WolfcomWolfcom

Billebeino ja Sasta yhteistyöhön - tyylikäs askel luontopoluilta kaduille

Suomalaiset vaatetusalan yritykset Billebeino ja Sasta ovat yhdistäneet osaamisensa tuomalla kotimaista eräperinnettä katumuotiin ja viemällä samalla urbaania tyyliä luontopoluille. Yhteistyön tuloksena syntyi aito Territory Jacket -sarkatakki, joka on valmistettu Sastan erämaajuuria peilaavasta kierrätysvillasta.

Uudessa katu- ja metsäuskottavassa Territory Jacket -sarkatakissa yhdistyvät Billebeinon lifestyle-markkinatuntemus sekä korkealuokkaisia ulkoiluvaatteita suunnittelevan perinteikkään Sastan asiantuntemus kestävyydessä, teknisissä yksityiskohdissa, materiaaleissa ja vastuullisessa valmistuksessa. Kuva: Lari Järnefelt

Uudessa katu- ja metsäuskottavassa Billebeino X Sasta Territory Jacket -sarkatakissa yhdistyvät Billebeinon lifestyle-markkinatuntemus sekä korkealuokkaisia ulkoiluvaatteita suunnittelevan perinteikkään Sastan asiantuntemus kestävyydessä, tuotteen teknisissä yksityiskohdissa, materiaaleissa ja vastuullisessa tekstiilituotannossa.

Vastuullisuus on tärkeää sekä Billebeinon että Sastan arvomaailmoissa. Billebeinon perustajat arvostavat Sastassa paitsi brändin autenttisuutta ja arvomaailmaa, myös sitä, miten aidot perinnemerkit ovat lifestyle-markkinoilla nyt kovassa nosteessa. Juuri tästä syystä kaksi kotimaista toimijaa halusivat yhdistää voimansa ja korostaa paitsi klassista suomalaista tyyliä, myös vahvaa kotimaista vaatetusalan osaamista.

”Sasta oli helppo valinta kollaboraatiokumppaniksemme. Se on perinteikkäimpiin kuuluva suomalainen vaatemerkki ja jakaa kanssamme samanlaisen arvomaailman. On todella siistiä päästä tekemään yhdessä juttuja kulttimainetta nauttivan kotimaisen vaateyhtiön ammattitaitoisen väen kanssa”, kertoo Billebeinon perustaja Ville Leino.

”Meille Billebeino on erittäin mielenkiintoinen yhteistyökumppani. Olemme seuranneet heidän hienoa kasvutarinaansa lifestyle-markkinoilla ja on ollut todella innostavaa päästä toteuttamaan tämä upea takki yhdessä heidän kanssaan. Vaikka olemmekin toimineet erilaisissa segmenteissä ja käyttöympäristöissäkin, yhdistää meitä kestävä arvomaailma ja luonnollisesti myös kotimaisuus”, Sasta Oy:n toimitusjohtaja Juha Latvala sanoo.

Ympäristön ehdoilla pikamuotia vastaan

Billebeino tunnetaan katumuodista, jossa inspiraatio on haettu urheilusta, musiikista ja taiteesta. Toiminnan keskiössä on aina ollut myös vihreä ja ympäristön ehdoilla kulkeva tapa tehdä asioita.

”Sastan toimintaa ohjaa ajatus luonnon kunnioittamisesta. Me jaamme saman näkemyksen, josta hyvänä esimerkkinä ovat 100-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista ja ilman vedenkulutusta tehdyt tuotteemme”, Billebeinon toimitusjohtaja Juhani Putkonen muistuttaa ja jatkaa: ”Sastan kanssa on ollut siistiä tehdä hommia. Heistä on ollut suuri apu muun muassa takin teknisen toteutuksen ja yksityiskohtien kanssa. Me ollaan sitten tuotu siihen mukaan omaa osaamistamme, eli lifestyle-puolen tietotaitoa.”

Vastuullinen kotimainen toimija oli molemmille helppo ja luonnollinen valinta yhteistyökumppaniksi. Sastan toimintaa ohjaa erämiesten vanha luontoa pitää kunnioittaa -viisaus, mikä ohjaa vastuullista toimintaa ja sitä, että tehdään parhaita mahdollisia tuotteita koviin erämaaoloihin.

”Nykypäivän pikamuoti on yksi tekstiilialan suurista ongelmista ja se on kaukana meidän arvomaailmastamme. Sastan perinteiden mukaisesti meillä ei viilata grammoja, vaan teemme kestäviä ja teknisiä vaatteita kovaan käyttöön ja koviin oloihin. On tärkeää myös muistaa, että tuote ei ole aina käyttökelvoton, jos se on kulunut, tai jokin yksityiskohta on rikkoontunut. Mikäli vaate jossain vaiheessa vaatii huoltoa, niin me Sastalla olemme tarjonneet korjauspalvelua jo lähes viidenkymmenen vuoden ajan”, lisää Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala.

