Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.

Tuoreessa Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvityksessä tarkastellaan, miten elinkeinoelämä käyttää Suomen tieverkkoa. Maaseudun tuotantoon perustuvien elinkeinojen tarpeet ovat olennaisia, kun pohditaan tiestön kuntoa ja käyttöä. Metsäsektorin sekä maatalouden ja elintarviketeollisuuden kuljetukset kattavat yli puolet Suomen tiekuljetuksista. Alojen käyttäessä kotimaisia raaka-aineita, korostuu merkitys Suomen kilpailukyvylle entisestään.

– Selvityksessä tarkastellaan päätiestön kuljetuksia. On kuitenkin syytä muistaa, ettei yhtäkään lopputuotetta saada valmistettua, ellei raaka-aineita saada tuotantoon aina pienimmiltä metsäteiltä saakka. Vaikka joillain osalla tiestöstä ei henkilöliikennettä ole kovinkaan paljoa, osoittaa selvitys tiestön taloudellisen merkityksen, Mäki-Hakola muistuttaa.

Metsäsektorin käyttäessä laajasti koko Suomen tiestöä, on erityisesti sen tarpeet huomioitava maamme tieverkon tulevaisuudesta puhuttaessa. Tieverkko mahdollistaa 12 miljardin euron vientitulot metsäsektorilta. Maatalouden kuljetukset painottuvat etenkin Länsi-Suomeen, mutta elintarviketeollisuus käyttää tieverkkoa laajemmin. Yli 80 % Suomen elintarviketeollisuuden raaka-aineista tulee kotimaan maataloudesta ja alan hyvinvointi jakautuu laajalle.

– Suomen tiestön tulevaisuutta pohditaan tällä hetkellä esimerkiksi parlamentaarisessa liikenneverkkotyöryhmässä. Toivottavasti tämä selvitys kuluu myös ryhmän käsissä, Mäki-Hakola pohtii.

Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvitys

Lisätietoja: elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

MTK:n Marttila: Kuluttajia suojeltava mädäntyneeltä lihalta ja riistokanalta4.12.2017 11:36Tiedote

EU-komissio hakee vimmaisesti tuloksia Etelä-Amerikan Mercosur-kauppaneuvotteluissa erikoisin ja tuomittavin keinoin. Mercosur-maiden ainoana tavoitteena on EU:n tiukkoihin normeihin ja niiden valvontaan perustuvien ruokamarkkinoiden avaaminen selkeästi heikommin normein tuotetulle tuonnille. Kuluttajien etu on, että tuonnin vaatimukset pannaan samalle viivalle EU-tuotannon kanssa. – Ruokaturva ei ole kaupan, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa Joensuussa tänään.