Biojätteen lajittelu helpottuu 2 000:ssa Hoasin asunnossa – HSY tarjoaa opiskelijoille 160 000 biopussia

HSY ja Hoas jakavat paperisia biojätepusseja asukkaiden käyttöön. Tavoitteena on saada entistä enemmän biojätettä kiertoon. Pilotissa on mukana 2 000 Hoasin asuntoa.

Biojätteen lajittelu helpottuu 2000:ssa opiskelija-asunnossa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n ja Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoasin pilotti alkoi lokakuussa viikolla 43.

- Käynnistimme kokeilun, koska haluamme tehdä biojätteen lajittelusta entistä sujuvampaa ja miellyttävämpää. Sekajätteestä noin kolmasosa on biojätettä, jonka saa helposti lajiteltua erikseen. Tällä hetkellä asukkaiden biojätteestä yli 65 prosenttia päätyy vielä sekajätteen joukkoon, toteaa HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

- Haluamme mahdollistaa asukkaillemme mukavinta ja helpointa opiskeluajan asumista. Uusi pilotti tulee varmasti lisäämään biojätteen lajittelua, sillä Hoasin opiskelija-asukkaat ovat ympäristötietoisia ja ahkeria kierrättäjiä, kertoo Hoasin kiinteistöpalvelupäällikkö Satu Kivipuro.

Biojätteen lajittelun aloittaminen helpottuu, kun biojätepusseja jaetaan koteihin. HSY:n pilotissa jokainen asuntokunta saa 80 biojätepussia, mikä riittää noin puoleksi vuodeksi. Pilotissa jaettavat biojätepussit kestävät hyvin rasvaa ja kosteutta.

HSY:n keväällä teettämässä kyselyssä selvitettiin yleisimpiä syitä siihen, miksi asukkaat eivät lajittele kodin jätteitä. Kyselyyn vastanneista asukkaista 20 prosenttia kertoi syyksi, että heillä ei ole sopivia roska-astioita tai -pusseja esimerkiksi biojätteelle.

- Pilotin myötä asukkaat toivottavasti innostuvat biojätteen lajittelusta. HSY selvittää pilotin aikana, miten kiinteistöiltä kerättävän biojätteen määrä kasvaa, kun asukkaille jaetaan koteihin biojätepusseja. Samalla keräämme myös asukkaiden kokemuksia biopussien käytöstä sekä tietoa asukkaiden lajittelumotivaatiosta, Tukiainen sanoo.

Biojäte syntyy uudelleen multana ja biokaasuna

Vuonna 2019 HSY tuotti pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen erilliskerätystä biojätteestä 50 000 tonnia multaa. Lisäksi HSY tuotti biokaasusta uusiutuvaa sähköä ja lämpöä yhteensä noin 22 000 MWh. Biokaasusta saadusta sähköstä riittäisi energiaa yli kahden miljoonan asukkaan älypuhelimeen ja tablettiin vuoden ajaksi.

Biojätteen kierrätyksessä on edelleen paljon potentiaalia, joka olisi helppo saada hyödynnettyä. HSY:n alueen kotien biojätteestä voitaisiin tuottaa vuosittain yhteensä 150 000 tonnia multaa ja yli 60 000 MWh puhdasta energiaa, jos asukkaat lajittelisivat kaiken biojätteen.

- Esimerkiksi yhden henkilön biojätemäärästä tuotetusta biokaasusta saataisiin energiaa sekä oman että kaverin älypuhelimeen ja tablettiin vuodeksi, kertoo Tukiainen.

Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta. Mullan mukana arvokkaat ravinteet, kuten typpi ja fosfori, palautuvat kiertoon. Biojätteen kierrätys edistää ilmastotavoitteita, sillä biojätteestä tehdään uusiutuvaa energiaa. Biojätteestä tehtävä multa toimii myös hiilinieluna.

Taustatiedot

• HSY:n tavoitteena on saada kiertoon 60 prosenttia kotitalouksien jätteestä vuoteen 2025 menneessä.
  • HSY suosittelee käyttämään paperista pussia biojätteen pakkaamiseen pääkaupunkiseudulla. Tavallista muovipussia ei voi käyttää, koska se ei maadu.
  • HSY:n Innolink Oy:llä teettämä kysely toteutettiin internetpaneelina helmi–maaliskuussa 2020. Kohderyhmän muodostivat täysi-ikäiset asukkaat Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa, Kirkkonummella ja Vantaalla. Tutkimus perustuu 1 065 vastaukseen. Tutkimuksen virhemarginaali on ±3 prosenttiyksikköä.

Lisätiedot

• HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen(at)hsy.fi, puh. 045 139 4035
  • Hoasin kiinteistöpalvelupäällikkö Satu Kivipuro, satu.kivipuro(at)hoas.fi, puh 040 5199 403

Kutsu medialle: tervetuloa kurkistamaan kanssamme bioroskikseen!

