Bisnesnaisten James Bond Pietarissa - Reija Wren ratkoo mysteerejä Anniina Tarasovan jännitysuutuudessa Kuoleman kulissit

Anniina Tarasovan uutuus Kuoleman kulissit (Gummerus) on vauhdikas bisnesdekkari kolmekymppisen Reija Wrenin hengenvaarallisista seikkailuista Pietarin työ- ja yöelämässä.

Reija Wren saa tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Yhdysvaltalainen megakorporaatio haluaa Reijan avaamaan uutta Venäjän-toimistoa, ja tilaisuutta juhlistetaan hulppeassa gaalassa Kyproksella. Skumppa vaihtuu kuitenkin krapulaan, kun juhlapaikalta löytyy ruumis ja samalla tuttu hahmo menneisyydestä ilmestyy Reijan elämään. Kuka on kaiken takana?

“Olin mestari piiloutumaan ja piilottamaan menneisyyden tapahtumat uusien ihmisten takinliepeisiin ja tuntemattomien kujien kuppiloihin. Mutta kuten Excelissäkin, piilotetut rivit jäivät tiedostoon.“

Kuoleman kulissit on yhdistelmä vauhdikasta bisnesdekkaria ja työnarkomaanin sinkkuelämän kuvausta sykkivässä Pietarissa. Se on samalla tarkkanäköinen kuvaus absurdista nykytyöelämästä ja siitä, millaista on olla kolmekymppinen naisjohtaja hierarkkisessa ja kaksoisstandardeja kuhisevassa työkulttuurissa, jossa kohdattavana on niin työuupumusta, kollegaan ihastumista kuin milleniaalien johtamisen haasteita.

Anniina Tarasova (s. 1985) on helsinkiläinen kirjailija ja entinen kasvuyritysjohtaja, joka tuntee suomalaisen ja venäläisen työelämän. Koulutukseltaan hän on sosiologi ja ekonomi – sanojensa mukaan yhdistelmä humaania hörhöä ja analyyttista liikenaista. Kuoleman kulissien päähenkilö Reija Wren esiteltiin jo Tarasovan kiinnostusta herättäneessä esikoisteoksessa Venäläiset tilikirjani, joka ilmestyi vuonna 2018.

Anniina Tarasova, Kuoleman kulissit

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.