Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.

Tuoreessa Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvityksessä tarkastellaan, miten elinkeinoelämä käyttää Suomen tieverkkoa. Maaseudun tuotantoon perustuvien elinkeinojen tarpeet ovat olennaisia, kun pohditaan tiestön kuntoa ja käyttöä. Metsäsektorin sekä maatalouden ja elintarviketeollisuuden kuljetukset kattavat yli puolet Suomen tiekuljetuksista. Alojen käyttäessä kotimaisia raaka-aineita, korostuu merkitys Suomen kilpailukyvylle entisestään.

– Selvityksessä tarkastellaan päätiestön kuljetuksia. On kuitenkin syytä muistaa, ettei yhtäkään lopputuotetta saada valmistettua, ellei raaka-aineita saada tuotantoon aina pienimmiltä metsäteiltä saakka. Vaikka joillain osalla tiestöstä ei henkilöliikennettä ole kovinkaan paljoa, osoittaa selvitys tiestön taloudellisen merkityksen, Mäki-Hakola muistuttaa.

Metsäsektorin käyttäessä laajasti koko Suomen tiestöä, on erityisesti sen tarpeet huomioitava maamme tieverkon tulevaisuudesta puhuttaessa. Tieverkko mahdollistaa 12 miljardin euron vientitulot metsäsektorilta. Maatalouden kuljetukset painottuvat etenkin Länsi-Suomeen, mutta elintarviketeollisuus käyttää tieverkkoa laajemmin. Yli 80 % Suomen elintarviketeollisuuden raaka-aineista tulee kotimaan maataloudesta ja alan hyvinvointi jakautuu laajalle.

– Suomen tiestön tulevaisuutta pohditaan tällä hetkellä esimerkiksi parlamentaarisessa liikenneverkkotyöryhmässä. Toivottavasti tämä selvitys kuluu myös ryhmän käsissä, Mäki-Hakola pohtii.

Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvitys

Lisätietoja: elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.