Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Bisnes ja kulttuuri -tapahtumaa vietetään taas marraskuussa 2022.

Bisnes ja kulttuuri nostaa keskusteluun yhteisön merkityksen

Tampereen kaupunki, Tampere-talo, Kulttuurikummit ry ja Tampereen kauppakamari ovat järjestäneet perinteikästä Bisnes ja kulttuuria jo vuosia. Tänä vuonna seminaarin teema on Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas, ja keskusteluiden ytimessä on yhteisön merkitys sekä se, kuinka yhteisöistä pidetään huolta.

Seminaarin tavoitteena on saattaa bisnes ja kulttuuri yhteen, tuottaa hedelmällisiä keskusteluja ja verkostoja sekä tarjota motivoivia menestystarinoita ja innovatiivisia kehitysideoita. Tapahtumassa jaetaan vuosittain Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto. Tilaisuuden avaa Tampereen kaupungin pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

Faniyhteisöt ja kanta-asiak­kuudet huvipuistossa

Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki johdattaa keskusteluun yhteisöistä huvipuistobisneksen näkökulmasta. Miten huvipuistossa synnytetään ilmiöitä ja sitoutetaan asiakkaita? Miten digitalisaation myötä opitaan tuntemaan asiakkaat entistä paremmin? Särkänniemen suurten kehityshankkeiden myötä asiakasdatan merkitys on kasvanut ja sen käyttömahdollisuudet laajenevat tulevaisuudessa.

Ilveksen kannattajien merkitys ottelutapahtumiin ja kehitykseen

Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto kertoo yhteisön merkityksestä Ilveksen sosiaalisen median ja ottelutapahtumien kautta. Ilveksen ottelutapahtuman yleisö on monikanavainen koostuen niin Nokia Arenan live-katsojista, radiokuuntelijoista kuin TV- ja suoratoistopalveluita käyttävistä kotikatsojista. Ketä ovat kannattajat? Miten Ilves viihdyttää monikanavaista yleisöä? Kuinka kannattajuus heijastuu toiminnan kehittämiseen? Mitä kehittämistyössä olisi hyvä huomioida tulevaisuudessa?

Faniyhteisöjen voima

ProPromotionin Taija Holm kertoo yli 20 vuoden kokemuksella näkökulmaa tapahtuma- ja viihdealalta. Musiikki- ja viihdebisneksen kivijalka sekä olemassaolon ehto on yleisö. Miten sitä synnytetään, kasvatetaan, ruokitaan, ylläpidetään ja sitoutetaan? Miten se valjastetaan sisällöntuottajaksi ja markkinavoimaksi? Mikä rooli on tosifaneilla, fandomeilla, aktiivikäyttäjillä ja vakikävijöillä? Tuleeko yleisö tuntea? Voiko yleisöä valita? Aiheeseen sukelletaan muuan muassa Blind Channel – ja Eppu Normaali -case-esimerkkien kautta.

Tutustu ohjelmaan

Tiedote, embargo ke 16.11. klo 11

Vuoden kummisuhde -kunniamaininta Lastenkirjainstituutille

Kulttuurikummit ry on tamperelainen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kulttuuria sitä tuottavien yhteisöjen liiketoiminnallista osaamista ja johtamiskäytäntöjä kehittämällä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan siihen, että liike-elämä, korkeakoulut, kaupunki ja kulttuuri ymmärtävät yhteytensä hyvinvoinnin lisääjinä.

Kulttuurikummit ry on jakanut Vuoden kummisuhde -kunniamaininnan vuodesta 2016 lähtien. Tämän vuoden palkinto annetaan Lastenkirjainstituutille.

Lastenkirjainstituutti on valtakunnallinen lastenkirjallisuuden asiantuntijalaitos, joka sijaitsee Tampereella. Se ylläpitää lasten- ja nuortenkirjallisuutta tallentavaa erikoiskirjastoa ja kuvitustaiteen kokoelmaa sekä palvelee lasten- ja nuortenkirjallisuuden parissa työskenteleviä tieteen, kasvatuksen ja kirjastoalan ammattilaisia ja opiskelijoita, museotointa ja mediaa sekä kaikkia lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kiinnostuneita.

