Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.

Tuoreessa Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvityksessä tarkastellaan, miten elinkeinoelämä käyttää Suomen tieverkkoa. Maaseudun tuotantoon perustuvien elinkeinojen tarpeet ovat olennaisia, kun pohditaan tiestön kuntoa ja käyttöä. Metsäsektorin sekä maatalouden ja elintarviketeollisuuden kuljetukset kattavat yli puolet Suomen tiekuljetuksista. Alojen käyttäessä kotimaisia raaka-aineita, korostuu merkitys Suomen kilpailukyvylle entisestään.

– Selvityksessä tarkastellaan päätiestön kuljetuksia. On kuitenkin syytä muistaa, ettei yhtäkään lopputuotetta saada valmistettua, ellei raaka-aineita saada tuotantoon aina pienimmiltä metsäteiltä saakka. Vaikka joillain osalla tiestöstä ei henkilöliikennettä ole kovinkaan paljoa, osoittaa selvitys tiestön taloudellisen merkityksen, Mäki-Hakola muistuttaa.

Metsäsektorin käyttäessä laajasti koko Suomen tiestöä, on erityisesti sen tarpeet huomioitava maamme tieverkon tulevaisuudesta puhuttaessa. Tieverkko mahdollistaa 12 miljardin euron vientitulot metsäsektorilta. Maatalouden kuljetukset painottuvat etenkin Länsi-Suomeen, mutta elintarviketeollisuus käyttää tieverkkoa laajemmin. Yli 80 % Suomen elintarviketeollisuuden raaka-aineista tulee kotimaan maataloudesta ja alan hyvinvointi jakautuu laajalle.

– Suomen tiestön tulevaisuutta pohditaan tällä hetkellä esimerkiksi parlamentaarisessa liikenneverkkotyöryhmässä. Toivottavasti tämä selvitys kuluu myös ryhmän käsissä, Mäki-Hakola pohtii.

Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvitys

Lisätietoja: elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.