Biohajoava festarilautanen, sellutehtaan hukkalämpöä hyödyntävä kasvihuone ja muunneltavuuden mahdollistava lattiaelementti – löytyykö tästä joukosta seuraava metsäteollisuuden innovaatio?

Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun kärkikolmikko vastaa monialaisesti globaaleihin megatrendeihin. Tuomaristo uskoo opiskelijoiden tekemien innovaatioiden kaupalliseen potentiaaliin.

Metsäteollisuuden Wood U Make It Happen -innovaatiokilpailun tuomaristo on valinnut kolme finalistijoukkuetta. Kilpailun voitosta kisaavat biohajoavan Kaarni-lautasen kehittäneet Eveliina Juuri, Sanna-Liisa Järvelä ja Jinze Dou, sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävän Relaps-ekosysteemin innovoineet Mikko Niemeläinen ja Milla-Mari Vastavuo sekä puisen lattiaelementin kehittäjä Samuli Rinne. Finalistit edustavat Aalto-yliopiston eri kouluja.

Tuomariston mielestä kärkikolmikon innovaatiot vastaavat erinomaisesti metsäalaa koskettaviin globaaleihin megatrendeihin, kuten ympäristöongelmiin ja luonnonvarojen vähenemiseen.

”Töissä on hyödynnetty inspiroivalla tavalla puun eri osista tehtyjä materiaaleja ja viety kiertotalousajattelu seuraavalle tasolle”, kehuu tuomariston puheenjohtaja Maija Itkonen, Nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green Foodsin perustaja.

Itkosen mielestä opiskelijoiden tekemissä innovaatioissa on kaupallista potentiaalia.

”Ratkaisuissa on hyödynnetty ennakkoluulotonta ajattelua, mutta samaan aikaan lopputulokset ovat konkreettisia ja käyttötarkoitusta on mietitty pitkälle.”

Innovaatioille ja nuorten osaamiselle on kysyntää

Innovaatiokilpailu on osa Metsäteollisyys ry:n 100-vuotisjuhlavuotta, jonka yhtenä tärkeänä teemana on uusiutuminen ja tulevaisuuteen katsominen.

”Jäsenyrityksemme ovat viime aikoina tehneet upeita avauksia metsäinnovaatioiden parissa. Metsäteollisuus tarvitsee nuoria alalle tulijoita, heidän rohkeita ideoitaan ja uskoa omaan osaamiseen, jotta sama kehitys jatkuu”, muistuttaa Metsäteollisuuden innovaatioasioiden päällikkö Alina Ruonala-Lindgren.

Valitut finalistit ja tuomareiden kommentit:

Kaarni
Innovaation kuvaus: Biohajoava lautanen, joka on valmistettu pajun kaarnasta erotelluista kuiduista
Joukkue: Eveliina Juuri, Sanna-Liisa Järvelä ja Jinze Dou, Aalto-yliopisto
Tuomariston kommentit: ”Uudenlainen materiaali, jossa nähdään monia kiinnostavia käyttömahdollisuuksia. Lisäksi Kaarnin materiaalia on mahdollista valmistaa jo olemassa olevissa tuotantokoneissa, mikä antaa suuren skaalauspotentiaalin.”

Relaps
Innovaation kuvaus: Tehostettua ruoantuotantoa sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntämällä
Joukkue: Mikko Niemeläinen ja Milla-Mari Vastavuo, Aalto-yliopisto
Tuomariston kommentit: ”Ekosysteemi-innovaatio, joka lähestyy uudella tavalla ruoantuotantoa ja erityisesti pimeäkasvatusta. Innovatiivinen ratkaisu, joka hyödyntää metsäteollisuuden hukkalämpöä ja mineraaleja sekä uutta teknologiaa, kuten led-valaistusta.”

Wooden floor element
Innovaation kuvaus: Asuntojen muunneltavuuden mahdollistava puuvälipohja
Joukkue: Samuli Rinne, Aalto-yliopisto
Tuomariston kommentit: ”Huolellisesti ja pitkälle mietitty elementti, joka vastaa rakennuskannan uusiutumistarpeeseen ja parantaa tilojen muunneltavuutta. Edistää puun käyttöä rakennusmateriaalina.”

Innovaatiokilpailu osana Metsäteollisuuden 100-vuotisjuhlaa

Metsäteollisuus ry:n ja Puunjalostusinsinöörit ry:n innovaatiokilpailu Wood You Make It Happen on suunnattu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille. Seitsemän parasta joukkuetta esittelivät töitään kilpailun semifinaalissa PulPaper 2018 -messuilla 31.5. Voittaja julkistetaan joulukuussa Metsäteollisuus ry:n 100-vuotisjuhlassa joulukuussa. Kilpailun parhaat työt palkitaan: ensimmäinen palkinto on 10 000 euroa, toinen 5 000 euroa ja kolmas 3 000 euroa.

www.forestindustries.fi/contest

innovaatioasioiden päällikkö Alina Ruonala-Lindgren, puh. 0400 454 241, twitter @AlinaRuonala

Kilpailijoiden haastattelupyynnöt ja kuvat:

tiedottaja Martta Fredrikson, tiedottaja, puh. 040 687 1686, twitter @marttaf

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa