa tarjoomaamme asiakkaillemme.

Meillä on hyvää kokemusta vastuullisuustyöstä, mutta jatkossa työtä tehostetaan edelleen eri tavoin. Tärkeä osa vastuullisuustyötä on auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä ostamaan kestävää terästä kilpailukykyiseen hintaan, sillä ne eivät yleensä osta suuria määriä terästä.

NASDAQ Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli 5,4 miljardia Ruotsin kruunua. BE Groupilla on noin 630 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Groupin ensimmäisen neljänneksen tulos 202221.4.2022 13:45:00 EEST | Tiedote

Vuoden ensimmäinen neljännes: BE Group -konsernin liikevaihto kasvoi 68 prosenttia 1 845 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 100). Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) nousi 180 miljoonaan kruunuun (68). Liiketulos nousi 184 miljoonaan kruunuun (86). Tähän sisältyi varastovoittoa 4 miljoonaa kruunua (18). Tulos verojen jälkeen oli 148 miljoonaa kruunua (63). Liiketoiminnan kassavirta kasvoi 108 miljoonaan kruunuun (60). Osakekohtainen tulos nousi 11,41 kruunuun (4,88). Neljänneksen aikana allekirjoitettiin sopimus Hercules Rebarin toimintojen ostamisesta Hercules Grundläggning AB:ltä, joka on NCC:n tytäryhtiö. Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2022 toisen neljänneksen aikana. Konsernijohtaja kommentoi: BE Groupilla oli jälleen vahva vuosineljännes korkealla pysyneiden teräksen hintojen ja hyvän kulukurin ansiosta. Käyttökate nousi 10,0 prosenttiin, mikä on ylivoimaisesti paras ensimmäisen vuosineljänneksen käyttökate si

BE Groupin kolmannen neljänneksen tulos 202121.10.2021 16:17:17 EEST | Tiedote