Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Bisnes ja kulttuuri -tapahtumaa vietetään taas marraskuussa 2022.

Bisnes ja kulttuuri nostaa keskusteluun yhteisön merkityksen

Tampereen kaupunki, Tampere-talo, Kulttuurikummit ry ja Tampereen kauppakamari ovat järjestäneet perinteikästä Bisnes ja kulttuuria jo vuosia. Tänä vuonna seminaarin teema on Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas, ja keskusteluiden ytimessä on yhteisön merkitys sekä se, kuinka yhteisöistä pidetään huolta.

Seminaarin tavoitteena on saattaa bisnes ja kulttuuri yhteen, tuottaa hedelmällisiä keskusteluja ja verkostoja sekä tarjota motivoivia menestystarinoita ja innovatiivisia kehitysideoita. Tapahtumassa jaetaan vuosittain Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto. Tilaisuuden avaa Tampereen kaupungin pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

Faniyhteisöt ja kanta-asiak­kuudet huvipuistossa

Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki johdattaa keskusteluun yhteisöistä huvipuistobisneksen näkökulmasta. Miten huvipuistossa synnytetään ilmiöitä ja sitoutetaan asiakkaita? Miten digitalisaation myötä opitaan tuntemaan asiakkaat entistä paremmin? Särkänniemen suurten kehityshankkeiden myötä asiakasdatan merkitys on kasvanut ja sen käyttömahdollisuudet laajenevat tulevaisuudessa.

Ilveksen kannattajien merkitys ottelutapahtumiin ja kehitykseen

Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto kertoo yhteisön merkityksestä Ilveksen sosiaalisen median ja ottelutapahtumien kautta. Ilveksen ottelutapahtuman yleisö on monikanavainen koostuen niin Nokia Arenan live-katsojista, radiokuuntelijoista kuin TV- ja suoratoistopalveluita käyttävistä kotikatsojista. Ketä ovat kannattajat? Miten Ilves viihdyttää monikanavaista yleisöä? Kuinka kannattajuus heijastuu toiminnan kehittämiseen? Mitä kehittämistyössä olisi hyvä huomioida tulevaisuudessa?

Faniyhteisöjen voima

ProPromotionin Taija Holm kertoo yli 20 vuoden kokemuksella näkökulmaa tapahtuma- ja viihdealalta. Musiikki- ja viihdebisneksen kivijalka sekä olemassaolon ehto on yleisö. Miten sitä synnytetään, kasvatetaan, ruokitaan, ylläpidetään ja sitoutetaan? Miten se valjastetaan sisällöntuottajaksi ja markkinavoimaksi? Mikä rooli on tosifaneilla, fandomeilla, aktiivikäyttäjillä ja vakikävijöillä? Tuleeko yleisö tuntea? Voiko yleisöä valita? Aiheeseen sukelletaan muuan muassa Blind Channel – ja Eppu Normaali -case-esimerkkien kautta.

Tutustu ohjelmaan

Tiedote, embargo ke 16.11. klo 11

Vuoden kummisuhde -kunniamaininta Lastenkirjainstituutille

Kulttuurikummit ry on tamperelainen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kulttuuria sitä tuottavien yhteisöjen liiketoiminnallista osaamista ja johtamiskäytäntöjä kehittämällä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan siihen, että liike-elämä, korkeakoulut, kaupunki ja kulttuuri ymmärtävät yhteytensä hyvinvoinnin lisääjinä.

Kulttuurikummit ry on jakanut Vuoden kummisuhde -kunniamaininnan vuodesta 2016 lähtien. Tämän vuoden palkinto annetaan Lastenkirjainstituutille.

Lastenkirjainstituutti on valtakunnallinen lastenkirjallisuuden asiantuntijalaitos, joka sijaitsee Tampereella. Se ylläpitää lasten- ja nuortenkirjallisuutta tallentavaa erikoiskirjastoa ja kuvitustaiteen kokoelmaa sekä palvelee lasten- ja nuortenkirjallisuuden parissa työskenteleviä tieteen, kasvatuksen ja kirjastoalan ammattilaisia ja opiskelijoita, museotointa ja mediaa sekä kaikkia lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kiinnostuneita.

