BE Groupin vuosi 2017: Operatiivinen tulos ja kassavirta kohentuivat edelleen

Vuoden 2017 neljäs vuosineljännes

• BE Group -konsernin liikevaihto kasvoi 15 prosenttia 1 095 miljoonaan Ruotsin kruunuun (953), muut kuin uudelleenorganisoitavat toiminnot 20 prosenttia.
  • Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) nousi 9 miljoonaan kruunuun (-7).
  • Liiketulos parani 5 miljoonaan kruunuun (4), mihin sisältyy vertailtavuuteen vaikuttavia eriä -10 miljoonaa kruunua (-).
  • Tulos verojen jälkeen oli -5 miljoonaa kruunua (-2).
  • Liiketoiminnan kassavirta nousi 10 miljoonaan kruunuun (3).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,40 kruunua (-0,20).

Toimitetut tonnit kasvoivat vuoden viimeisellä neljänneksellä 5 prosenttia ja liikevaihto 15 prosenttia. Voimistunut kysyntä päämarkkinoillamme ja yleisesti noussut hintataso ovat päätekijöitä tämän myönteisen kehityksen takana. Neljäs vuosineljännes on operatiivisen liiketuloksen suhteen aina vuoden heikoin neljännes, mutta vuonna 2017 se parani 9 miljoonaan kruunuun, kun edellisvuonna operatiivinen liiketulos on -7 miljoonaa kruunua. Jakeluyksiköt edistyivät ja tuotantoyksiköt etenkin Norrköpingissä kehittyivät vahvasti.

Eskilstunan-tuotantoyksikön lakkauttaminen sujui suunniteltua paremmin, mikä on ilahduttavaa. Kiitän tiimiämme hyvästä työstä.

Kolmannen neljänneksen aikana hinnat vakiintuivat jossain määrin, minkä jälkeen hintojen hyvä kehitystrendi jatkui. Tämä johti 6 miljoonan kruunun (11) varastovoittoihin. Vaikka varastovoitot pienenivät ja verrattavuuteen vaikuttavat erät pienensivät tulosta -10 miljoonaa kruunua (-), neljännen neljänneksen liiketulos oli 5 miljoonaa kruunua voitolla, kun viime vuoden vastaavalla neljänneksellä liiketulos oli 4 miljoonaa kruunua.

Myönteistä on myös se, että liiketoiminnan kassavirta kehittyi edelleen hyvin ja nousi 10 miljoonaan kruunuun (3) neljänneksen aikana. Tämän ansiosta tase on aiempaa selvästi vahvempi ja nettovelka pieneni entisestään 478 miljoonaan kruunuun (562).

Toimitetut tonnit ja myynnin kasvu

Olen erityisen tyytyväinen siitä, että toimitetut tonnit kasvoivat 11 prosenttia Ruotsin ja Puolan liiketoiminta-alueella neljännellä neljänneksellä. Suomen ja Baltian liiketoiminta-alueella viimeinen neljännes oli viime vuoden vastaavan neljänneksen kaltainen, mutta koko vuodelta kertyi kasvua 4 prosenttia.

Molemmat liiketoiminta-alueet kasvattivat liikevaihtoaan tilikauden aikana. Liikevaihto kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 20 prosenttia ja tilikauden aikana 17 prosenttia. Uudelleenorganisoitavat liiketoiminnot mukaan lukien kasvu oli loka–joulukuussa 15 prosenttia ja tilikauden aikana 12 prosenttia.

Yhtiön kehitys

Yhtiömme uudistuminen jatkuu usean tappiollisen vuoden jälkeen. Raskaasti tappiolliset yksiköt Tšekin tasavallassa, Slovakiassa ja Eskilstunassa on lakkautettu, ja olemme pystyneet siirtämään painopistettä Ruotsin ja Suomen rakennustoimialaa ja valmistavaa teollisuutta palveleviin yksiköihin. Kehitämme edelleen tarjoomaamme yhdessä strategisten toimittajien kanssa sekä sisäisiä prosessejamme ja resurssien optimointia.

Arvioimme kysynnän jatkuvan voimakkaana yhtiömme päämarkkinoilla seuraavan vuosineljänneksen aikana. Samaan aikaan odotamme terästen hintojen pysyttelevän vuoden 2017 viimeisen neljänneksen tasolla. Meneillään olevat kehitystoimenpiteet sekä kannattamattomien liiketoimintojen lakkauttaminen vahvistavat osaltaan konsernin kannattavuutta.

puh. +46 (0)706-21 0222, anders.martinsson@begroup.com

puh. +46 (0)705-60 3175, daniel.faldt@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 4,2 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 750 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Groupin Q2/2018: operatiivinen liiketulos ja kassavirta paranivat19.7.2018 11:18Tiedote