Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Nya ändringar i närtågstrafiken 18.7.-4.8.

Ändringar i närtågstrafiken 18.7–4.8:

A- och L-tågen stannar inte i Ilmala.

Dagtid avgår P-tåget i riktning mot flygplatsen och Myrbacka från Böle. Ändstation för I-tågen som avgår från flygplatsen och som kör via Myrbacka och Hoplax är Böle.

I nattrafik stannar P- och I-tågen inte alls i Ilmala.

I- och P-tågen till och från Flygplatsen (Ringbanan):

Från flygplatsen kör P-tåget fram till Helsingfors via Dickursby och I-tåget från Helsingfors till

flygplatsen via Dickursby.

• Från måndag till fredag avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 6.08–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 5.14–21.19 har Böle som ändstation.
  • På lördagar avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.08–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 7.34–21.19 har Böle som ändstation.
  • På söndagar avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 10.23–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 9.44–21.19 har Böle som ändstation.

A- och L-tågen:

A-tågen kör med glesare turtäthet dvs. var 30:e minut 18.7 – 4.8 mellan Alberga och Helsingfors. A- och L-tågen stannar inte i Ilmala under förbättringsarbetena. Till Ilmala kommer man till exempel genom att byta till ett I- eller P-tåg i Hoplax eller i Böle. Nattetid kan man resa med busslinje 23 eller 23N från Böle till Ilmala.

Banarbetena utförs i anknytning till Trafikverkets HELRA-projekt liikennevirasto.fi/helra.

Trafikverkets projekt för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA) ingår i ett mera omfattande projekt för att utveckla bannätet i Södra Finland.  Inom projektet ändras spåren på Helsingfors bangård så att de bättre svarar mot den ökade trafikmängden. HELRA-projektet effektiverar verksamheten på Helsingfors bangård och minskar tågens störningskänslighet. Efter slutfört projekt kan tågkapaciteten mellan Helsingfors och Böle ökas från 74 tåg till nästan 90 tåg i timmen. Under ett dygn innebär detta en ökning på 200 tåg.  Kostnaderna för ändringarna på bangården beräknas uppgå till 60 miljoner euro. Byggnadsplaneringen erhåller TEN-T finansiering. HELRA-projektet blir klart 2020. HELRA-projektet genomförs av Trafikverket, HRT och VR.

Ytterligare information om avvikelserna i trafiken:
HRT: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tfn 040 573 1283 och www.reittiopas.fi
VR Närtrafik: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tfn 0307 0123 och www.vr.fi

Mer information om HELRA-projektet:
Trafikverket: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@trafikverket.fi, tfn 029 534 3829

Nya ändringar i närtågstrafiken 18.7.-4.8.
Nya ändringar i närtågstrafiken18.7.-4.8. Foto: Lauri Eriksson/HRT

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen: Osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan24.6.2018 13:30Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.