Väestörekisterikeskus

Befolkningsregistercentralen och magistraterna slås samman till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vid ingången av 2020

Jaa

Republikens president stadfäste idag lagen om grundandet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Lagen träder i kraft den 1 januari 2020 då det nya ämbetsverket Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inleder sin verksamhet.

Ämbetsverket uppstår då de uppgifter som åligger den nuvarande Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland sammanförs till en ny helhet vid Befolkningsregistercentralen. Befolkningsregistercentralens namn ändras samtidigt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Uppgiften är att främja digitalisering och att förenhetliga handlingssätt

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska främja digitaliseringen av samhället, trygga tillgången till information och erbjuda tjänster för kundernas livshändelser. Riksomfattande handlingssätt, enhetlig praxis och möjligheter som skapas tack vare digitala handlingssätt kommer att prioriteras särskilt. Ämbetsverket blir en riksomfattande myndighet med flera regionala verksamhetsställen.

”Målet med reformen är att främja digitaliseringen och offentliga e-tjänster samt att utveckla samarbetet inom den offentliga förvaltningen i fråga om kundservicen. Ämbetsverkets namn illustrerar dess betydelse och uppgift som vägvisare för digitaliseringen”, fastslår kommun- och reformminister Anu Vehviläinen.

”Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kommer att bli en aktiv aktör som har ett omfattande verksamhetsfält och som främjar digitalisering. Vårt mål är att vi tack vare sammanslagningen kan erbjuda medborgarna ännu mera heltäckande, livssituationsbaserade tjänster och främja digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och hela det finländska samhället på ett kraftfullt sätt. Organiseringen av ämbetsverkets verksamhet kommer i gång på allvar nu när lagen stadfästs”, berättar Befolkningsregistercentralens överdirektör och den nya myndighetens kommande generaldirektör Janne Viskari.

Lagen om grundandet av myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publiceras i sin helhet på regeringens beslutssida (på finska).  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Janne Viskari, överdirektör, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 535 022, janne.viskari(at)vrk.fi

Irja Peltonen, informationsdirektör, finansministeriet, tfn 0295 530 138, irja.peltonen(at)vm.fi

Maria Nikkilä, informationsråd, chef för digitaliseringsenheten, finansministeriet, tfn 0295 530 514, maria.nikkila(at)vm.fi

Tuomas Vanhanen, kommun- och reformminister Anu Vehviläinens specialmedarbetare, finansministeriet, tfn 0295 530 216, tuomas.vanhanen(at)vm.fi

Tietoja julkaisijasta

Väestörekisterikeskus
Väestörekisterikeskus
Lintulahdenkuja 4
00530 HELSINKI

0295 535 001http://www.vrk.fi

Vad gör Befolkningsregistercentralen och magistraterna?

Befolkningsregistercentralen och magistraterna producerar i dagsläget mångsidiga tjänster åt myndigheter, företag och medborgare. Befolkningsregistercentralen svarar speciellt för Suomi.fi-tjänsterna, sakkunnigtjänster som rör informationshantering inom den offentliga förvaltningen samt för certifikattjänsterna och utvecklandet av befolkningsdatasystemet.

Magistraterna är tillsammans med Befolkningsregistercentralen registeransvariga inom befolkningsdatasystemet och de ansvarar för ett stort antal olika rättskyddstjänster samt för allmänna förvaltnings- och serviceuppgifter. Magistraterna fungerar bland annat som intressebevakningsmyndigheter och sköter notarius publicus uppgifter, civilvigslar och bestyrkande av köp.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Väestörekisterikeskus

The Population Register Centre’s report highlights new solutions for improving the accessibility and coverage of electronic identification8.3.2019 13:30:58 EETTiedote

In its report, the Population Register Centre states that current forms of electronic identification do not serve public administration’s all customer groups. The report proposes that the state would produce a new identification method functioning as a smartphone application. The citizens could use this method to identify themselves to access public administration services, as well as in initial electronic identification.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme