Better nutrient cycle from wastewater with RAVITA – production testing starts

Using the RAVITA process it is possible to reutilize phosphorus nutrient. The nutrient cycle reduces the use of virgin phosphorus. A demo plant will be built at Viikinmäki's wastewater treatment plant in 2018.

The production of phosphoric acid will be tested in the demo plant to optimize the process and calculate cost benefits. Helsinki Region Environmental Services HSY started research and development of RAVITA process in 2014. In RAVITA process phosphorus is recovered as phosphoric acid which can be utilized in a broad range of industrial processes and fertilizer production. In addition, the recovery of phosphorus can be combined with nitrogen recovery, resulting in ammonium phosphate as the end
product.

Nutrients from wastewater are being better utilized

Wastewater will become a resource which will be increasingly utilized in treatment plants of different sizes in the future. The main source of phosphorus is virgin apatite reserves in the soil, which are mainly located outside Europe. There is varying information about their sufficiency, which is between 60 and 400 years, and the European Union has included phosphorus on the list of critical materials.

- The RAVITA process is highly scalable and suitable for various treatment plants. This increases the number of phosphorus-removing treatment plants and reduces nutrient loading in receiving waters. More advanced, separate nutrient recovery techniques are already available on the market, but these technologies are not, as such, suitable for Nordic treatment plants, says Head of Department Mari Heinonen.

The RAVITA project has attracted interest both domestically and abroad. The process has already been presented internationally at several conferences and events and has also attracted interest from companies. RAVITA was selected in June 2017 as a Government Key project along with two other nutrient recovery projects. In spring 2018, the RAVITA project also won the SITRA municipalities’ circular economy action award and the innovation competition for the EU funded BONUS RETURN project for the improvement of the state of the Baltic Sea. The project has been funded by the Finnish Ministry of the Environment as part of the RAKI program.

More information about the project: hsy.fi/ravita

INFO BOX

The projects related to the development of HSY's wastewater treatment nutrient recovery are part of HSY's strategy for the circular economy and Clean Tech operations. HSY also invests in the development of solutions for circular economy in its other sectors.

The main purpose of wastewater purification is to remove nutrients (phosphorus and nitrogen) that cause eutrophication and organic pollutants. At the same time, the hygienic condition of purified wastewater improves. Currently HSY recycles wastewater nutrients as soil products.

The Helsinki region has for its part been a forerunner in wastewater treatment for over 100 years, minimizing the burden caused by the inhabitants of the Gulf of Finland and thus protecting the Baltic Sea.

More about wastewater treatment in HSY

Contact:

Head of Department Mari Heinonen, tel. +358 50 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi
Project Engineer Laura Rossi, tel. +358 50 412 3159, laura.rossi(at)hsy.fi

RAVITA-video by RAKI program)

Helsinki Region Environmental Services Authority HSY is a municipal body, which produces waste management and water services, as well as providing information on the Helsinki Metropolitan Area and environment.

HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 16.11.201816.11.2018 11:14Tiedote

Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen sekä tarkistaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishintaa. Hallitus päätti biojätteiden ja kartonkipakkausten kilpailutuksesta vuosille 2019–2027 seuraavasti: - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Kirkkonummelle, Espooseen, Länsi-Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin valittiin Remeo Oy - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Itä-Vantaalle valittiin Lassila & Tikanoja Oyj - kartonkipakkausten keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Länsi-Helsinkiin valittiin Urbaser Oy. Yhtymäkokous päätti muun muassa hyväksyä seuraavat asiat: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028 Yhtymäkokous päätti myös hyväksyä Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitel

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.