Better nutrient cycle from wastewater with RAVITA – production testing starts

Using the RAVITA process it is possible to reutilize phosphorus nutrient. The nutrient cycle reduces the use of virgin phosphorus. A demo plant will be built at Viikinmäki's wastewater treatment plant in 2018.

The production of phosphoric acid will be tested in the demo plant to optimize the process and calculate cost benefits. Helsinki Region Environmental Services HSY started research and development of RAVITA process in 2014. In RAVITA process phosphorus is recovered as phosphoric acid which can be utilized in a broad range of industrial processes and fertilizer production. In addition, the recovery of phosphorus can be combined with nitrogen recovery, resulting in ammonium phosphate as the end
product.

Nutrients from wastewater are being better utilized

Wastewater will become a resource which will be increasingly utilized in treatment plants of different sizes in the future. The main source of phosphorus is virgin apatite reserves in the soil, which are mainly located outside Europe. There is varying information about their sufficiency, which is between 60 and 400 years, and the European Union has included phosphorus on the list of critical materials.

- The RAVITA process is highly scalable and suitable for various treatment plants. This increases the number of phosphorus-removing treatment plants and reduces nutrient loading in receiving waters. More advanced, separate nutrient recovery techniques are already available on the market, but these technologies are not, as such, suitable for Nordic treatment plants, says Head of Department Mari Heinonen.

The RAVITA project has attracted interest both domestically and abroad. The process has already been presented internationally at several conferences and events and has also attracted interest from companies. RAVITA was selected in June 2017 as a Government Key project along with two other nutrient recovery projects. In spring 2018, the RAVITA project also won the SITRA municipalities’ circular economy action award and the innovation competition for the EU funded BONUS RETURN project for the improvement of the state of the Baltic Sea. The project has been funded by the Finnish Ministry of the Environment as part of the RAKI program.

More information about the project: hsy.fi/ravita

INFO BOX

The projects related to the development of HSY's wastewater treatment nutrient recovery are part of HSY's strategy for the circular economy and Clean Tech operations. HSY also invests in the development of solutions for circular economy in its other sectors.

The main purpose of wastewater purification is to remove nutrients (phosphorus and nitrogen) that cause eutrophication and organic pollutants. At the same time, the hygienic condition of purified wastewater improves. Currently HSY recycles wastewater nutrients as soil products.

The Helsinki region has for its part been a forerunner in wastewater treatment for over 100 years, minimizing the burden caused by the inhabitants of the Gulf of Finland and thus protecting the Baltic Sea.

More about wastewater treatment in HSY

Contact:

Head of Department Mari Heinonen, tel. +358 50 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi
Project Engineer Laura Rossi, tel. +358 50 412 3159, laura.rossi(at)hsy.fi

RAVITA-video by RAKI program)

Helsinki Region Environmental Services Authority HSY is a municipal body, which produces waste management and water services, as well as providing information on the Helsinki Metropolitan Area and environment.

HSY kehittää uusia innovatiivisia käsittelymenetelmiä jätevesilietteiden hyödyntämiseksi15.2.2019 10:01:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää jätevesilietteen käsittelyyn uudenlaista menetelmää, jossa lietteestä voidaan poistaa tehokkaasti haitta-aineita, mutta säilyttää arvokkaat fosfori ja hiili maanparannusaineeksi. Prosessissa yritetään saada myös typpi talteen. Tätä varten HSY rakentaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon pyrolyysin koetoimintalaitoksen, joka valmistuu ensi vuoden aikana. HSY:n hallitus päätti rakentamisesta tänään 15.2.2019.

HSY:n hallituksen päätökset 15.2.201915.2.2019 09:59:12Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen, hallitus hyväksyi myös jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.2.201913.2.2019 07:19:57Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.2.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.2.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346

HSY palkitsi hyvästä ilmastotyöstä helsinkiläisen Niemikotisäätiön ja vantaalaisen Rajatorpan koulun7.2.2019 14:55:06Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut on myöntänyt ilmastopalkinnot helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle sekä vantaalaiselle Rajatorpan koululle. Lisäksi espoolaiselle Saunalahden koululle myönnettiin kunniamaininta. HSY jakoi palkinnot toimijoille, jotka ovat aktiivisesti ja innovatiivisesti toimineet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi sekä edistäneet seudun ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille4.2.2019 09:43:15Tiedote

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.