Better nutrient cycle from wastewater with RAVITA – production testing starts

Using the RAVITA process it is possible to reutilize phosphorus nutrient. The nutrient cycle reduces the use of virgin phosphorus. A demo plant will be built at Viikinmäki's wastewater treatment plant in 2018.

The production of phosphoric acid will be tested in the demo plant to optimize the process and calculate cost benefits. Helsinki Region Environmental Services HSY started research and development of RAVITA process in 2014. In RAVITA process phosphorus is recovered as phosphoric acid which can be utilized in a broad range of industrial processes and fertilizer production. In addition, the recovery of phosphorus can be combined with nitrogen recovery, resulting in ammonium phosphate as the end
product.

Nutrients from wastewater are being better utilized

Wastewater will become a resource which will be increasingly utilized in treatment plants of different sizes in the future. The main source of phosphorus is virgin apatite reserves in the soil, which are mainly located outside Europe. There is varying information about their sufficiency, which is between 60 and 400 years, and the European Union has included phosphorus on the list of critical materials.

- The RAVITA process is highly scalable and suitable for various treatment plants. This increases the number of phosphorus-removing treatment plants and reduces nutrient loading in receiving waters. More advanced, separate nutrient recovery techniques are already available on the market, but these technologies are not, as such, suitable for Nordic treatment plants, says Head of Department Mari Heinonen.

The RAVITA project has attracted interest both domestically and abroad. The process has already been presented internationally at several conferences and events and has also attracted interest from companies. RAVITA was selected in June 2017 as a Government Key project along with two other nutrient recovery projects. In spring 2018, the RAVITA project also won the SITRA municipalities’ circular economy action award and the innovation competition for the EU funded BONUS RETURN project for the improvement of the state of the Baltic Sea. The project has been funded by the Finnish Ministry of the Environment as part of the RAKI program.

More information about the project: hsy.fi/ravita

INFO BOX

The projects related to the development of HSY's wastewater treatment nutrient recovery are part of HSY's strategy for the circular economy and Clean Tech operations. HSY also invests in the development of solutions for circular economy in its other sectors.

The main purpose of wastewater purification is to remove nutrients (phosphorus and nitrogen) that cause eutrophication and organic pollutants. At the same time, the hygienic condition of purified wastewater improves. Currently HSY recycles wastewater nutrients as soil products.

The Helsinki region has for its part been a forerunner in wastewater treatment for over 100 years, minimizing the burden caused by the inhabitants of the Gulf of Finland and thus protecting the Baltic Sea.

More about wastewater treatment in HSY

Contact:

Head of Department Mari Heinonen, tel. +358 50 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi
Project Engineer Laura Rossi, tel. +358 50 412 3159, laura.rossi(at)hsy.fi

RAVITA-video by RAKI program)

Helsinki Region Environmental Services Authority HSY is a municipal body, which produces waste management and water services, as well as providing information on the Helsinki Metropolitan Area and environment.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.9.201811.9.2018 15:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.9.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päättää myös urakoitsijan valinnasta sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingissä ja Vantaalla. Hallitus päättää osaltaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman hyväksymisestä. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus saa tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen lausunnoll

Kasvavalle kaupungille uusia ratkaisuja – jäteastioiden tyhjentäminen aikaisin aamulla estää ruuhkia ja parantaa liikenneturvallisuutta3.9.2018 11:00Tiedote

Jäteautot voivat aiheuttaa liikennetukoksia, kun ne toimivat vilkkaan liikenteen ympäröimänä ahtaassa kaupunkitilassa. Toisinaan jäteautojen ja etenkin kevyen liikenteen kohtaamiset johtavat vaaratilanteisiin. Pääkaupunkiseudulla on tarpeen kehittää uusia käytäntöjä, kun jätehuoltopalvelujen kysyntä lisääntyy väestön kasvaessa.