Lastenkirjainstituutti edistää lasten- ja nuortenkirjallisuutta tuottamalla ja välittämällä tietoa sen sisällöstä ja sitä koskevasta tutkimuksesta sekä tuomalla yhteen alan tutkijoita, tekijöitä ja yleisöä. Lastenkirjainstituuttia ylläpitää voittoa tavoittelematon ja yleishyödyllinen Lastenkirjainstituutin kannatusyhdistys ry.

Kulttuurikummit palkitsee Lastenkirjainstituutin aidosta ja avoimesta taustatietojen jaosta. Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Kaisa Laaksonen sekä koko organisaatio sitoutui hyvin joulukuussa 2019 alkaneeseen kummisuhteeseen. Yhteinen työskentely oli sujuvaa, sillä tapaamisiin oli aina hyvissä ajoin laadittu hyvät agendat ja toimitettu taustamateriaalit ennakkoon. Yhteistyölle oli tyypillistä myös se, että kehittämisehdotuksia kuunneltiin ja niitä toteutettiin koko kummisuhteen ajan.

Lisätiedot Bisnes ja kulttuuri -seminaarista ohjausryhmältä:

Paulina Ahokas

Hallituksen puheenjohtaja
Kulttuurikummit ry
martti.silvennoinen@kotiportti.fi

Bisnes ja kulttuuri -tapahtumaa vietetään taas marraskuussa 2022.

Mediakutsu: TAMKin musiikkiteatteriesitys Rikkinäinen puhelin tarjoaa some- ja liikennekasvatusta tuhansille alakoululaisille30.1.2023 07:39:23 EET | Tiedote

TAMKin musiikkiteatterilinjan 1. vuosikurssi esittää Rikkinäinen puhelin -musiikkiteatterituotannon Pirkanmaan alueen 1.–3.-luokkalaisille 31. tammikuuta–2. helmikuuta Tampere-talon Pienessä salissa. Rikkinäinen puhelin on lapsille suunnattu ilmainen musiikkiteatteriesitys, joka tarjoaa tuhansille Pirkanmaan alueen alakoululaisille hyväntuulisen ja ajatuksia herättävän musiikkiteatteriesityksen.

Sopraano Johanni van Oostrum liittyy Lentävän hollantilaisen solistikaartiin25.1.2023 09:11:00 EET | Tiedote

Tampereen Oopperan vuoden 2023 oopperatuotantona nähdään Richard Wagnerin Lentävä hollantilainen. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Teoksen ohjaa Marika Vapaavuori ja Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Anja Bihlmaier. Oopperan nimiroolin tulkitsee baritoni Tommi Hakala, ja uusimpana kiinnityksenä teoksessa nähdään Sentan roolin laulava sopraano Johanni van Oostrum.

Tampere Chamber Music -festivaalilla kansainvälisiä ja kotimaisia taiteilijoita17.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.

The Snow Queen ice ballet wins the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala12.1.2023 18:46:08 EET | Tiedote

The Snow Queen ice ballet, which was performed at Tampere's Nokia Arena at the turn of the year, has won the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala on January 12, 2023. The award was given in recognition of the extensive work the production has done for the benefit of Finnish sports culture. The Snow Queen united figure skaters, synchronized skaters, dancers, ice hockey players, and performing arts professionals in an unprecedented way. At Nokia Arena, over 32,000 viewers saw the performances over the course of three days, and live broadcast by the Finnish Broadcasting Company Yle on New Year's Eve was seen by 770,000 viewers at its peak.

Urheilugaala palkitsi Lumikuningatar-jääbaletin Vuoden urheilukulttuuritekona12.1.2023 18:35:25 EET | Tiedote

Tampereen Nokia Arenalla vuodenvaihteessa esitetty Lumikuningatar-jääbaletti on voittanut Vuoden urheilukulttuuriteko -palkinnon Urheilugaalassa 12. tammikuuta. Palkinto on tunnustus kotimaisen suurtuotannon työstä suomalaisen urheilukulttuurin hyväksi. Lumikuningatar yhdisti ennennäkemättömällä tavalla taitoluistelijat, muodostelmaluistelijat, tanssijat, jääkiekkoilijat ja näyttämötaiteen ammattilaiset. Nokia Arenalla teoksen näki kolmen päivän aikana yli 32 000 katsojaa, ja Yleisradion televisioimaa suoraa lähetystä seurasi uudenvuodenaattona parhaimmillaan 770 000 katsojaa.