Besökarantalet under Helsingfors Flytande båtutställning steg med drygt 14 %

Båtutställningen Helsingfors Uiva Flytande samlade senaste veckoslut i högsommarvädret en rekordstor publik på Drumsö. I en havsnära omgivning bekantade sig under fyra dagar drygt 12 100 besökare med båtlivet och båtbranschens tjänster. Under evenemanget visades över 250 båtar och på det slutsålda cirka två hektar stora landområdet presenterades båtbranschens tillbehör och service uttömmande.
Evenemanget gynnades också av båthandeln, som fortsättningsvis löper livligt. Även om man är 13 % efter senaste års rekordsiffror i registreringarna av nya båtar ligger premiärregistreringarna ännu 17 % över årets 2019 nivå. Bild: Petri Järvinen / Kompass Lehdet.

”Intresset för båtlivet ser ut att fortsätta på högsta nivå. Man fick lovvärd feedback om evenemanget både av publiken och utställarna. Flytande har alltid varit ett gemytligt sommarevenemang, men i år trivdes människorna under evenemanget ännu bättre”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf:s verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

”Siffrorna för båthandeln är fortfarande exceptionellt höga. Tillverkarna och importörerna har också i år haft svårt att leverera den mängden båtar konsumenterna hade önskat. Leveranssvårigheterna av komponenter har begränsat tillverkningen och svårigheterna har till och med accentuerats under innevarande år”, berättar Pajusalo.

Flytande båtutställningens besökarantal ligger för sin del drygt 14 % över den nivå som nåddes senast för två år sedan. År 2021 kunde evenemanget inte arrangeras på grund av de begränsningar coronaepidemin förorsakade.

Premiärvisning av Aquador och den flygande elbåten Candela

En av utställningens betydande lanseringar var premiärvisningen av nya Aquador 300 HT. Bella-Veneet Oy:s försäljnings- och marknadsföringschef Janne Mäkelä myste belåtet efter mässan.

”Mässan lämnade en positiv bild: världen har inte i någon händelse stannat upp. Stämningen var bra och människorna köade för att se den nya båten. Runt den nya Aquadoren byggs en hel modellserie, så vi lyssnade också lyhört på kommentarerna”, berättar Mäkelä.

Enligt Mäkelä är Flytande båtutställningen viktig för Bella speciellt som en presentationsplats för stora båtar. Försäljningssäsongen för medelstora och småbåtar börjar i februari från och med Vene Båt-mässan. Men affärerna med de stora modellerna gör upp under hösten och de tillverkas under vintern utrustade enlig kundernas beställning.

”Flytande är rätt tidpunkt för införskaffning av stora båtar. De intresserar helt klart publiken: bryggan var tidvis helt proppad då den nya Aquador låg på en sida och på den andra sidan de stora 900-seriens Flippers”, berättar Mäkelä.

En annan betydande premiärvisning var den med bärplan utrustade elbåten Candela. Under Flytande hade den alldeles nya daycruisern Candela C-8 världspremiär. Med den kan man med en laddning köra en 90 kilometers sträcka i 20 knops fart.

”Det fanns verkligt många som var intresserade av elbåten: människorna hade i förväg läst om båten och speciellt yngre mässbesökare framförde mycket detaljerade frågor om båten. Speciellt foilandet var en sak man var väl insatt i”, berättar Telvas verkställande direktör Tapani Hollmén, som importerar Candela.

Intresset fortsatte under fredagen då provkörningar arrangerades på Flytande, under dessa köade människor till båten under fyra timmar.

Det har redan beställts 150 stycken av Candela C-8, varav Hollmén uppskattar att det till Finland under de närmaste åren kommer ungefär fem stycken.

”Momentum talar just nu för en dylik båt på grund av både bränsleförbrukningen och miljöhänsynen. Intresset i Finland är mycket stort i relation till marknadens storlek”, berättar Hollmén.

Även barngästerna uppskattade programmet

Man har under de senaste åren ansträngt sig stort för att för Flytande planera ett program som riktar sig till hela familjen. Vandabon Nina kom med hela familjen: båtutställningen utforskades av utöver mannen och sonen även av hunden.

”Man rymdes bra på parkeringen och det var en avslappnad och trevlig stämning på området, något för hela familjen. ”Speciellt tack för det svindlande programnumret, vilket utfördes av vattenskotern och mannen uppe på vattenstrålen. En mäktig föreställning, sade den sexåriga sonen. Vi kommer säkert på nytt”, berättar Nina.

Fiskeguiden Jani Ollikainen deltog i Flytande för att berätta om utrustningen av en fiskeribåt och presentera sin egna, för spinnfiske specialutrustade Buster XXL -aluminiumbåt. Vid utställningen visades drygt ett tiotal olika fiskeribåtar och fiskeribryggan, som placerats mitt på området, fick beröm av både publiken och utställarna.

”Människorna var verkligt intresserade av fiskeribåtarna tilläggsutrustning och elbogmotorerna samt speciellt fiskelodens skärminställningar”, berättar Ollikainen.

Kläder och utrustning hade åtgång

Specialbutiken Ocean Spirits företagare Arja Kunnasluoto-Gustafsson, som säljer marina kläder, inredningsprodukter och presentartiklar, var mycket nöjd med båtlivsevenemanget.

”Ett alldeles lysande evenemang, fint arrangerat, härliga kunder och ett mäktigt väder. Flytande var det bästa mässevenemanget vi någonsin deltagit i – det var lätt att förnimma, att människor ville efter en lång tid träffa varandra”, begrundar Kunnasluoto-Gustafsson.

Under mässa gick kärl, kläder och beklädnader åt. ”Flytandes hitprodukt var kvinnors sommarklänningar. Kunderna är intresserade av inhemskt, ekologiskt och etiskt”, berättar Kunnasluoto-Gustafsson.

Storm Marins Manne Stenros berättar, att man på montern upptäckte att båtbeklädnaderna nötts ut under coronaåren.

”Båtmänniskorna upplevde klart en uppdämd efterfrågan och speciellt i stället för de slutnötta skaffade man mycket nya skor, båthandskar och rockar. Människorna ville alldeles tydlig komma för att prata, prova och fingra på. Speciellt skor är sådana produkter som man inte vill köpa via nätet”, nämner Stenros.

Oy Esco Ab:s, dvs Heater.fi:s företagare Mika Vanhala, som säljer båtelektronik, eltillbehör och värmare, byggde upp en monter på Flytande mitt under flyttbrådskan som en ny båttillbehörsbutik i Esbo förorsakade.

”Ur tillbehörshandlens synvinkel är situationen positiv: trots den skugga som den ekonomiska situationen kastar gav evenemanget en bra känsla. Stämningen efter det fina vädret och en bra båtlivssommar kunde man förnimma hos kunderna, med vilka vi planerade den inkommande säsongens införskaffningar”, berättar Vanhala.

Enligt Vanhala var det gott om kunder under hela evenemanget på montern man hade tillsammans med den finländska värmartillverkaren Safire.

”Vi är det företag i branschen som snabbast ökar sin omsättning så vår verksamhetsmodell, enligt vilken vi deltar i flera mässor och är mycket framme, kan inte vara fel”, uppskattar Vanhala.

Det nästa stora evenemanget i båtbranschen i Finland är Vene 23 Båt -mässan 10–19.2.2023. Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras nästa gång i augusti 2023.