BELLA-VENEET OY LANSERAR NYA ALUMINIUMBÅTAR

Företaget Bella-Veneet Oy i Kuopio, känt som tillverkare av båtmärkena Bella, Flipper och Aquador med glasfiberskrov, utökar sitt sortiment. Enligt Bella-Veneet Oy:s verkställande direktör Raimo Sonninen motsvarar de aluminiumbåtar av märket Falcon, som ska lanseras under 2018 säsong, dagens fritidsbåtförares - och deras familjers - behov mycket väl.

"Man kan säga att utvecklingen under hela 2010-talet har gått mer och mer i riktning mot dagssegling", säger Sonninen om bakgrunden till Falcons tillkomst. "Vi har därför redan i några år utvecklat lämpliga modeller både för produktfamiljerna Bella och Flipper. Aluminiumbåtar har år för år blivit mer och mer omtyckta i synnerhet i volymstorleksklasserna, och därför var vi säkra på att tiden nu är mogen för att starta vår egen tillverkning."

Aluminiumbåtprojektet startades för fyra år sedan då den utvecklingsriktning som Sonninen nämnde verkade bli tydligare. Företaget gjorde en noggrann marknadsutredning av saken, och resultatet blev att man startade tillverkningen. Raimo Sonninen är säker på att mångsidigt användbara dagsbåtar i synnerhet i de nordiska länderna kommer att bli mer och mer omtyckta även i de kommande åren.

"På den nordiska båtmarknaden har aluminiumbåtarna en betydande andel, och det är Sverige och Finland som fungerar som lokomotiv i utvecklingen. Som en av Nordens ledande båttillverkare vill Bella-Veneet Oy naturligtvis vara med på den här marknaden.”

Båtmärket Falcon blev ursprungligen till 1986 som ett slags flaggskeppsvarumärke för Bella-båtarna, då Raimo Sonninen efter att ha bekantat sig med italienska båtvarv ville göra den folkliga Bella-båten till en presentabel båt. Nu får namnet nytt liv i form av aluminiumbåtarna. Tillverkningen av Falcon-båtar inleds i november 2017 med två modeller, och i januari 2018 kommer två till. Raimo Sonninen framhåller att Bella-Veneet även i aluminiumbåtskategorin vill vara kvalitativt någon grad bättre än de andra; man har samlat in stora mängder kunskap från båtexperter och båtförare till grund för konceptplaneringen.

”Som mångsidigt användbara båtar av hög kvalitet bör Falcon-båtarna vara lätta att använda och lämpliga för familjens dagsutflykter, vattensport och husfaderns fiskefärder. Det centrala är en positiv sjöupplevelse, som det har varit genom hela Bella-Veneet Oy:s historia."

Raimo Sonninen
raimo.sonninen@bellaboats.fi