BK-HYDROMETA ON KINNIN KEMIKAALIONNETTOMUUDEN VEDENKÄSITTELYSSÄ SAAVUTTANUT YLI 99 PROSENTIN MTBE:N ALENEMAN

Viime vuoden keväänä Mäntyharjun Kinnissä sattui kemikaalionnettomuus, kun tilapäisessä säilytyksessä olleet kaksi säiliöjunavaunua suistuivat radalta 7.4.2018. Ympäristöonnettomuuden kunnostuksessa mukana oleva BK-Hydrometa on päässyt reduktiossa jo yli 99 %:n.

Onnettomuuden tapahduttua viranomaiset ja VR reagoivat nopeasti ja radalta maastoon valuneita MTBE-pitoisia vesiä saatiin padottua varta vasten tehtyyn patoaltaaseen. MTBE:n patoamisella pyrittiin estämään kemikaalin joutumista lähilampiin ja -järviin.

Patoaltaan veden käsittelyyn, ennen sen johtamista eteenpäin, valittiin Fortum ja BK-Hydrometa Oy nopean toimituksen ja asiantuntemuksen ansiosta.

Tuotepäällikkö Virpi Ääritalo kertoo:

"Yrityksemme EFFE® GX-vedenkäsittelylaitteisto otettiin käyttöön Kinnin patoaltaalla 1.7.2018. Olemme olleet mukana kunnostuksessa nyt vuoden, ja samalla kehittäneet EFFE®-laitteiston MTBE:n talteenottoa. Tällä hetkellä vedestä saadaan käsittelyssä poistettua MTBE:tä yli 99 %. Puhdistetun veden MTBE-pitoisuus tulee olla alle terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) talousvedenkäytölle antaman suosituksen 0,0075 mg/l."

Laitteiston EFFE® -vedenkäsittelyssä oleva patentoitu suutinteknologia on avainasemassa tehokkaassa puhdistustuloksessa. Orsi- ja valumavesien käsittelyyn suunniteltu EFFE®-menetelmä alentaa tehokkaasti veteen liuenneiden haitta-aineiden, raskasmetallien, metalliyhdisteiden, kaasujen jne. pitoisuuksia. Käsitelty vesi voidaan kierrättää tai johtaa vesistöön ympäristömääräykset huomioiden.

"EFFE®-vedenkäsittelyssä syntyvä liete kerätään talteen ja siirretään edelleen jatkokäsittelyyn viranomaisten hyväksymälle käsittelylaitokselle. Ratkaisulle ominaista on kestävän kehityksen periaatteet ja vastuullisuus", tiivistää Ääritalo.

BK-Hydrometa on tuonut omaa erityisosaamistaan tähän epätavalliseen kohteeseen. Vedenkäsittelyn lisäksi yritys on toteuttanut Kinnin alueelle ympäristön mittausasemat sekä toimittanut altaan ja laskuojien pintojen seuranta- ja pumppausjärjestelmiä.

Alueen vesistön tilanteen seurantaa jatketaan ja vesinäytteitä otetaan edelleen säännöllisesti. Kinnin onnettomuuspaikalta valuvien vesien puhdistuksella varmistetaan, ettei onnettomuusalueen MTBE-pitoisia vesiä pääse vesistöön.

Anita Salo
anita.salo@bk-hydrometa.fi