Billebeino

Billebeino on suomalainen vaateyritys, jonka inspiraationa toimivat urheilu, musiikki, taide sekä katumuoti. Entisen jääkiekkoilijan Ville Leinon ja hänen ystävänsä Juhani Putkosen perustama yritys on noussut rakettimaisesti suomalaisen vaatealan merkittäväksi tekijäksi. Valtaosa Billebeino-tuotteista on tehty 100-prosenttisesti kierrätetyistä tekstiileistä, eikä niiden valmistukseen ole kulutettu lainkaan vettä.

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo kohta 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt 50 vuoden kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Billebeino X Sasta Territory Jacket

Suunniteltu Suomessa, valmistettu EU:ssa (valmistusmaa Viro).

Malli: Unisex, koot XS-XXL

Ovh. 296 euroa

Myynnissä 1.10. alkaen osoitteessa www.billebeino.com sekä Aukia-myymälöissä Tampereella ja Vaasassa.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juhani Putkonen, toimitusjohtaja, Billebeino, 045 676 8594, juhani@billebeino.com
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Billebeino ja Sasta ovat yhdistäneet osaamisensa tuomalla kotimaista eräperinnettä katumuotiin ja viemällä samalla urbaania elämäntyyliä luontopoluille. Kuva: Lari Järnefelt
Sastan Juha Latvala ja Billebeinon Ville Leino yhdistivät voimansa tuoden perinteistä kotimaista eräosaamista katumuotiin. Kuva: Lari Järnefelt
Hinta 296 euroa
Kestävästä kierrätysvillasta valmistettu Billebeino X Sasta Territory Jacket -sarkatakki on Sastan ja Billebeinon yhteinen näkemys klassisesta duffelitakista. Takissa on useita teknisiä yksityiskohtia ja suojaava sekä säädettävä huppu. Materiaali: 70 % kierrätysvilla, 20 % polyesteri, 5 % polyamidi, 5 % muut kuidut. Valmistettu EU:ssa (valmistusmaa Viro). Malli: Unisex Koot XS-XXL Hinta 296 euroa Myynti www.billebeino.com sekä Aukia-myymälät Tampereella ja Vaasassa. Kuva: Lari Järnefelt
Myynti www.billebeino.com sekä Aukia-myymälät Tampereella ja Vaasassa.
TERRITORY JACKET -sarkatakki on valmistettu Sastan juuria peilaavasta sarkavillasta. Kuva: Lari Järnefelt

Radiokanava BusinessFM hakee osavaltakunnallista toimilupaa23.10.2018 11:16Tiedote

Pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja Ouluun jo laajentunut, erityisesti hyvästä musiikista ja työuransa kehittämisestä kiinnostuneille kuulijoille suunnattu kotimainen BusinessFM-radiokanava hakee Viestintävirastolta osavaltakunnallista toimilupaa kaudelle 2020-30. Kanava haluaa välittää työ- ja talouselämän arvokasta tietopääomaa ja sen myötä omalta osaltaan edistää suomalaista kansantaloutta nykyisiä kuuluvuusalueitaan laajemmin. BusinessFM kertoo saaneensa hakemukselleen paljon tukea maakunnallisilta päättäjiltä ja mielipidevaikuttajilta.

Vuoden Keittiöteko -kisan finalistit valittu16.10.2018 11:15Tiedote

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko valitaan tänä syksynä kolmannen kerran. Kilpailussa etsitään suomalaista keittiötekoa tai -tiimiä, joka luo ravintolaan uusia toimintamalleja, teknologiaa tai palveluita, joista on hyötyä sekä aterioiden valmistajille että niiden nauttijoille. Finaaliin on valittu kymmenen keittiötekoehdokasta Lempäälästä, Helsingistä, Järvenpäästä, Orivedeltä, Porista, Forssasta ja Turusta.

Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa12.10.2018 10:13Tiedote

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Reaktorin ja LEGOn lasten robottikoodikoulu saapuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle11.10.2018 13:26Tiedote

Suomalainen design- ja teknologiayritys Reaktor on kehittänyt robottikoodikoulun, jonka avulla lapset voivat tutustua koodaamisen perusteisiin ja merkitykseen helpolla ja hauskalla tavalla. Syyslomaviikonloppuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestettävässä koodikoulussa lapset pääsevät Reaktorin kehittämällä applikaatiolla luomaan toimintakäskyjä kahdelle LEGO Boost -robotille. Koodikoulu on avoinna 12.–14.10. kello 14-16 lentoaseman Kainuu loungessa.