BELLA-VENEET OY LANSERAR NYA ALUMINIUMBÅTAR

Företaget Bella-Veneet Oy i Kuopio, känt som tillverkare av båtmärkena Bella, Flipper och Aquador med glasfiberskrov, utökar sitt sortiment. Enligt Bella-Veneet Oy:s verkställande direktör Raimo Sonninen motsvarar de aluminiumbåtar av märket Falcon, som ska lanseras under 2018 säsong, dagens fritidsbåtförares - och deras familjers - behov mycket väl.

"Man kan säga att utvecklingen under hela 2010-talet har gått mer och mer i riktning mot dagssegling", säger Sonninen om bakgrunden till Falcons tillkomst. "Vi har därför redan i några år utvecklat lämpliga modeller både för produktfamiljerna Bella och Flipper. Aluminiumbåtar har år för år blivit mer och mer omtyckta i synnerhet i volymstorleksklasserna, och därför var vi säkra på att tiden nu är mogen för att starta vår egen tillverkning."

Aluminiumbåtprojektet startades för fyra år sedan då den utvecklingsriktning som Sonninen nämnde verkade bli tydligare. Företaget gjorde en noggrann marknadsutredning av saken, och resultatet blev att man startade tillverkningen. Raimo Sonninen är säker på att mångsidigt användbara dagsbåtar i synnerhet i de nordiska länderna kommer att bli mer och mer omtyckta även i de kommande åren.

"På den nordiska båtmarknaden har aluminiumbåtarna en betydande andel, och det är Sverige och Finland som fungerar som lokomotiv i utvecklingen. Som en av Nordens ledande båttillverkare vill Bella-Veneet Oy naturligtvis vara med på den här marknaden.”

Båtmärket Falcon blev ursprungligen till 1986 som ett slags flaggskeppsvarumärke för Bella-båtarna, då Raimo Sonninen efter att ha bekantat sig med italienska båtvarv ville göra den folkliga Bella-båten till en presentabel båt. Nu får namnet nytt liv i form av aluminiumbåtarna. Tillverkningen av Falcon-båtar inleds i november 2017 med två modeller, och i januari 2018 kommer två till. Raimo Sonninen framhåller att Bella-Veneet även i aluminiumbåtskategorin vill vara kvalitativt någon grad bättre än de andra; man har samlat in stora mängder kunskap från båtexperter och båtförare till grund för konceptplaneringen.

”Som mångsidigt användbara båtar av hög kvalitet bör Falcon-båtarna vara lätta att använda och lämpliga för familjens dagsutflykter, vattensport och husfaderns fiskefärder. Det centrala är en positiv sjöupplevelse, som det har varit genom hela Bella-Veneet Oy:s historia."

Raimo Sonninen
raimo.sonninen@bellaboats.fi

Väliköntie 10
70700 Kuopio

Följ Bella-Veneet Oy

Senaste pressmeddelandena från Bella-Veneet Oy

Bella-Veneet Oy has been sold to Nimbus Boats Sweden AB4.12.2018 09:30:00 EET | Press release

Embargoed until 4 December 2018 at 9:30 a.m. Swedish boat builder Nimbus Boats Sweden AB has acquired all of the shares in Bella-Veneet Oy on 28 November 2018. The production plant properties are not included in the transaction. Bella-Veneet Oy’s founder Raimo Sonninen will purchase the properties and lease them to Bella-Veneet Oy under a long-term lease. The boat business of Flipper Marin AB, which was acquired by Bella-Veneet Oy previously, will also be transferred to Nimbus Boats Sweden AB. Bella-Veneet Oy’s employees will transfer as old employees into the service of the new owner.

Bella-Veneet Oy myyty Nimbus Boats Sweden AB:lle4.12.2018 09:30:00 EET | Tiedote

Julkaisuvapaa 4.12.2018 klo 9.30. Ruotsalainen venevalmistaja Nimbus Boats Sweden AB on ostanut 28.11.2018 Bella-Veneet Oy:n koko osakekannan. Venetehtaan kiinteistöt, joissa tuotanto tapahtuu, eivät sisälly kauppaan. Bella-Veneet Oy:n perustaja Raimo Sonninen ostaa kiinteistöt ja vuokraa ne pitkällä vuokrasopimuksella Bella-Veneet Oy:lle. Jo aiemmin Bella-Veneet Oy:n omistukseen siirtyneen Flipper Marin AB:n veneliiketoiminta siirtyy myös Nimbus Boats Sweden AB:lle. Bella-Veneet Oy:n työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä uuden omistajan palveluksessa.