Bildkonstnären Erik Creutziger tilldelas Maire Gullichsen priset 2022

Maire Gullichsen priset för år 2022 tilldelas bildkonstnären Erik Creutziger, som är känd för sina föreställande och koloristiska målningar. Maire Gullichsen priset delas nu ut för tionde gången. Konstprisets summa uppgår till 10 000 euro.
Erik Creutziger: Hedonisternas bakgård II, 110x170cm, olja på duk, 2022.

I sin prismotivering skriver prisjuryn: Erik Creutzigers målningar är oemotståndliga eftersom de inte ger sig in i kamp med betraktaren. Creutziger provocerar inte betraktaren och försöker inte heller lära oss någonting, målningarna tycks ha uppstått ur sig själva. Detta slags avsaknad av beräkning är förenlig med målerikonstens värdiga traditioner. Wassily Kandinsky kallade detta för den inre nödvändigheten. Begreppet hade före honom använts av Richard Wagner och Leo Tolstoj. Senare användes termen bland annat av Arnold Schönberg, Heinrich Wölfflin och Oswald Spengler. Efter modernismen har begreppet av en outgrundlig orsak övergetts, men lyfts fram av Maire Gullichsen-prisjury som en central princip för urvalskriterierna.

I Creutzigers måleri framträder den inre nödvändigheten som kunskap om och respekt för måleriets villkor. Creutziger bryter med formens materialitet för att ersätta den med kolorism. I hans verk leder detta inte till abstraktion av motivet utan ger upphov till bilder där känslan av landskap och rymd uppstår. Gestalterna, djur och människor, smälter samman med det omgivande rummet vilket för tanken till kinesiska tuschmålningar. Konturer avlägsnas och allt blir ett med hjälp av färgen. I balansgången mellan figur och färg ger Creutziger prov på känslighet som blivit alltmer ovanlig hos samtidskonsten.”

Maire Gullichsen priset tilldelas främst en yngre professionell konstnär och delas ut cirka vartannat år. Man kan inte ansöka om priset utan prismottagaren väljs ut av en multidisciplinär prisnämnd på basen av det konstnärliga uttrycket, besök på utställningar och ateljéer samt diskussioner som förts med konstnären.

Erik Creutziger själv berättar att stämningen i hans målningar oftast baserar sig på egna erfarenheter. ”Jag öser i mitt måleri ur ögonblick som jag lagrat i mitt minne, och som exempelvis kommer från resor eller promenader. Att i en fantasivärld kombinera det jag sett och upplevt fascinerar mig”, säger han. Creutziger deltar som följande i grupputställningen Reality and Imagination på The Museum of New Art i april 2023 i Pärnu i Estland.

Erik Creutziger (f. 1982) är en bildkonstnär från Helsingfors, som blev klar från Fria Konstskolan år 2007 och från Bildkonstakademin 2013. Han är medlem i Målarförbundet, Kuvasto rf och Konstnärsgillet i Helsingfors. Verk av konstnären finns bl.a. i samlingarna på Helsingfors konstmuseum HAM, Kiasma (Seppo Fräntis samling), EMMA – Esbo moderna konstmuseum och Stiftelsen Pro Artibus. Creutziger har tilldelats Grönqvistska stiftelsens pris 2020, William Thuring priset 2019 och Stiftelsen Stina Krooks pris år 2015.

Maire Gullichsens 80-årsjubileumsfond
grundades år 1988 i samband med den välkända konstmecenaten Maire Gullichsens (1907–1990) födelsedag som en del av Alvar Aalto Stiftelsen. Till prisjuryn för Maire Gullichsen priset 2022 har hört Leif Jakobsson (ordförande), Johanna Gullichsen, Kirsi Gullichsen, Harry Alanen, Leena Kuumola och Silja Rantanen.

Tidigare har Maire Gullichsen priset tilldelats Pekka Sassi (2020), Inka Kivalo (2018), Vesa-Pekka Rannikko (2007), Sandra Kantanen (2005), Nathalie Lahdenmäki (2002), Mari Rantanen (1997), Marjatta Oja (1993), Tor Arne (1991) och Pekka Pitkänen (1987).

Tilläggsinformation:
Ordförande i prisjuryn Leif Jakobsson
jakobsson.leifverner@gmail.com
Tel +358 440 304 099

Prisjuryns sekreterare Mari Forsberg
mari.forsberg@alvaraalto.fi
Tel +358 45 679 0920

Konstnären Erik Creutziger
erik.creutziger@gmail.com
Tel +358 40 702 4048

Intervjuförfrågningar och pressbilder:
Kommunikationschef Mirkka Vidgrén, Alvar Aalto Stiftelsen
Tel +358 40 168 5142

Erik Creutziger: Hedonisternas bakgård II, 110x170cm, olja på duk, 2022.
Erik Creutziger. Foto Lasse Palmu.

Följ Alvar Aalto -säätiö

Senaste pressmeddelandena från Alvar Aalto -säätiö