Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Nya ändringar i närtågstrafiken 18.7.-4.8.

Ändringar i närtågstrafiken 18.7–4.8:

A- och L-tågen stannar inte i Ilmala.

Dagtid avgår P-tåget i riktning mot flygplatsen och Myrbacka från Böle. Ändstation för I-tågen som avgår från flygplatsen och som kör via Myrbacka och Hoplax är Böle.

I nattrafik stannar P- och I-tågen inte alls i Ilmala.

I- och P-tågen till och från Flygplatsen (Ringbanan):

Från flygplatsen kör P-tåget fram till Helsingfors via Dickursby och I-tåget från Helsingfors till

flygplatsen via Dickursby.

• Från måndag till fredag avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 6.08–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 5.14–21.19 har Böle som ändstation.
  • På lördagar avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.08–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 7.34–21.19 har Böle som ändstation.
  • På söndagar avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 10.23–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 9.44–21.19 har Böle som ändstation.

A- och L-tågen:

A-tågen kör med glesare turtäthet dvs. var 30:e minut 18.7 – 4.8 mellan Alberga och Helsingfors. A- och L-tågen stannar inte i Ilmala under förbättringsarbetena. Till Ilmala kommer man till exempel genom att byta till ett I- eller P-tåg i Hoplax eller i Böle. Nattetid kan man resa med busslinje 23 eller 23N från Böle till Ilmala.

Banarbetena utförs i anknytning till Trafikverkets HELRA-projekt liikennevirasto.fi/helra.

Trafikverkets projekt för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA) ingår i ett mera omfattande projekt för att utveckla bannätet i Södra Finland.  Inom projektet ändras spåren på Helsingfors bangård så att de bättre svarar mot den ökade trafikmängden. HELRA-projektet effektiverar verksamheten på Helsingfors bangård och minskar tågens störningskänslighet. Efter slutfört projekt kan tågkapaciteten mellan Helsingfors och Böle ökas från 74 tåg till nästan 90 tåg i timmen. Under ett dygn innebär detta en ökning på 200 tåg.  Kostnaderna för ändringarna på bangården beräknas uppgå till 60 miljoner euro. Byggnadsplaneringen erhåller TEN-T finansiering. HELRA-projektet blir klart 2020. HELRA-projektet genomförs av Trafikverket, HRT och VR.

Ytterligare information om avvikelserna i trafiken:
HRT: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tfn 040 573 1283 och www.reittiopas.fi
VR Närtrafik: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tfn 0307 0123 och www.vr.fi

Mer information om HELRA-projektet:
Trafikverket: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@trafikverket.fi, tfn 029 534 3829

Nya ändringar i närtågstrafiken 18.7.-4.8.
Nya ändringar i närtågstrafiken18.7.-4.8. Foto: Lauri Eriksson/HRT

Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.314.2.2019 14:45:00Tiedote

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter. Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte. Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt t

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote