BE Groupin Q1/2019: Kassavirta parani

Vuoden 2019 ensimmäinen neljännes:

• Liikevaihto oli 1 205 miljoonaa Ruotsin kruunua (1 226).
  • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) oli 40 miljoonaa kruunua (48).
  • Liikevoitto oli 34 miljoonaa kruunua (55). Tähän sisältyi –6 miljoonan kruunun (7) varastotappiot.
  • Liiketoiminnan kassavirta nousi 62 miljoonaan kruunuun (–1).

Tammi–maaliskuun liikevaihto jäi hieman viimevuotista pienemmäksi, ja kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos laski 8 miljoonalla kruunulla. Yhtiön kehitys heikkeni neljänneksen aikana lähinnä Suomen tuotantopalveluliiketoiminnassa, Baltian jakeluliiketoiminnassa ja Lecor Stålteknikissä, jossa olemme jo ryhtyneet korjaaviin toimenpiteisiin. Ruotsin jakeluliiketoiminnan tulos heikkeni hieman, mikä johtui epäsuotuisasta kanava- ja tuotevalikoimasta. Samaan aikaan Ruotsin ja Puolan tuotantopalveluliiketoiminnan volyymi ja kannattavuus vahvistuivat, mkä kompensoi osittain tuloksen heikentymistä.

Terästen hinnat pysyttelivät pääosin edellisen neljänneksen tasolla. Alumiinin ja ruostumattoman teräksen hinnat alentuivat näkemyksemme mukaan tilapäisesti, mikä johti varastotappioihin. Viime vuonna raportoimme vastaavasti varastovoittoja.

Kassavirta pysyi positiivisen tuloksen ja käyttöpääoman hyvän hallinnan ansiosta positiivisena. Liiketoiminnan kassavirta nousi neljänneksen aikana positiiviseksi ja oli 62 miljoonaa kruunua (–1), josta 20 miljoonaa kruunua on IFRS 16 -standardin käyttöönoton vaikutusta.

Arvioimme kysynnän yhtiön päämarkkinoilla pysyvän seuraavan neljänneksen aikana vahvana. Arviomme mukaan terästen hinnat säilyvät ensimmäisen neljänneksen tasolla ja alumiinin ja ruostumattoman teräksen hinnat kääntyvät ensimmäisen neljänneksen laskun jälkeen taas nousuun.

puh. +46 706-21 0222, anders.martinsson@begroup.com

puh. +46 705-60 3175, daniel.faldt@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli 4,8 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 670 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Groupin Q4/2018: Tulos ja kassavirta paranivat, hallitus esittää 1,75 kruunun osinkoa osaketta kohti31.1.2019 11:07:13 EETTiedote