BE Groupin Q4/2018: Tulos ja kassavirta paranivat, hallitus esittää 1,75 kruunun osinkoa osaketta kohti

Vuoden 2018 viimeinen neljännes:

• BE Group -konsernin liikevaihto kasvoi 5 prosenttia 1 154 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 095).
• Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) nousi 17 miljoonaan kruunuun (9).
• Liiketulos parani 22 miljoonaan kruunuun (5). Tähän sisältyvät 4 miljoonan kruunun (–10) vertailtavuuteen vaikuttavat erät.
• Tulos verojen jälkeen nousi 11 miljoonaan kruunuun (–5).
• Liiketoiminnan kassavirta kohosi 80 miljoonaan kruunuun (10).
• Osakekohtainen tulos nousi 0,83 kruunuun (–0,40).

Liiketoimintamme ja kannattavuutemme kasvoivat edelleen vuoden neljännellä neljänneksellä. Liikevaihto nousi 5 prosenttia. Tulos parani selvästi pääasiassa toimitettujen tonnien sekä Ruotsin ja Puolan liiketoimintayksiköiden tuotannon kannattavuuden kasvun ansiosta, vaikka tuotanto- ja materiaalikustannukset nousivat väliaikaisesti Suomessa. Jakeluliiketoimintamme päämarkkinoillamme ovat myös edistyneet, ja panostuksemme kehitystoimenpiteisiin ovat tuottaneet tulosta.

Teräksen hinnat vakiintuivat edellisen neljänneksen tasolle, minkä seurauksena varastovoitot laskivat edellisvuodesta. Liikevoitto kuitenkin kasvoi, ja liiketoiminnan kassavirta toipui ilahduttavasti joskin odotetusti ensimmäisen kolmen neljänneksen suhteellisen heikolta tasolta. Tämän seurauksena taseemme on vahvistunut ja nettovelkaantumisaste laskenut 49 prosenttiin (60).

Toimitetut tonnit ja myynnin kasvu

Kysyntä päämarkkinoillamme on edelleen hyvällä tasolla. Toimitetut tonnit kasvoivat vuosineljänneksen aikana Ruotsin ja Puolan liiketoimintayksikössä, kun taas Suomen ja Baltian liiketoimintayksikössä kehitys jatkui edellisvuoden tasolla.

Koko vuoden osalta kehitys on ollut samanlaista: kasvu tulee pääasiassa Ruotsin ja Puolan liiketoimintayksiköstä, kun taas Suomen ja Baltian liiketoimintayksikkö pysyy vuoden 2017 tasolla. Koko vuoden myynti kasvoi 10 prosenttia.

Seuraavalla vuosineljänneksellä arvioimme kysynnän yhtiömme päämarkkinoilla jatkuvan vahvana ja terästen hintojen pysyvän neljännen neljänneksen tasolla. Uskomme, että jatkuva kulujen valvonta ja kehittämistoimenpiteet parantavat konsernin kannattavuutta edelleen.

puh. +46 706-21 0222, anders.martinsson@begroup.com

puh. +46 705-60 3175, daniel.faldt@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli 4,8 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 670 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Groupin Q3/2018: Liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani edelleen23.10.2018 14:29:39 EESTTiedote