Biohajoava festarilautanen, sellutehtaan hukkalämpöä hyödyntävä kasvihuone ja muunneltavuuden mahdollistava lattiaelementti – löytyykö tästä joukosta seuraava metsäteollisuuden innovaatio?

Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun kärkikolmikko vastaa monialaisesti globaaleihin megatrendeihin. Tuomaristo uskoo opiskelijoiden tekemien innovaatioiden kaupalliseen potentiaaliin.

Metsäteollisuuden Wood U Make It Happen -innovaatiokilpailun tuomaristo on valinnut kolme finalistijoukkuetta. Kilpailun voitosta kisaavat biohajoavan Kaarni-lautasen kehittäneet Eveliina Juuri, Sanna-Liisa Järvelä ja Jinze Dou, sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävän Relaps-ekosysteemin innovoineet Mikko Niemeläinen ja Milla-Mari Vastavuo sekä puisen lattiaelementin kehittäjä Samuli Rinne. Finalistit edustavat Aalto-yliopiston eri kouluja.

Tuomariston mielestä kärkikolmikon innovaatiot vastaavat erinomaisesti metsäalaa koskettaviin globaaleihin megatrendeihin, kuten ympäristöongelmiin ja luonnonvarojen vähenemiseen.

”Töissä on hyödynnetty inspiroivalla tavalla puun eri osista tehtyjä materiaaleja ja viety kiertotalousajattelu seuraavalle tasolle”, kehuu tuomariston puheenjohtaja Maija Itkonen, Nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green Foodsin perustaja.

Itkosen mielestä opiskelijoiden tekemissä innovaatioissa on kaupallista potentiaalia.

”Ratkaisuissa on hyödynnetty ennakkoluulotonta ajattelua, mutta samaan aikaan lopputulokset ovat konkreettisia ja käyttötarkoitusta on mietitty pitkälle.”

Innovaatioille ja nuorten osaamiselle on kysyntää

Innovaatiokilpailu on osa Metsäteollisyys ry:n 100-vuotisjuhlavuotta, jonka yhtenä tärkeänä teemana on uusiutuminen ja tulevaisuuteen katsominen.

”Jäsenyrityksemme ovat viime aikoina tehneet upeita avauksia metsäinnovaatioiden parissa. Metsäteollisuus tarvitsee nuoria alalle tulijoita, heidän rohkeita ideoitaan ja uskoa omaan osaamiseen, jotta sama kehitys jatkuu”, muistuttaa Metsäteollisuuden innovaatioasioiden päällikkö Alina Ruonala-Lindgren.

Valitut finalistit ja tuomareiden kommentit:

Kaarni
Innovaation kuvaus: Biohajoava lautanen, joka on valmistettu pajun kaarnasta erotelluista kuiduista
Joukkue: Eveliina Juuri, Sanna-Liisa Järvelä ja Jinze Dou, Aalto-yliopisto
Tuomariston kommentit: ”Uudenlainen materiaali, jossa nähdään monia kiinnostavia käyttömahdollisuuksia. Lisäksi Kaarnin materiaalia on mahdollista valmistaa jo olemassa olevissa tuotantokoneissa, mikä antaa suuren skaalauspotentiaalin.”

Relaps
Innovaation kuvaus: Tehostettua ruoantuotantoa sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntämällä
Joukkue: Mikko Niemeläinen ja Milla-Mari Vastavuo, Aalto-yliopisto
Tuomariston kommentit: ”Ekosysteemi-innovaatio, joka lähestyy uudella tavalla ruoantuotantoa ja erityisesti pimeäkasvatusta. Innovatiivinen ratkaisu, joka hyödyntää metsäteollisuuden hukkalämpöä ja mineraaleja sekä uutta teknologiaa, kuten led-valaistusta.”

Wooden floor element
Innovaation kuvaus: Asuntojen muunneltavuuden mahdollistava puuvälipohja
Joukkue: Samuli Rinne, Aalto-yliopisto
Tuomariston kommentit: ”Huolellisesti ja pitkälle mietitty elementti, joka vastaa rakennuskannan uusiutumistarpeeseen ja parantaa tilojen muunneltavuutta. Edistää puun käyttöä rakennusmateriaalina.”

Innovaatiokilpailu osana Metsäteollisuuden 100-vuotisjuhlaa

Metsäteollisuus ry:n ja Puunjalostusinsinöörit ry:n innovaatiokilpailu Wood You Make It Happen on suunnattu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille. Seitsemän parasta joukkuetta esittelivät töitään kilpailun semifinaalissa PulPaper 2018 -messuilla 31.5. Voittaja julkistetaan joulukuussa Metsäteollisuus ry:n 100-vuotisjuhlassa joulukuussa. Kilpailun parhaat työt palkitaan: ensimmäinen palkinto on 10 000 euroa, toinen 5 000 euroa ja kolmas 3 000 euroa.

www.forestindustries.fi/contest

innovaatioasioiden päällikkö Alina Ruonala-Lindgren, puh. 0400 454 241, twitter @AlinaRuonala

Kilpailijoiden haastattelupyynnöt ja kuvat:

tiedottaja Martta Fredrikson, tiedottaja, puh. 040 687 1686, twitter @marttaf

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.