Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Nya ändringar i närtågstrafiken 18.7.-4.8.

Ändringar i närtågstrafiken 18.7–4.8:

A- och L-tågen stannar inte i Ilmala.

Dagtid avgår P-tåget i riktning mot flygplatsen och Myrbacka från Böle. Ändstation för I-tågen som avgår från flygplatsen och som kör via Myrbacka och Hoplax är Böle.

I nattrafik stannar P- och I-tågen inte alls i Ilmala.

I- och P-tågen till och från Flygplatsen (Ringbanan):

Från flygplatsen kör P-tåget fram till Helsingfors via Dickursby och I-tåget från Helsingfors till

flygplatsen via Dickursby.

• Från måndag till fredag avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 6.08–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 5.14–21.19 har Böle som ändstation.
  • På lördagar avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 8.08–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 7.34–21.19 har Böle som ändstation.
  • På söndagar avgår P-tågen undantagsvis från Böle kl. 10.23–21.57.
  • I-tågen som avgår från flygplatsen kl. 9.44–21.19 har Böle som ändstation.

A- och L-tågen:

A-tågen kör med glesare turtäthet dvs. var 30:e minut 18.7 – 4.8 mellan Alberga och Helsingfors. A- och L-tågen stannar inte i Ilmala under förbättringsarbetena. Till Ilmala kommer man till exempel genom att byta till ett I- eller P-tåg i Hoplax eller i Böle. Nattetid kan man resa med busslinje 23 eller 23N från Böle till Ilmala.

Banarbetena utförs i anknytning till Trafikverkets HELRA-projekt liikennevirasto.fi/helra.

Trafikverkets projekt för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA) ingår i ett mera omfattande projekt för att utveckla bannätet i Södra Finland.  Inom projektet ändras spåren på Helsingfors bangård så att de bättre svarar mot den ökade trafikmängden. HELRA-projektet effektiverar verksamheten på Helsingfors bangård och minskar tågens störningskänslighet. Efter slutfört projekt kan tågkapaciteten mellan Helsingfors och Böle ökas från 74 tåg till nästan 90 tåg i timmen. Under ett dygn innebär detta en ökning på 200 tåg.  Kostnaderna för ändringarna på bangården beräknas uppgå till 60 miljoner euro. Byggnadsplaneringen erhåller TEN-T finansiering. HELRA-projektet blir klart 2020. HELRA-projektet genomförs av Trafikverket, HRT och VR.

Ytterligare information om avvikelserna i trafiken:
HRT: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, tfn 040 573 1283 och www.reittiopas.fi
VR Närtrafik: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, tfn 0307 0123 och www.vr.fi

Mer information om HELRA-projektet:
Trafikverket: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@trafikverket.fi, tfn 029 534 3829

Nya ändringar i närtågstrafiken 18.7.-4.8.
Nya ändringar i närtågstrafiken18.7.-4.8. Foto: Lauri Eriksson/HRT

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.9.201811.9.2018 12:48Tiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2017 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon tarkastuslautakunnan vuotta 2017 koskevan arviointikertomuksen johdosta. Tarkastuslautakunnan keskeisimmät havainnot koskivat HSL:n strategian toteutumista, asiakastyytyväisyyskyselyjen johtopäätöksiä, talousarvion 2017 toteutumista, henkilöstöä ja talouden keskeisten tunnuslukujen tulkintaa ja seurantaa sekä LIJ-hanketta ja länsimetron viivästymistä. Tarkastuslautakunnan suositukset ja kehittämisehdotukset on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon vuoden 2018 toiminnassa ja ne huomioidaan lopullisen toiminta- ja taloussuunnitelman 2019-2021 laadinnassa. Hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee HSL:n hallituksen lausunnon tiedoksi. Linkki tarkastamattomaan pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018530-2 Sähköbussien latauspalvelun hankinta Hallitus päätti valita kokona