Järjestämme mediaretken Hoasin pilottikiinteistön biojäteroskikselle osana Rakasta joka murua -biojätekampanjan avajaistilaisuutta. Rakasta joka murua -kampanjassa Suomen Kiertovoima, Kuntaliitto sekä 31 kunnan jätelaitosta kannustavat seuraavan vuoden ajan asukkaita lajittelemaan biojätteensä aktiivisemmin.

Aika: 29.10. klo 13

Paikka: Hoasin vuokra-asuntoyhtiö, Pietari Kalmin katu 1 (käynti Gadolininkadun puolelta), Kumpula, Helsinki

Ohjelma:

• Tilaisuuden avaus, Kaisa Halme, viestinnän asiantuntija, Suomen Kiertovoima ry KIVO
  • Valtakunnallisen kampanjan tarve, Sirje Stén, neuvotteleva virkamies, Ympäristöministeriö
  • Tutkimustietoa biojätteestä – missä ja millainen potentiaali lymyää, Hanna Salmenperä, erikoissuunnittelija, Suomen ympäristökeskus
  • Asukkaan lajitteluarki ja kampanjatoimien esittely. Bioluulo #1:n korjaaminen, Kaisa Halme, Suomen Kiertovoima ry KIVO
  • Biojäte kiertää pääkaupunkiseudulla – HSY tarjoaa opiskelijoille 160 000 biopussia, Hanna Tukiainen, ympäristöasiantuntija, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
  • Asukkaan haastattelumahdollisuus: Mimosa Ingervo, opiskelija, Hoasin lajitteleva asukas

Toteutamme tilaisuuden ulkona ja turvaetäisyyksillä. Suositeltavaa on, että osanottajat käyttävät kasvomaskia. Sateen varalle on teltta sekä sateensuojia.

Tilaisuutta on mahdollisuus seurata myös etäyhteydellä. Tämän linkin kautta pääset lähetykseen: https://vimeo.com/472085961/96dcb4af8d

Lisätiedot: Kaisa Halme, viestinnän asiantuntija, Suomen Kiertovoima ry ­– KIVO, kaisa.halme(at)kivo.fi, puh. 040 869 8350

Biojätteen lajittelu helpottuu 2000:ssa opiskelija-asunnossa.

Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailu etsii uusia kierrätysratkaisuja koteihin26.11.2020 10:03:10 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut lanseeraa uuden, kaikille avoimen ideakilpailun Kierrätys lähtee käsistä. Tavoitteena ideakilpailussa on löytää uuden ajan urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin helpottamaan lajittelua arjessa. Kilpailuaika on 26.11.-31.12.2020. Voittajaideat palkitaan rahapalkinnoin tai uusilla kierrätysinnovaatioilla. Voittajaratkaisuja testataan kodeissa ja kehitetään yhdessä yhteistyöyritysten kanssa. Kilpailun tuomaristossa nähdään edustajat Kekkilä Garden Oy:stä, Laatikkokauppa Oy:stä, Metropolia Ammattikorkeakoulusta, Niimaar Oy:stä ja Orthex Groupilta. Ideakilpailu on osa EU-rahoitteista 6Aika-hanketta CircularHoodFood.

Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina13.11.2020 10:32:37 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.

KTM Jouni Peltomaa HSY:n tulosaluejohtajaksi13.11.2020 10:31:34 EETTiedote

Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaa on valittu vakituiseen virkaan Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tukipalvelujen tulosaluejohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Tukipalvelut tuottaa sisäisiä palveluja koko HSY:n organisaatiolle ja vastaa HSY:n hankintatoimesta, vesihuollon varastoista, tietohallinnosta ja digitalisaatiosta sekä kiinteistö- ja ajoneuvopalveluista. Jouni Peltomaalla on usean vuoden kokemus tukipalvelujen johtamisesta ja kehittämisestä kuntayhtymässä. Hän on toiminut johtajatehtävissä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä vuodesta 2014 lähtien ja tätä ennen Mehiläinen Oy:ssä. Virkaa halki yhteensä 43 hakijaa. Lisätietoja toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen ja yhtymäkokouksen päätökset 13.11.202013.11.2020 10:29:30 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Långmossenin hankesuunnitelman, talousarviolainan ottamisen ja valita tukipalvelujen tulosaluejohtajan virkaan Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaan. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä aiesopimuksen koskien Suvisaariston vesiosuuskunnan liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa sekä Kruunusillat -raitiotiehankkeen tilaajan ja YKT-osapuolten yhteistyösopimuksen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - jätevesi-, sadevesi- ja sekaviemäriverkon painehuuhtelut sekä kaivantojen kuivanapidot tilataan Delete Finland Oy:ltä (kaksi osaa), Lassila & Tikanoja Oyj:ltä (kaksi osaa) ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä - putkistojen kuntotutkimuspalvelut tilataan Delete Finland Oy:ltä ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä sekä Lassila & Tikanoja Oyj:ltä - paineimuautopalvelut jätteenkäsittelykeskuksissa ja veden- sekä jätevedenpuhdistuslaitoksilla tilataan Delete Finland Oy:ltä - piha-alueiden kone- ja kunnossapitotyöt Kivikon jätepalvelukes