Lastenkirjainstituutti edistää lasten- ja nuortenkirjallisuutta tuottamalla ja välittämällä tietoa sen sisällöstä ja sitä koskevasta tutkimuksesta sekä tuomalla yhteen alan tutkijoita, tekijöitä ja yleisöä. Lastenkirjainstituuttia ylläpitää voittoa tavoittelematon ja yleishyödyllinen Lastenkirjainstituutin kannatusyhdistys ry.

Kulttuurikummit palkitsee Lastenkirjainstituutin aidosta ja avoimesta taustatietojen jaosta. Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Kaisa Laaksonen sekä koko organisaatio sitoutui hyvin joulukuussa 2019 alkaneeseen kummisuhteeseen. Yhteinen työskentely oli sujuvaa, sillä tapaamisiin oli aina hyvissä ajoin laadittu hyvät agendat ja toimitettu taustamateriaalit ennakkoon. Yhteistyölle oli tyypillistä myös se, että kehittämisehdotuksia kuunneltiin ja niitä toteutettiin koko kummisuhteen ajan.

Lisätiedot Bisnes ja kulttuuri -seminaarista ohjausryhmältä:

Paulina Ahokas

Hallituksen puheenjohtaja
Kulttuurikummit ry
martti.silvennoinen@kotiportti.fi

Bisnes ja kulttuuri -tapahtumaa vietetään taas marraskuussa 2022.

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisenä tähtivieraana ruotsalainen menestyskirjailija Alex Schulman28.11.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon 3.–4.12.2022. Kotimaisten kärkikirjailijoiden ohella Tampereen Kirjafestareilla nähdään tänä vuonna myös kansainvälisiä tähtiä. Ruotsalainen podcast-julkkis ja menestyskirjailija Alex Schulman on saavuttanut Suomessakin suuren fanikunnan vaikuttavilla autofiktiivisillä kirjoillaan. Kirjailijaa haastattelevat muiden syksyn suurten kirjamessujen ohjelmapäälliköt, kirjailija ja Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Vilja-Tuulia Huotarinen ja toimittaja, Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield.

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.

”Icy phoenix rises” – The Snow Queen ice ballet is a joint effort of 500 professionals and a tribute to the Finnish ‘sisu’16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

A year ago, the disappointment was palpable when The Snow Queen ice ballet had to be postponed at the last minute due to COVID-19 restrictions. Now, drawing from the Finnish ‘sisu’ and courage, Finland's biggest performing arts production of all time will finally see the light of day in Tampere. Negotiations for an international arena tour are also underway.

”Jäinen feenikslintu nousee” – Lumikuningatar-jääbaletti on 500 ammattilaisen yhteisponnistus ja ylistys suomalaiselle sisulle16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Pettymys oli vuosi sitten käsinkosketeltavaa, kun Lumikuningatar-jääbaletti jouduttiin viime hetkellä siirtämään koronarajoitusten takia. Nyt suomalaisesta sisusta ja rohkeudesta ammentava Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen teos näkee vihdoin päivänvalon Tampereella. Myös kansainvälisen areenakiertueen neuvottelut ovat käynnissä.

MUISTUTUSKUTSU: Tapaa Lumikuningatar-jääbaletin tähtiä ja taiteellista työryhmää media-aamussa Helsingissä ke 16.11.15.11.2022 16:06:53 EET | Kutsu

Tervetuloa Lumikuningatar-jääbaletin media-aamuun säveltäjä Tuomas Kantelisen studiolle Helsingin Kaisaniemenrantaan keskiviikkona 16. marraskuuta klo 10. Tilaisuudessa kuulet jääbaletin ajankohtaiset uutiset sekä tapaat tuotannon tähtiä ja taiteellista työryhmää. Paikalla ovat mm. taitoluistelija Laura Lepistö, jääkiekkoilija Pekka Saravo ja käsikirjoittaja Melissa A. Thompson.